کتاب از جوامع ابتدایی تا ذن

From Primitives to Zen
کد کتاب : 45753
مترجم :
شابک : 978-6002534507
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 784
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1967
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب از جوامع ابتدایی تا ذن اثر میرچا الیاده

کتاب از جوامع ابتدایی تا ذن مجموعه ای از متون دینی شامل اسنادی به نمایندگی از هر دین بزرگ با حذف یهودیت و مسیحیت است.
از جوامع ابتدایی تاذن مجموعه ای بدیع از همه اعتقادات و باورهای مردمان کره خاکی، به ویژه باورهای جوامع ابتدایی و طبیعت گرا درباره خدا، آغاز و انجام انسان و جهان، زندگی و مرگ، و ... است.
در این کتاب به غیر از باورهای یهودی و مسیحی (به علت وفور منابع)، به باورهای تمامی دیگر آیینها و ادیان پرداخته شده و از هر یک بند یا قطعه ای درباره محورهای کتاب آمده است. در انتهای هر بند یا قطعه نیز عنوان نویسنده، محقق، یا مترجم، و کتاب مرجع درج شده است. از آنجا که تمامی کتاب تدوینی از ترجمه های قدیمی محققان از زبانهای مختلف است، لازم دیده شد تا آنجا که ممکن است برای روانی متن منابع موجود باهم تطبیق داده شوند، زیرا گاهی ترجمه این متن ها به قرن نوزدهم می رسد. به عنوان مثال، برای ترجمه متن های کهن اسکاندیناویایی (اتا) لازم دیده شد متن های موجود مطابقت داده شوند تا بهترین و درست ترین ترجمه از این متن ها صورت بگیرد؛ و منابعی که ترجمه فارسی روانی از آنها موجود است از همان متنها استفاده شود یا دست کم با آنها مطابقت داده شود، به عنوان مثال، قطعات مربوط به بهگود گیتا از کتاب بھگود گیتاترجمه مهدی علایی استفاده شده که فارسی روان و شیوایی دارد. یا برای بندهای مربوط به کتاب های مقدس زردشتی یا قرآن مجید نیز عینا از منابع موجود و متقن ایرانی با ترجمه های فارسی درست استفاده شده و جایگزین ترجمه های انگلیسی یا آلمانی شده اند.

کتاب از جوامع ابتدایی تا ذن

میرچا الیاده
الیاده در ۱۹۶۴ از طرف دانشگاه شیکاگو به اعطای عنوان استاد خدمات ممتاز سیول ال. آیوری مفتخر شد و در ۱۹۶۶ دکترای افتخاری دانشگاه ییل را دریافت کرد. دریافت مدال طلای جایزه فرهنگ مسیحی از طرف دانشگاه ویندسور کانادا و دریافت دکترای افتخاری از ریپون کالج در ۱۹۶۹ و به عضویت درآمدن در آکادمی بریتانیا در سال ۱۹۷۰ از دیگر افتخارات علمی اوست. الیاده از ۱۹۷۰ به بعد دکترای افتخاری از دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی متعددی را دریافت کرد. برخی از آن ها عبارتند از: کالج بوستون (۱۹۷۱)، کالج حقوق سیل فیلادلفیا (...
قسمت هایی از کتاب از جوامع ابتدایی تا ذن (لذت متن)
در اینجا به باورهای مردم قبیله کولین می پردازیم که بازماندگان آنها در قبیله ورونجری و آن گونه که در افسانه های آنها آمده، تعریف کرده اند. براساس آنچه خود آنها می گویند، ظاهرا بانجیل " یک پیرمرد و یک نگورونگائتای، " یک رئیس قبیله خوش قلب بود با دو همسر که کاناوارا، یعنی فوهای سیاه، بودند، و یک پسر به نام بین بیل، یعنی رنگین کمان، که همسر بین بیل رنگین کمان ثائی است که گاه گاهی ظاهر می شود. بانجیل به مردم کولین مهارت های زیستن را آموخت و یکی از افسانه ها می گوید که در آن زمان کولینها بدون توجه به قواعد محرمیت به نکاح هم در می آمدند. دو مرد طبیب (ویراراپ) از طریق درخت تاران گالک - بک نزد بانجیل عروج کردند و او در پاسخ به درخواست ایشان دستور داد تا کولینها به دو گروه تقسیم شوند «مردم بانجیل در یک طرف و قوم وا آنگ در طرف دیگر، قبیله بانجیل باید از واانگ و قبیله وا آنگ از مردم بانجیل همسرگزینی کنند»