کتاب یوگای پاتنجلی

Patanjali and yoga
مراقبه در مکاتب عرفان هندی
کد کتاب : 14042
مترجم : علی صادقی شهپر
شابک : 978-6005733389
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 204
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1962
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب یوگای پاتنجلی اثر میرچا الیاده

«یوگای پاتنجلی» پیرامون مراقبه در مکاتب عرفانی هند به قلم میرچا الیاده(۱۹۸۶-۱۹۰۷)، متخصص عرفان هندی و یوگا است.
هدف میرچا الیاده در کتاب یوگای پاتنجلی، معرفی آن بخش از یوگا است که پاتنجلی آن را به نام یوگاسوتره در قرن دوم قبل از میلاد تنظیم و تدوین کرده است. او ضمن معرفی یوگای پاتنجلی، به ارتباط آن با مکتب سانکهیا (فصل اول کتاب) و سایر مکاتب و افکار هندی مثل دین بودایی، تانترا و ریاضت گرایی (فصل سوم و چهارم) می پردازد. اساس کار الیاده در این کتاب، خود یوگاسوتره ها، تفاسیر آن و نیز نظرات اشخاص معروفی چون داسگوپتا، کیث و دیگران بوده است.

کتاب یوگای پاتنجلی

میرچا الیاده
الیاده در ۱۹۶۴ از طرف دانشگاه شیکاگو به اعطای عنوان استاد خدمات ممتاز سیول ال. آیوری مفتخر شد و در ۱۹۶۶ دکترای افتخاری دانشگاه ییل را دریافت کرد. دریافت مدال طلای جایزه فرهنگ مسیحی از طرف دانشگاه ویندسور کانادا و دریافت دکترای افتخاری از ریپون کالج در ۱۹۶۹ و به عضویت درآمدن در آکادمی بریتانیا در سال ۱۹۷۰ از دیگر افتخارات علمی اوست. الیاده از ۱۹۷۰ به بعد دکترای افتخاری از دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی متعددی را دریافت کرد. برخی از آن ها عبارتند از: کالج بوستون (۱۹۷۱)، کالج حقوق سیل فیلادلفیا (...
قسمت هایی از کتاب یوگای پاتنجلی (لذت متن)
اساسا خود همین کلمه یوگا است که این تنوع زیاد معانی ضمنی را ممکن ساخته است. در حقیقت اگرچه یوج از لحاظ ریشه شناسی به معنی «به هم پیوستن» است، روشن است که عمل به هم پیوستن در «پیوند» باید به پیش فرض هایی مثل سابقه وضعیت جدایی از پیوندهایی بینجامد که روح و جهان را یکی می کنند. به عبارت دیگر، رهایی را نمی توان به دست آورد مگر این که شخص ابتدا خود را از جهان جدا کرده یا این که شروع به دست کشیدن از چرخه کیهانی کرده باشد وگرنه در بازیافتن خویش یا در چیره شدن بر خویشتن هرگز موفق نخواهد شد.