کتاب منشور آزادی

The Constitution of Liberty
کد کتاب : 131775
مترجم :
شابک : 978-6222903770
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 760
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1960
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب منشور آزادی اثر فردریش فون هایک

«منشور آزادی» اثری کلاسیک در حوزۀ فلسفۀ سیاسی و اقتصاد محسوب می‌شود که در سال 1960 توسط فریدریش فون هایک، برندۀ جایزۀ نوبل‌ منتشر شد. به‌طور کلی، «منشور آزادی» با هدف دفاع از اصول جامعۀ لیبرال و حاکمیت قانون نوشته‌شده است و به بررسی مبانی، منشاء و ظهور و زوال حاکمیت آزادی و قانون در تاریخ تمدن غرب می‌پردازد.
این کتاب به سه‌بخش تقسیم‌شده است که هر بخش بر جنبۀ متفاوتی از آزادی و لوازم آن تمرکز دارد. بخش اول با عنوان «ارزش آزادی» به توضیح معنای آزادی، اهمیت آن و نهادهای لازم برای حفظ آن اختصاص یافته است. به عقیدۀ هایک آزادی یک حق طبیعی یا بدیهی نیست، بلکه یک دستاورد تاریخی است که مستلزم هوشیاری برای حفاظت مداوم است. وی همچنین استدلال می‌کند که آزادی به خودی خود یک هدف نیست، بلکه وسیله‌ای است که افراد را قادر می‌سازد تا اهداف و ارزش‌های خود را بدون اجبار یا دخالت دیگران پیگیری و دنبال کنند.
هایک در بخش دوم کتاب می‌کوشد تا رابطۀ «آزادی و قانون» را شرح دهد. وی مطرح می‌کند که حاکمیت قانون، سنگ بنای یک جامعه‌ی آزاد و لیبرال است، زیرا چارچوبی از قوانین کلی و صوری را فراهم می‌کند که قدرت خودسرانۀ دولت و افراد را محدود‌ کرده و منجر به تضمین امنیت و حفظ حوزۀ خصوصی شهروندان می‌شود. بخش سوم به تحلیل «آزادی در دولت رفاه» پرداخته است. هایک در نقد ایدۀ دولت‌ رفاه بیان می‌دارد که دولت رفاه با حاکمیت قانون و بازار آزاد، به‌دلیل تضعیف مسئولیت فردی، نظم اخلاقی و هماهنگی اقتصادی، ناسازگار است. دولت رفاه، آنچنان که هایک تحلیل می‌کند، ناپایدار و خودشکسته است، زیرا انگیزه‌های انحرافی، مخاطرات اخلاقی و در‌نهایت بحران‌های مالی کلان را شکل می‌دهد.
«منشور آزادی» را می‌توان به‌عنوان یکی از آثار اصلی فون هایک معرفی کرد که نقش اساسی در فهم اندیشه‌های او دارد. همچنین هایک در نوشتن کتابش علاوه‌بر منابع مختلف فلسفی، سیاسی، اقتصادی و تاریخی، از تجربۀ غنی خود نیز بهره برده است. با این اوصاف، «منشور آزادی» یک دفاع سطحی از آزادی نیست، بلکه طرح مسائل عمیقی است که حتی تا امروزه نیز هنوز به قوت خود مورد بحث و تفسیر قرار می‌گیرند.

کتاب منشور آزادی

فردریش فون هایک
فردریش فون هایک، زاده ی 8 می 1899 و درگذشته ی 23 مارس 1992، اقتصاددان و فیلسوف سیاسی اتریشی بود. فون هایک تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ی حقوق و علوم سیاسی در اتریش به پایان رساند و در سال 1931 به منظور ارائه ی سخنرانی، به مدرسه ی اقتصادی لندن دعوت شد. همین اتفاق، زمینه ی ملاقات و آشنایی او با کینز و نظریات وی درباره ی سیاست پولی و تورم را فراهم کرد. فون هایک در طول سال های 1962 تا 1967 استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه فرایبورگ بود و در زمان بازنشستگی به عنوان استاد افتخاری در دانشگاه سالزبورگ به...