کتاب دولت های فرومانده و زوال نهادی

Failed States and Institutional Decay
درک بی ثباتی و فقر در کشورهای در حال توسعه
کد کتاب : 134188
مترجم :
شابک : 978-6225346369
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 482
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب دولت های فرومانده و زوال نهادی اثر ناتاشا ازرو

کتاب «دولت های فرومانده و زوال نهادی» با زیرعنوان «درک بی‌ثباتی و فقر در جهان در حال توسعه» اثر نویسندگان، ناتاشا ام. ازرو و اریکا فرانتز در سال 2013 است. ایده‌ی محوری کتاب، توضیح تحولات پیچیده‌ای است که منجر به زوال نهادهای دولتی و همچنین پیامدهای این زوال، از جمله بی‌ثباتی سیاسی و فقر، در کشورهای در حال توسعه می‌باشد.
این کتاب در سه بخش تنظیم شده است که هر بخش به جنبه‌ی متفاوتی از گفتمان دول فرومانده‌ی کشورهای درحال توسعه می‌پردازد. بخش اول مفهوم «فروماندگی دولت‌ها» را تعریف می‌کند و به بحث‌ها و چالش‌های مرتبط با آن می‌پردازد. نویسندگان به طور انتقادی ادبیات موجود دولت‌های فرومانده را تحلیل می‌کنند و بیان می‌کنند که در این کشورها تمرکز کافی بر نحوه‌ی عملکرد موسسات اقتصادی و اجتماعی، وجود ندارد. در بخش دوم، ازرو و فرانتز نهادهای اداری، امنیتی، قضایی و سیاسی را به طور جداگانه تشریح می‌کنند و تصویر واضح‌تری از نحوه‌ی عملکرد و یا عدم عملکرد دولت‌ها در کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهند. در بخش سوم کتاب علائم هشداردهنده و راه حل‌هایی برای فروماندگی دولت‌ها ارائه شده است. نویسندگان فساد را به عنوان یک شاخص مهم انحطاط نهادی موردبحث قرار می‌دهند و نقش دولت‌سازی، کمک‌های خارجی و مداخلات آن‌ها را در رسیدگی به این چالش‌ها بررسی می‌کنند. نکته‌ی قابل توجه این است که ازرو و فرانتز در سراسر کتاب از نمونه‌هایی از مناطق مختلف از جمله آفریقا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آسیا استفاده کرده‌اند تا هرچه بهتر تأثیر زوال نهادی را بر ابعاد مختلف زندگی مردم نشان دهند.
با این حال نمی‌توان گفت که این کتاب صرفا توضیحی است چرا که هم نگاهی تحلیلی دارد و هم راهکارهای تجویزی ارائه می‌دهد. در واقع نویسندگان توضیح می‌دهند که چگونه و چرا انواع مختلف موسسات فاسد می‌شوند و برای جلوگیری یا معکوس کردن این روند چه کاری می‌توان انجام داد تا در نهایت بی‌ثباتی سیاسی و فقر به حداقل خود برسد. با این اوصاف، این کتاب منبع ارزشمندی برای دانشجویان، دانش‌پژوهان، سیاست‌گذاران و علاقه‌مندان به بحث توسعه می‌باشد.

کتاب دولت های فرومانده و زوال نهادی

ناتاشا ازرو
ناتاشا ازرو مدرس ارشد (دانشیار) در دانشگاه اسکس انگلستان است که در آنجا به عنوان مدیر برنامه مطالعات توسعه بین المللی فعالیت می کند. او به همراه اریکا فرانتز، کتاب های سیاست دیکتاتوری ها (2011) و دیکتاتورها و دیکتاتوری ها (2011) را نوشت.