کتاب تاریخ سیر فلسفه در اروپا

The History of Philosophy in Europe
(2جلدی)
کد کتاب : 14287
شابک : 978-9644015069
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1190
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب تاریخ سیر فلسفه در اروپا اثر علی اصغر حلبی

فلسفه، مفهومی تکرارشونده در طول زندگی و در عین حال اقیانوسی بی انتهاست، که هر کس به اندازه ی تلاش خود برای درک آن، به ابعاد مختلفش پی می برد. در این راستا کتاب "تاریخ سیر فلسفه در اروپا" اثری است دو جلدی که دکتر "علی اصغر حلبی"، پژوهشگر برجسته در زمینه ی فلسفه و عرفان، کار تالیف و نگارش آن را بر عهده داشته است. این اثر مطالب را از دوره ی پیش سقراطی آغاز می کند و تا پایان عصر روشنگری ادامه می دهد. دکتر "علی اصغر حلبی" برای ارائه ی هر چه بهتر این اثر، آرا و نظریات فیلسوفان بزرگی را دخیل نموده است که از جمله ی آن ها می توان به ارسطو، سقراط، دیوژن، طوماس آکوئینی، بیکن، مالبرانش،لایب نیتز، افلاطون، پلآگیوس، دکارت، اسپینوزا،لاک، کانت، ولتر، هیوم، هگل، نیچه و مکاتبی چون سوفسطائیان، شکاکان و رواقیان اشاره کرد. علاوه بر این، مولف فهرستی از "ایسم"های معروف فلسفی و طرفداران آنان را نیز معرفی نموده و اصطلاحات، تعابیر و اعلامی از اشخاص و مکان های نام برده شده در کتاب "تاریخ سیر فلسفه در اروپا" را به خوانندگان ارائه می دهد.
به این ترتیب دکتر "علی اصغر حلبی" در کتاب "تاریخ سیر فلسفه در اروپا" کوشیده است تا روند ظهور تعداد زیادی از اندیشه های فلسفی و تداوم و تکامل آن ها را از ابتدا تا به امروز، حتی به صورت خلاصه بیان کند. بنابراین می توان گفت این کناب برای آن دسته از علاقه مندان به فلسفه و دانشجویانی نوشته شده است که وقت زیادی در اختیار ندارند اما مایل هستند چکیده ای از اندیشه فلاسفه ی مهم را در کنار دوره و مکان زندگیشان مطالعه کنند و سرنخی برای آشنایی بیشتر با آن ها داشته باشند.

کتاب تاریخ سیر فلسفه در اروپا

علی اصغر حلبی
دكتر «على‌اصغر حلبى » از محققان، مؤلفان و مترجمان پركار و كوشاى معاصر است. وى فرزند على‌اكبر است و در سال 1323 در اردبيل متولد شد.تحصيلات ابتدايى و متوسطه را همراه با مقدمات عربیت و فقه و اصول و منطق و فلسفه در مدارس قديم همان شهر پيش استادان فراگرفت. او داراى ليسانس فلسفه از دانشگاه تهران است، سپس چند سال براى ادامه‌ى تحصيلات عالى به دانشگاه ادينبوره [ادينبورگ] در اسكاتلند، سفر كرد و در سال 1359 از همان دانشگاه، درجه‌ى دكتراى فلسفه و فرهنگ اسلامى گرفت.
دسته بندی های کتاب تاریخ سیر فلسفه در اروپا
قسمت هایی از کتاب تاریخ سیر فلسفه در اروپا (لذت متن)
فلسفه، دوست داشتن خردمندی است و فیلسوف دوستدار خردمندی و خردورزی، اما هرکس که چیزی را دوست می دارد بدین معنی نیست که مطلوب خود را به دست آورده و او را در آغوش گرفته، نه بلکه بدین معنی است که دنبال چیزی که دوست دارد می رود، و بسا که هرگز به مطلوب خود نمی رسد، ولی او البته سست نمی شود و راه تفکر و «فلسفیدن» خود را ادامه می دهد. فلسفه، در واقع همین طی طریق و سپردن راه است، و آنچه از افکار و اندیشه های بزرگ و همین طور اکتشافات و اختراعات سترگ پدید آمده، نتیجه همین پژوهش و دوستداری حقیقت و سپردن راه های سخت کنجکاوی و بررسی بوده و بس. اپیکور (وفات، 270 ق م) فیلسوف یونانی می گفته است که «تنها یونانیان تفلسف می کنند!» (سیمون ون دن برگ، ترجمه تهافت التهافت ابن رشد، 1/2، به نقل از Diog Laert,X,117) و نیز گذشته از اظهار اعجاب و خضوع ابن سینا در برابر ارسطو (در مقدمه «منطق» شفاء)، ابن میمون قرطبی (وفات، 1204 ه) در دلاله الحائرین (1/71، ترجمه انگلیسی) می گوید: «هرکس باید بداند که آنچه از این {مباحت} فلسفی که مسلمانان، معتزله و نیز اشاعره، بدان پرداخته اند اقتباس از یونانیانی است که فلسفیده اند، و یا از سریانیانی است که خود را به انتقاد آن فیلسوفان مشغول ساخته بوده اند و لاغیر...». امروزه البته پژوهشگران، چنین یونان پرستی افراطی را نمی پذیرند و فلسفیدن اقوام دیگر از جمله مصریان، کلدانیان و ایرانیان و جز آنها را نیز در بارور شدن فلسفه دخیل می شمارند، ولی به اهمیت بسزای یونانیان و حکیمان یونانی بسیار بها می دهند و فرهنگ و تمدن غربی را ادامه همان سنت فلسفی یونانی می شمارند.