کتاب ازدواج آقای می سی سی پی

Die Ehe des Herrn Mississippi
کد کتاب : 15337
مترجم :
شابک : 978-6001190063
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1952
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ازدواج آقای می سی سی پی اثر فریدریش دورنمات

فریدریش دورنمات (به آلمانی: Friedrich Dürrenmatt) نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس برجسته سوئیسی در پنجم ژانویه (۱۵ دی) ۱۹۲۱ در یکی از روستاهای اطراف شهر برن در کشور سوئیس متولد شد. پدر دورنمات کشیشی معتقد و متدین و پدربزرگش شاعری بذله‌گو و سرشناس بود که به خاطر شعرهای انتقادآمیز سیاسی که می‌سرود به او لقب شاعر سیاسی پرخاشجو داده بودند. تأثیر ویژگی‌های این دو نفر بر دورنمات بسیار زیاد بود، چنان‌که این تأثیر را به آسانی در بیشتر نوشته‌های این نمایشنامه‌نویس شهیر می‌توان مشاهده کرد.
ازدواج آقای می سی سی پی نمایش نامه ای از این نویسنده سوئیسی است. این نمایشنامه در سال 1950 نوشته شد ، اما دورنمات تا سال 1980 به بازبینی آن ادامه داد. اولین بار در 26 مارس 1952 در مونیخ کامرزپیله به کارگردانی هانس شوایکارت به نمایش درآمد. سپس در شیلی ، اسرائیل و نیویورک اجرا شد. این نمایشنامه به فیلمی با همین عنوان در سال 1961 اقتباس شد.
این اثر هم مانند دیگر آثار دورنمات از نظر مضمون به مسئله وجود بی‌عدالتی در جامعه می‌پردازد و از نظر ساختار نمایشی تلاشی برای رهایی از قید و بندهایی است که در آن زمان موجب آزار نمایشنامه‌نویسان بوده‌است. همین مسئله هم باعث شد تا این نمایشنامه به عنوان اثری شاخص مورد توجه سایر درام‌نویسان جهان قرار بگیرد.
نمایشنامه ی ازدواج آقای می سی سی پی را مترجم و کارگردان و نویسنده ی مطرح تئاتر ایران حمید سمندریان ترجمه کرده است. این کتاب توسط نشر قطره منتشر شده است.

کتاب ازدواج آقای می سی سی پی

فریدریش دورنمات
فریدریش دورنمات (Friedrich Dürrenmatt) نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس برجسته سوئیسی در پنجم ژانویه (۱۵ دی) ۱۹۲۱ در یکی از روستاهای اطراف شهر برن در کشور سوئیس متولد شد. پدر دورنمات کشیشی معتقد و متدین و پدربزرگش شاعری بذله‌گو و سرشناس بود که به خاطر شعرهای انتقادآمیز سیاسی که می‌سرود به او لقب شاعر سیاسی پرخاش جو داده بودند. تأثیر ویژگی‌های این دو نفر بر دورنمات بسیار زیاد بود، چنان‌که این تأثیر را به آسانی در بیشتر نوشته‌های این نمایشنامه‌نویس شهیر می...
قسمت هایی از کتاب ازدواج آقای می سی سی پی (لذت متن)
می سی سی پی: ما در معبد « کالونیست » ها ازدواج می کنیم. وزیر دادگستری مراسم قانونی ازدواج مارو انجام می ده، اسقف « ینسن » هم مراسم مذهبیو عهده دار می شه. این دو نفر از جمله دوستان زمان جوانی من هستند. ما با هم در « اکسفورد » تحصیل کردیم. محل سکونت ما، همین خونه س. در این جا من ده دقیقه به دادگاه جنایی نزدیک ترم. اگه برای نقاشی های باسمه ای من محلی نداشته باشیم، می دیم براشون جایی تعبیه کنن. ما زندگانی سختی داریم. شما به نام یک همسر وفادار، می بایستی در شادی ها و غم های من شریک باشین. در مراسم اعدام هایی که توسط من قبولانده شدند، هردوی ما شرکت داریم. این مراسم، روزهای جمعه برگزار می شه. انتظار دیگه ای که از شما دارم، اینه که شخصا به محکومین اعدام مهربانی کنین. به خصوص به محکومینی که از طبقات پایین اجتماع هستند. بایستی برای اونها گل، شکلات و اگه سیگاری باشن، سیگار ببرین. برای این که بتونین نقاشی های باسمه ای منو بشناسین، شرکت در چند کنفرانس مدرسه ی عالی، کافیه. ( تعظیمی می کند و ناگهان فریاد می زند. ) حالا مطمئنم که امروز بعدازظهر، حکم اعدامو می قبولونم!