کتاب قورباغه ها

Frogs
کد کتاب : 21011
مترجم :
شابک : 978-9643419424
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 112
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : -405
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب قورباغه ها اثر آریستو فانیس

قورباغه ها یک نمایشنامه ی کمدی است که توسط آریستوفان نمایشنامه نویس یونان باستان نوشته شده است. این نمایشنامه در سال 405 قبل از میلاد در Lenaia ، یکی از جشنواره های دیونیوس در آتن ، اجرا شد و مقام اول را دریافت کرد. قورباغه ها داستان خدای دیونیسوس را روایت می کند که با ناامیدی از وضعیت تراژدیگران آتن ، به هادس (دنیای زیرین) می رود تا نمایشنامه نویس مطرح اوریپید را از مردگان بازگرداند. (اوریپید یک سال قبل ، در 406 قبل از میلاد مرده بود.) او برده ی خود زانتیاس را که از دیونیسوس باهوش تر و شجاع تر است همراه می آورد. وقتی نمایشنامه آغاز می شود ، زانتیاس و دیونیوس بر سر اینکه از چه نوع شوخی هایی می تواند برای شروع نمایشنامه استفاده کند ، بحث می کنند. در نیمه ی اول نمایش ، دیونیسوس مرتبا خطاهای مهم را مرتکب می شود و زانتیاس را مجبور به بداهه پردازی می کند تا از استاد خود محافظت کند - اما این تنها به دیونیسوس اجازه می دهد تا اشتباهات خود را بدون اینکه با نتیجه اش مواجه شود تکرار کند.
اچ.جی. رز در تاریخ ادبیات یونان آریستوفان را چنین توصیف می‌کند: اما عظمت آریستوفان به سنت‌های بینابینی و میانه‌ای که در آن کار می‌کرد استوار نیست. وی علاوه بر اینکه شاعری بزرگ و مردی بسیار ظریف و نکته بین بود به معنای وسیع کلمه نوع پرست و نوع دوست بود. شخصیت اصلی نمایشنامه‌هایش همیشه آدمی عادی است به صورتی که خود می‌دید و پیامش اگر بتوان در جمله‌ای خلاصه اش کرد سودمندی و نقش ذوق و عقل سلیم در چنین شخصی است و اگر این کیفیت را از خلال تمام بی قاعدگی‌های ناشی از جهل و تعصب و بی منطقی ارائه می‌کند از بین نویسندگان و مصنفان یونانی، وی از همه به اصول مقیدتر است و از همهٔ ایشان نسبت به ابنای بشر احساس اشتراک فکر و احساس می‌کند. حال آنکه ظاهر کارش در بسیاری موارد زشت و گاه مستهجن می‌نماید.
قورباغه‌ها را می‌توان نخستین نقد ادبی جهان قلمداد کرد.

کتاب قورباغه ها

آریستو فانیس
آریستوفان در سال ۴۴۸ پیش از میلاد به دنیا آمد. پدر وی فیلیپوس نام داشت و در آئیگینا می‌زیسته‌است. تولد و دوران جوانی او مصادف با اوج قدرت پریکلس پایه‌گذار دموکراسی آتن بود. در این باره که آریستوفان اصالتاً آتنی بوده باشد تردید وجود دارد و شاید همین امر باعث گردید تا مدتی نتواند کمدی‌هایش را با نام حقیقی خود به نمایش بگذارد. آریستوفان پسری به نام آراروس داشت که بعدها شغل پدر را دنبال کرد و دو نمایشنامهٔ آخر آریستوفان را او به نمایش گذاشت. سال وفات آریستوفان را ۳۸۰ پیش از می...
قسمت هایی از کتاب قورباغه ها (لذت متن)
دیونیسس: چه رویی! چه جسارتی! من، فرزند جام بزرگ شراب، باید پیاده راه بروم و مراقب باشم مبادا او از حمل بار خسته شود! اکسانثیاس: مگر این بار را من به دوش نمی کشم؟ دیونیسس: این، بار است که تو را به دوش می کشد. اکسانثیاس: ( بار را نشان می دهد. ) این را من دارم حمل می کنم. دیونیسس: چطور؟ اکسانثیاس: با کمری که تا نیمه خرد شده. دیونیسس: آن کیسه را که الاغ حمل می کند. اکسانثیاس: کیسه هایم را که خودم می برم، هیچ خری حمل نمی کند. دیونیسس: به گمانم می دانی که آن الاغ، تو را نیز حمل می کند. اکسانثیاس: نمی دانم. تنها چیزی که می دانم، درد شانه است. دیونیسس: خوب، اگر از الاغ سواری لذت نمی بری، بیا پایین و بگذار حیوان بی نوا سوار تو شود.

دیونیسس: ( به حالت یاس ) نه، نمی توانم. هرگز... باید مثالی بیاورم. آیا تا به حال، ناگهان هوس... سوپ نخود کرده ای؟ ایراکلیس: سوپ نخود؟ خدای من، هزاران بار! دیونیسس: حالا واقعیت را فهمیدی؟ یا باز هم مثال بیاورم! ایراکلیس: آه، درباره سوپ نخود نه! آن را تمام و کمال فهمیدم! دیونیسس: خوب، به خاطر میل شدید به اوْریپیذیس است که بی قراری در وجودم لانه کرده. ایراکلیس: خدایش بیامرزد. به خاطر اوْریپیذیس مرحوم؟ دیونیسس: بله، کسی نمی تواند مرا از شوق دیدار وی بازدارد! ایراکلیس: می خواهی به سرزمین آذیس، جایگاه تاریکی ها بروی؟ دیونیسس: جایگاه تاریکی ها یا حتا مکان تاریک تر؟ ایراکلیس: در پی چه هستی؟ دیونیسس: به دنبال شاعری مرده می گردم، زیرا شاعران زنده، همه دروغگو هستند!