کتاب فاشیسم و کاپیتالیسم

Faschismus und Kapitalismus
نظریه هایی درباره ی خاستگاه و کارکرد اجتماعی فاشیسم
کد کتاب : 15564
مترجم :
شابک : 978-9643809805
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 323
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فاشیسم و کاپیتالیسم اثر ولفگانگ آبندرت

ولفگانگ والتر آرنولف آبندروت (2 مه 1906 - 15 سپتامبر 1985) یک حقوقدان و دانشمند سیاسی آلمانی سوسیالیست است. وی مدت کوتاهی استادی حقوق در آلمان شرقی را بر عهده داشت. همانطور که با استالینیسم مخالف بود ، وی به آلمان غربی عزیمت کرد و در آنجا در 1950 در دانشگاه علوم سیاسی به عنوان استاد علوم سیاسی منصوب شد.

در اواخر دهه 1950 ، در حالی که در دانشگاه ماربورگ بود ، آبندروت نظارت رساله دکترای یورگن هابرماس ، فیلسوف ، جامعه شناس و نظریه پرداز سیاسی آلمانی بزرگ را بر عهده داشت.

آبندروت نویسنده کتاب «فاشیسم و کاپیتالیسم: نظریه هایی درباره ی خاستگاه و کارکرد اجتماعی فاشیسم»در سال 1906 در البرفلد متولد شد و در خانواده ای از سوسیال دموکرات ها بزرگ شد. پدرش معلم بود. وی در 14 سالگی به عضویت حزب کمونیست جوان آلمان (KJVD) درآمد. در نتیجه تحریکاتش برای جبهه متحد سوسیال دموکراتها و کمونیستها ، در سال 1928 از حزب کمونیست آلمان (KPD) اخراج شد. در سال 1933 ، وی به دلایل سیاسی شغل خود را به عنوان یک وکیل پایه یکم از دست داد و به ارائه مشاوره حقوقی برای بسیاری از مخالفان رژیم پرداخت. پس از اولین دستگیری ، آبندروت به سوئیس مهاجرت کرد و در آنجا دکترای خود را به دست آورد. در سال 1935 به برلین بازگردد. در آنجا ، وی عضو فعال مقاومت بود تا اینکه در سال 1937 برای چندین سال در زندان به سر برد. به زور به یکی از "واحدهای آزمایشی" لشکر 999 منتقل شد در فوریه 1943 ، او به ارتش آزادیبخش خلق یونان (ELAS) پناهنده شد. وی به اسارت انگلیس درآمد و در اردوگاه های اسیران در مصر برای مخالفان رژیم آموزش سیاسی دید.

آبندروت در یکی از کتابهای خود تجربه خود را در یونان تحت اشغال آلمان یادآوری کرد. او در ابتدا در جزیره لمنوس یونان مستقر شد و در آنجا به ایجاد یک سلول ضد فاشیست در میان سربازان نیروهای اشغالگر آلمان در این جزیره کمک کرد. به گفته آبندروت ، این سلول ضد فاشیست مانع از تخریب واحد تولید برق لمنوس شد که توسط نیروهای آلمانی به عنوان بخشی از عقب نشینی آنها در سال 1944 برنامه ریزی شده بود.

همه اینها از زندگی آبندروت از این جهت برای خوانندگان کتاب مهم است که او تمام آن چیزی را که در توصیف و نقد فاشیسم و متعاقبا کاپیتالیسم نوشته است در طول زندگی از نزدیک لمس کرده است.

کتاب فاشیسم و کاپیتالیسم

ولفگانگ آبندرت
ولفگانگ آبندروت (Wolfgang Abendroth؛ ۲ مه ۱۹۰۶ – ۱۵ سپتامبر ۱۹۸۵) یک قاضی و استاد دانشگاه اهل آلمان بود.ابندروت کمک مهمی در بنیاد مشروطه آلمان غربی پس از جنگ بود.وی مدت کوتاهی استاد دانشگاه حقوقی در آلمان شرقی بود. در حالی که با استالینیسم مخالف بود، به آلمان غربی رفت و در سال 1950 به عنوان استاد علوم سیاسی در ماربورگ منصوب شد. Abendroth همچنین به عنوان قاضی ارشد در دادگاه ایالتی هسه فعالیت کرد.
دسته بندی های کتاب فاشیسم و کاپیتالیسم
قسمت هایی از کتاب فاشیسم و کاپیتالیسم (لذت متن)
آنچه به طبقه کارگر مربوط می شود، تا بدان پایه در شکل گیری بناپارتیسم تأثیر داشته است که سبب می شود در مسیر هجوم انقلابی به جامعة بورژوایی گام نهند و آن را به ترس و وحشت بیندازند، اما در عین حال توان آن را نداشته باشند که قدرت را به چنگ آورند و آن را نزد خود حفظ کنند. بنابر این شکست سنگین پرولتاریا در یک بحران عمیق اجتماعی، خود یکی دیگر از پیش شرطهای بناپارتیسم است. از دیگر سو، بناپارتیسم در قالب بخش ها و احزاب مختلفی تکه تکه شده است: شکاف بورژوازی، یعنی پدیدار شدن تضادهای متعدد بین تک تک لایه های آن، که خود از تأثیرات شکست طبقه کارگر (و به دنبال آن شکست خرده بورژوازی) است. اکنون در چشم بورژوازی برای منافع مشترک تک تک لایه های آن، قوای مجریه به منزله نمایندهای مطلوب به نظر می رسد، [با توجه به تضادهای پدید آمده این لایه ها دیگر نمی توانند از درون خود چنین وحدتی را پدید آورند.

انگلس در این جا می گوید: «لویی ناپلئون اکنون به بت بورژوازی اروپا تبدیل شده بود. از جمله به این دلیل که در دوم دسامبر ۱۸۵۱ ناجی جامعه شده بود؛ یعنی گرچه سلطه سیاسی بورژوازی را نابود کرد، اما این کار فقط به منظور نجات سنطه اجتماعی آن بود.» انگلس همچنین محتوای اجتماعی حاکمیت لویی بناپارت در ارتباط با بورژوازی را چنین تعریف می کند: «او در مقام امپراتور، نه تنها سیاست را در خدمت کسب و کار کاپیتالیستی و شیادی بورس بازی قرار داد، بلکه سیاست را کاملا بر اساس اصول بورس اوراق بهادار به پیش می برد و با اصل ملیت به سوداگری پرداخت.»"