کتاب در کوی دوست

Dar Kou-ye Doust
کد کتاب : 18135
شابک : 978-9644871061
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 278
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1978
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب در کوی دوست اثر شاهرخ مسکوب

"در کوی دوست" یکی از آثار متفاوت نگاشته شده درباره ی لسان الغیب، حافظ شیرازی است که "شاهرخ مسکوب" آن را با نگاه و قلم خاص خود آفریده است. او در این اثر بی هیچ تعارف و تملقی، و با گستردگی بی نظیری به بررسی اشعار حافظ و همچنین ارتباط آن با ادب و تصوف پارسی می پردازد. "شاهرخ مسکوب" در کتاب "در کوی دوست"، رابطه ای را که میان انسان، خداوند و جهان در شعر حافظ وجود دارد، چنان همه جانبه بررسی می کند که علاوه بر شعر خود حافظ که کاخی است از نظم و معرفت، بنای عظیم و عمارت شکوهمند فرهنگ و عرفان و تصوف ایرانی را مورد کند و کاو قرار می دهد.
بنابراین "در کوی دوست" تنها نقد و تفسیری بر اشعار حضرت حافظ نیست، بلکه سیر و سلوکی عارفانه و عاشقانه است که از قلم دانشمندی همچون "شاهرخ مسکوب" بر دل کاغذ مکتوب شده است. نثر کتاب عمیقا شاعرانه بوده و خواننده را چنان از واژه سیراب می کند که بعد از اتمام کتاب نیز، نظرات و تفاسیر "شاهرخ مسکوب" مدت ها در ذهن می ماند. بر خلاف بسیاری از مفسران و حافظ دانان، که لسان الغیب را در بلندای آسمان می جویند و شعر و شان او را دست نیافتنی جلوه می دهند، "در کوی دوست" همچون قدم زدن با خواجه ی شیرازی در کوچه باغ های شعر و غزل است و جنبه های زمینی و انسانی تر اشعار او را بیشتر برای مخاطب به تصویر می کشد. این مواجهه ی صمیمی و تجربه ی نگاه به اشعار حافظ از دیدگاه "شاهرخ مسکوب"، می تواند بینشی جدید و متفاوت را نسبت به آنچه تا کنون از حافظ می شناخته است، برای مخاطب به ارمغان بیاورد.

کتاب در کوی دوست

شاهرخ مسکوب
شاهرخ مسکوب، روشنفکر، نویسنده، مترجم و شاهنامه شناس، در سال ۱۳۰۴ در بابل به دنیا آمد. دوره ی ابتدایی را در مدرسه ی علمیه ی تهران گذراند و ادامه ی تحصیلاتش را در اصفهان پی گرفت. در سال ۱۳۲۴ به تهران بازگشت و در سال ۱۳۲۷ از دانشگاه تهران در رشته ی حقوق فارغ التحصیل شد. نخستین نوشته هایش را در ۱۳۲۶ با عنوان تفسیر اخبار خارجی در روزنامه« قیام ایران» به چاپ رساند. از ۱۳۳۶ به مطالعه و تحقیق در حوزه ی فرهنگ، ادبیات و ترجمه روی آورد. او پس از انقلاب به پاریس مهاجرت کرد و تا آخرین روز حیات...
دسته بندی های کتاب در کوی دوست
قسمت هایی از کتاب در کوی دوست (لذت متن)
هرکس ستاره ای دارد که با او به دنیا می آید و با او از دنیا می رود. ستاره بخت شاعر خورشید است که در ازل بوده و تا ابد هست. مرا در خود دارد و از برکت او من در آغاز و در انجام حضور دارم. زیرا ستاره من زادگاه و آرامگاه من است. پرنده بر کوه و ماهی در دریا می خوابد و شاعر در روشنایی و خواب های روشن می بیند و خیالش را چون ستاره های آسمان پرواز می دهد در روشنایی روز و تاریکی شب زیرا اسب سرکش خیالش، اسب سفید رنگارنگش با یال های افشان و صورت نجیب، با پاهایی کشیده استوار در بیداری و خواب می تازد، در خواب نمی ماند و از راه نمی مان. و چون ستاره اش را در آسمان رها کرد، در نور آن دیدنی ها را می بیند، چون دیگر صاحب چشم دیدار است و بینشی جهان بین در اوست.