کتاب لوح سپید

The Blank Slate
انکار مدرن ذات بشر
کد کتاب : 19679
مترجم : بهزاد سروری
شابک : 978-6005747874
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 504
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

نامزد دریافت جایزه ی پولیتزر سال 2003

برنده ی جایزه ی ویلیلم جیمز سال 2003

معرفی کتاب لوح سپید اثر استیون پینکر


"لوح سپید" یا "انکار مدرن ذات بشر" عنوان کتابی است از "استیون پینکر" که یکی از متخصصان پیشرو در زمینه ی زبان و ذهن می باشد. "استیون پینکر" معتقد است همانگونه که باورهای دینی حاوی مطالبی از ذات بشر هستند، نظریه ی ذات بشر نیز برخی از عملکردهای دینی را توجیه می کند و در این میان "لوح سپید"، یک باور سکولار از زندگی نوین و روشنفکرانه ی امروزی است. به "لوح سپید" به عنوان منبعی از ارزش ها نگریسته می شود. چالش های عقیدتی دانشمندان و افراد شکاک، بسیار از افراد معتقد را دچار بحران ایمان نمود و باقی افراد را به سمت حمله های تلخی به بدعت گزاران یا افراد بی ایمان سوق داد. همچنانکه بسیاری از سنت های دینی نهایتا خود را با تهدیدهای ظاهری علم نظیر انقلاب کوپرنیک و تکامل داروین وفق دادند، "استیون پینکر" نیز تلاش می کند تا ارزش های بیان شده در "لوح سپید" را ابقا کند.
بخش نخست کتاب درباره ی صعود "لوح سپید" در زندگی اندیشمندانه ی مدرن و دیدگاه های جدید درباره ذات بشر و فرهنگی است که آن را مورد چالش قرار می دهد. در بخش دوم به اضطراب ناشی از این چالش ها و در بخش سوم به نحوه ی آرام کردن این اضطراب ها پرداخته می شود. سپس "استیون پینکر" در بخش چهارم نشان می دهد که چطور مفهومی غنی تر درباره ی ذات بشر می تواند بینشی در زبان، اندیشه، زندگی اجتماعی و اخلاقیات فراهم کند و در فصل پنجم از عملکرد این بینش برای شفاف سازی اختلافات موجود در سیاست، خشونت، جنسیت، فرزندآوری و هنر سخن می گوید. نهایتا در فصل ششم کتاب "لوح سپید"، نویسنده اظهار می دارد که خواندن این کتاب آنقدرها که در ابتدا به نظر می رسد، دلهره آور و انقلابی نیست.

کتاب لوح سپید

استیون پینکر
استیون آرتور پینکر (به انگلیسی: Steven Arthur Pinker) (زادهٔ ۱۸ سپتامبر ۱۹۵۴) زبان‌شناس، روان‌شناس تجربی، دانشمند علوم شناختی کانادایی-آمریکایی و نویسندهٔ کتاب‌های معروف علمی است.او استاد دانشگاه هاروارد و استاد خانوادهٔ جوهستون در گروه روانشناسی دانشگاه هاروارد است. او به دلیل طرفداری از روانشناسی تکاملی و نظریهٔ محاسباتی ذهن، مشهور است.او استاد دانشکدهٔ روان‌شناسی دانشگاه هاروارد است و به خاطر فعالیتش در روانشناسی تکاملی و نظریه محاسباتی ذهن شناخته شده‌است. تخصص او ...
نکوداشت های کتاب لوح سپید
An extremely good book-clear, well argued, fair, learned, tough, witty, humane, stimulating.
کتابی خارق العاده، شفاف، کاملا مستدل، منصفانه، فضیلت مند، سفت و سخت، زیرکانه، بشردوستانه و محرک.
Washington Post Washington Post

Required reading...an unanswerable case for accepting that man can be, as he is, both wired and free.
اثری که خواندنش ضروری است...موردی بی جواب از پذیرش انسان به همان شکلی که هست؛ هم وابسته و هم آزاد.
Los Angeles Times Los Angeles Times

Sweeping, erudite, sharply argued, and fun to read..also highly persuasive.
گسترده، آموزنده، به شدت مستدل، سرگرم کننده و همچنین بسیار متقاعد کننده.
Times Times

قسمت هایی از کتاب لوح سپید (لذت متن)
مباحث این کتاب پیرامون جوانب اخلاقی، عاطفی و سیاسی مفهوم ذات بشر در زندگی امروز است. من ریشه های تاریخی هراس از ذات بشر را بررسی و در این ضمن تلاش خواهم کرد در باب پیامدهای اخلاقی و سیاسی این مفهوم گره گشا باشم. هیچ کتابی که به ذات بشر بپردازد نمی تواند از جنجال به دور باشد. اما من امید نداشتم که این کتاب آنگونه که پشت جلد ها می نویسند "جنجالی" از آب درآید. من، برخلاف باور بسیاری، در صدد آن نیستم که در مقابل مواضع تربیت محور افراطی از یک موضع طبیعت محور افراطی حمایت کنم تا به این طریق تعادل را برقرار کرده باشم. در برخی موارد یک دیدگاه محیط گرای افراطی درست است: یک مثال زبانی است که با آن سخن می گویید. یک مثال دیگر تفاوت نمره اقلیت ها در تست های مختلف است. در موارد دیگر مانند برخی اختلالات عصبی ارثی، یک تبیین ذات گرای افراطی درست است. اما در غالب موارد، تبیین درست حاصل برهم کنش پیچیده ای میان وراثت و محیط است: فرهنگ اوجب واجبات است. اما اگر توانایی های ذهنی ای که پیش نیاز فراگیری خود فرهنگ هستند نادیده گرفته شوند، دیگر از فرهنگ چه کاری بر می آید؟ نمی خواهم در این کتاب استدلال کنم که ژن ها همه کاره هستند و فرهنگ هیچ کاره -هیچ کس این طور فکر نمی کند- بلکه می خواهم بپرسم چرا یک دیدگاه افراطی که (فرهنگ را همه کاره می داند) اغلب میانه رو فرض می شود، و یک دیدگاه میانه رو افراطی.