کتاب صفر

Zero: The Biography of a Dangerous Idea
بیوگرافی یک ایده خطرناک
  • 13,500 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: هورمزد هورمزد
    نویسنده:
کد کتاب : 1793
مترجم :
شابک : 978-600-6958-38-5
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 296
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

از کتاب های برگزیده سال به انتخاب نیویورک تایمز

معرفی کتاب صفر اثر چارلز سیف

کتاب صفر، اثری نوشته ی چارلز سیف است که اولین بار در سال 2000 به انتشار رسید. بابلی ها آن را به وجود آوردند، یونانی ها آن را ممنوع اعلام کردند، هندوها آن را پرستیدند و کلیسا از آن برای مقابله با ملحدان استفاده نمود. برای قرن ها، صفر در زندگی انسان تأثیرگذار بوده است؛ عددی که به مهم ترین ابزار در ریاضیات تبدیل شد. کتاب صفر به ماجرای این عدد شگفت انگیز می پردازد: از بدو تولد آن به عنوان مفهومی در فلسفه ی شرق، تا ماجرای پر فراز و نشیب پذیرفته شدنش در اروپا، و نقش بی بدیلش در معمای سیاه چاله ها. امروزه، صفر در مرکز یکی از بزرگترین چالش های علمی تاریخ قرار دارد و آن چالش چیزی نیست جز تلاش انسان برای یافتن «تئوری همه چیز.» کتاب صفر، اثری جذاب، آموزنده و سرگرم کننده است که عجیب ترین عدد در کائنات و یکی از بزرگترین پارادوکس های اندیشه ی انسان را به بررسی می گذارد.

کتاب صفر

چارلز سیف
چارلز سیف، روزنامه نگار، استاد دانشگاه و نویسنده ای آمریکایی است. اغلب آثار او بر موضوعات علمی و ریاضی تمرکز دارند. سیف در سال 1993 در رشته ی ریاضیات از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شد. او همین رشته را در دانشگاه ییل ادامه داد و در رشته ی روزنامه نگاری در دانگشاه کلمبیا تحصیل کرد. سیف اکنون استاد دانشگاه نیویورک است.
نکوداشت های کتاب صفر
Popular math at its most entertaining and enlightening.
ریاضیات برای مخاطبین عام، در سرگرم کننده ترین و آموزنده ترین شکل خود.
The Washington Post

A fascinating, remarkable chronicle.
شرحی شگفت انگیز و شایان توجه.
Booklist Booklist

It brings clarity to complex ideas.
این کتاب، ایده هایی پیچیده را به شکلی واضح بیان می کند.
The New York Times Book Review

قسمت هایی از کتاب صفر (لذت متن)
صفر قدرتمند است؛ زیرا صفر و بی نهایت، دوقلو هستند. آن ها مانند یین و یانگ با هم برابر و متضاد هستند و هر دو به یک اندازه دردسرساز و موجب تناقض هستند. بزرگترین ابهامات و مجهولات در علم و مذهب، در رابطه با عدم و ابدیت، تهی و نامحدود، صفر و بی نهایت است. برخورد با صفر پیکاری بود که پایه های فلسفه، دین، ریاضیات و علم را تکان می داد. پشت هر تحولی یک صفر و یک بی نهایت وجود دارد. صفر در قلب پیکار شرق و غرب بود. صفر مرکز کشمکش مابین مذهب و علم بود؛ صفر مبدل به زبان طبیعت و مهمترین ابزار در ریاضیات شده است.

داستان صفر، ماجرایی باستانی است و ریشه های آن به ریاضیات اولیه برمی گردد؛ هزاران سال پیش از به وجود آمدن تمدن و مدت ها قبل از این که بشر قادر به خواندن و نوشتن باشد. با این که امروزه صفر در نظر ما عادی جلوه می کند، مردم باستان با صفر بیگانه بودند و از آن خوف داشتند.

تمدن و فرهنگ یونان که توسط فیثاغورث، ارسطو، و بطلمیوس پایه ریزی شده بود، تا مدت مدیدی پس از نابودی تمدن یونان همچنان پا برجا ماند. در آن روزگار، هرگز چنین چیزی همانند «هیچ» وجود نداشت. آن ها صفر نداشتند، به همین علت در یک دوره ی تقریبا دو هزار ساله از پذیرفتن صفر امتناع کردند و نتایج ناگواری به بار آمد. نبود صفر مانع از رشد ریاضیات شد و خلاقیت در علوم را از بین برد و در ضمن تنظیم تقویم را با اشتباه همراه کرد.