کتاب اقتصاد رفتاری

Behavioral Economics for Dummies
کد کتاب : 20096
مترجم :

شابک : 978-6008668541
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 400
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 45
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب اقتصاد رفتاری اثر موریس آلتمن

"اقتصاد رفتاری" از مجموعه کتاب های دامیز، اثری است سودمند به قلم "موریس آلتمن" که یک راهنمای مطالعه ی فوق العاده، جهت آگاهی از نحوه و چگونگی تصمیم گیری واقعی مالی به حساب می آید.
در حالی که اقتصاد کلاسیک مبتنی بر این تصور است که مردم با منافع شخصی منطقی عمل می کنند ، بسیاری از تصمیمات کلیدی مالی - مانند سر و صدا بر سر خرید یک ساعت گران قیمت - به نظر دور از منطق است. رشته ی "اقتصاد رفتاری" بسیاری از عوامل ظریف و نه چندان جزئی را که در انتخاب های مالی و خرید ما نقش دارند ، روشن می کند. و در کتاب "اقتصاد رفتاری" از مجموعه ی دامیز به قلم "موریس آلتمن"، خوانندگان می آموزند که چگونه عوامل اجتماعی و روانشناختی ، مانند الگوهای رفتاری غریزی ، فشار اجتماعی و چهارچوب ذهنی ، می توانند به طور چشمگیری بر تصمیم گیری های روزمره و انتخاب های مالی ما تأثیر بگذارند.
با تکیه بر روانشناسی و با ریشه در مثال های دنیای واقعی ، این کتاب نوعی دیدگاه را برای کمک به سرمایه گذاران در جلوگیری از اشتباهات تکانشی ارائه می دهد؛ شرکت ها، مکانیسم های انتخاب های فردی را می فهمند و دولت ها و سازمان های غیردولتی قادر به گرفتن تصمیماتی عمومی خواهند شد.
مقدمه ای دوستانه برای مطالعه ی چرایی و چگونگی تصمیم گیری های مالی مردم که نویسنده ی آن، استاد "اقتصاد رفتاری" و نهادی در دانشگاه ویکتوریا است. این کتاب یک مولفه اساسی است برای بهبود تصمیم گیری مالی شما (و حتی درک وقایع روزمره) برای هر کس که حساب بانکی دارد و علاقه مند به این است که چرا و چه موقع پول خرج می کند.

کتاب اقتصاد رفتاری

قسمت هایی از کتاب اقتصاد رفتاری (لذت متن)
افراد در شرایطی جدا از جامعه را در سطحی خردتر، جدا از خانواده و دوستان تصمیم نمی گیرند. آن ها طوری رفتار نمی کنند که انگار در اتاقی کاملا مهر و موم شده هستند افراد خواه ناخواه تحت تأثیر اندیشه و طرز رفتار دوستان، خانواده و همچنین افراد خارج از این گروه هستند. آن ها تحت تأثیر هنجارهای اجتماعی، فرهنگ و مذهب قرار می گیرند. تصمیمات افراد همچنین می تواند تا حد قابل توجهی متأثر از کسانی باشد که با آن ها همسان اند؛ سطح شادی افراد متأثر از میل آن ها به همساز بودن است. از طرفی تصمیمات فعلی افراد اغلب، تحت تأثیر تصمیماتشان در گذشته است؛ متأثر از دوستان با دشمنانی که قبلا داشته اند، سیگار با مواد مخدری که قبلا مصرف می کرده اند با عشق و علاقه شان به یادگیری یا ورزش. این واقعیت که افراد تحت تأثیر جهان اطراف خود هستند بدان معنا نیست که انگیزه های اقتصادی هیچ پیامدی ندارد. همچنین به این معنا نیست که پس زمینه های اجتماعی مانع انتخاب می شود، بلکه باید عوامل اقتصادی سنتی در مفهومی گسترده تر ارزیابی ش وند. تصمیمات افراد با فراز و فرود متغیرهای غیراقتصادی، توانمند می شود. این متغیرهای غیراقتصادی، میزان و نحوه ی واکنش افراد به متغیرهای اقتصادی را تحت تأثیر قرار می دهند. آن ها مدل های اقتصادی ما را دقیق تر می کنند. در اغلب موارد، نحوه ی رشد درآمد نسبت به آنچه قبلا بوده، درست به اندازه ی رشد درآمد مطلق حائز اهمیت است، اگر نگوییم که مهم تر است. گاهی اوقات افراد برای بهبود موقعیت نسبی شان حتی مایل اند که بخشی از درآمد یا ثروت خود را ببخشند. همچنین اگر درآمد افراد رشد نکند و در عین حال موقعیت نسبی آن ها به علت افزایش درآمد دیگران در خطر باشد، آنگاه بسیاری از افراد ترجیح می دهند صرفا برای حفظ جایگاه نسبی شان از افزایش درآمد دیگران جلوگیری کنند. ثروتمند بودن در جامعه ای فقیر بهتر از ثروتمند بودن در جامعه ای است که اکثر مردم آن از سطح رفاه خوبی برخوردارند. رشد کیک اقتصادی اندازی کیک اقتصاد متأثر از عوامل غیریونی است عواملی که اقتصاد متعارف اغلب فرض می کند برای اقتصاد مضر هستند، مانند منصف بودن و اخلاقی رفتار کردن برخی از اقتصاددانان رفتاری استدلال می کنند که گاهی اوقات تلاش برای انصاف، به دلایلی عقلانی، موجب عدم انعطاف پذیری در بازار کالا می شود که با توجه به شرایط می تواند پیامدهای خوب یا بدی داشته باشد، حرف آخر اینکه بدون وارد کردن مجموعه ای از متغیرهای غیر پولی به این ترکیب، نمی توانیم به درستی سیستم اقتصادی کلان را مدل سازی کنیم. مردم اغلب سعی می کنند تا حد امکان در هر زمان با هر جا، رفتار غیر منصفانه را تلافی کنند و به رفتار منصفانه پاداش دهند و این امر می تواند پیامدهای ش گرفی در تعیین بهره وری و نحوهی پایداری س طوح مختلف بهره وری در طول زمان داشته باشد.