کتاب روانشناسی و کیمیاگری

Psychology and Alchemy
انسان و اسطوره هایش
کد کتاب : 2415
مترجم :
شابک : 978964746837-4
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 568
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1944
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

کارل گوستاو یونگ از بزرگترین روانکاوان قرن بیستم

معرفی کتاب روانشناسی و کیمیاگری اثر کارل گوستاو یونگ

کتاب روانشناسی و کیمیاگری، اثری نوشته ی کارل گوستاو یونگ است که اولین بار در سال 1944 به چاپ رسید. کیمیاگری، نقشی مرکزی در نظریه ی ناخودآگاه جمعی یونگ دارد. او در این کتاب، ابتدا به معرفی فرآیندها و اهداف روان درمانگری می پردازد، سپس قیاس ها و شباهت های میان کیمیاگری، عقاید مسیحیت و نمادگرایی را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و در آخر، از درک خود درباره ی فرآیند تحلیل سخن می گوید. یونگ در حین معرفی مفاهیم اساسی کیمیاگری، ماهیت دوگانه ی آن را به ما یادآوری می کند که هم از فرآیندهای شیمیایی و هم از بخشی عرفانی تشکیل شده است. در نهایت، یونگ با استفاده از فرآیند کیمیاگری در تبیین معنای فردیت، بر اهمیت کیمیاگری و نقش آن در درک ماهیت متعالی ذهن تأکید می کند.

کتاب روانشناسی و کیمیاگری

کارل گوستاو یونگ
کارل گوستاو یونگ، زاده ی 26 جولای 1875 و درگذشته ی 6 جون 1961، روانپزشک، فیلسوف و نویسنده ای سوئیسی بود که به خاطر فعالیت هایش در روانشناسی و ارائه ی نظریاتش تحت عنوان «روان شناسی تحلیلی» شناخته می شود. یونگ در کسویل سوییس متولد شد. او در جوانی مجذوب علم و فلسفه شد و دانشگاه بازل برای تحصیل در رشته ی پزشکی به او بورس داد. یونگ پس از مدتی به عضویت انجمن مناظرات دانشگاه درآمد. او بیش از دو سال در جلسات احضار روح شرکت می کرد چرا که این جلسات را موضوعی برای تحقیقات خود در نظر می گرفت. یونگ دوران ...
نکوداشت های کتاب روانشناسی و کیمیاگری
A great and bewildering work.
اثری برجسته و مبهوت کننده.
Thought

A challenging and important book.
کتابی چالش برانگیز و مهم.
National Library of Medicine

قسمت هایی از کتاب روانشناسی و کیمیاگری (لذت متن)
در نمادگرایی شرق، مربع، در چین به صورت زمین و در هند در جاوه ی پادما یا لوتوس (نیلوفر آبی)، ویژگی مادینه دارد. ناخودآگاه مردان نیز مادینه و متجلی در آنیماست. ضمن آن که آنیما مظهر و معرف کنشی موسوم به «مادون» نیز به شمار می آید، در نتیجه دارای خصلتی بی نهایت انعطاف پذیر است.

از زمان های بسیار دور همه روی این نظر متفق القول بوده اند که کار کیمیاگری، حرفه ای مقدس و الهی است و کامیابی در کار نمی تواند به جز یاری خداوند صورت پذیرد. مگر نه آن که این علم جز به کسانی اندک شمار اعطا شده است و اگر خداوند یا یک استاد دروازه ی راز و رمز کار را نگشاید، هیچ کس توانا به درک آن نیست.

اندکی پس از او دلایل و قراین فراوانی ارائه شد تا نشان دهد که در کار کیمیاگری دو جریان متجانس (از نظر ما) به موازات یکدیگر پیش می روند که به دلیل همین تجانس، تمایز آن ها به چشم نمی آید. کلمات قصار کیمیاگری برای خرد و منطق ما پذیرفتنی نیست. اگر بگوییم که کیمیاگر از قواعد و روند کار شیمی، منحصرا در عرصه ی نمادین استفاده می کرد، پس چرا وقت خود را در یک آزمایشگاه با بوته ها و قرع و انبیق ها می گذراند؟ و اگر چنان که کیمیاگران همواره تأکید می کردند، دست اندر کار آزمایشات شیمیایی بودند، پس چرا با توسل به نمادهای اساطیری، تا این حد به استعارات و کنایات مبهم روی می آوردند؟