کتاب سیر حکمت در اروپا

wisdom in Europe
رساله گفتار در روش راه بردن عقل
کد کتاب : 17783
شابک : 978-9644010064
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 743
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1932
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

سیر حکمت در اروپا
Wisdom in Europe
حکمت سقراط و افلاطون
کد کتاب : 25505
شابک : 978-9643632342
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 1289
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

سیر حکمت در اروپا
Wisdom in Europe
به ضمیمه "گفتار در روش" نوشته رنه دکارت
کد کتاب : 24591
شابک : 978-9644486760
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 721
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سیر حکمت در اروپا اثر محمدعلی فروغی

محمد علی فروغی در سال 1256 چشم به جهان گشود. وی مشاغل و مناسب مهمی داشت و حتی در بازه ای کوتاه نخست وزیر بود. فروغی در عرصه معرفی علم نوین و فلسفه غرب به ایرانیان پیشتاز بود اولین ترجمه ها از علوم فیزیک، طب و نجوم از ترجمه های وی است که این کتاب ها نخستین کتب دانشگاهی ایرانی به حساب می آیند. سیر حکمت در اروپا کتابی در باره ی تاریخ اندیشه اروپایی است و یکی از منابع غرب شناسی معاصر ایران می باشد. فروغی در کتابش به تفاوت بین حکمت و فلسفه هم اشاراتی کرده و میان این دو تمایز قائل شده، برای مثال فلسفه را شامل هر گونه تحقیقی در مورد امور عالم می داند اما حکمت تعریف مسائل است و می گوید انسان شناسی، معرفت شناسی و فلسفه اخلاق در حکمت می گنجد.

به گفته نویسنده، سیر حکمت در اروپا تنها یک ترجمه نیست بلکه این کتاب متناسب با درک و فهم ایرانیان در آن زمان نوشته شده است اما متاسفانه در کشور ما فروغی را بیشتر به عنوان یک مترجم می شناسند. این کتاب شامل 3 جلد است، در جلد اول تاریخ فلسفه از باستان تا قرن هفدهم میلادی مورد بررسی و تحلیل واقع شده، در جلد دوم که سیر زمانی وقایع آن از قرن هفدهم شروع و تا اواخر قرن هجدهم ادامه می یابد و در جلد سوم نیز که از قرن نوزدهم شروع می شود تا زمان حال به بررسی فلسفه غرب پرداخته است. خواننده پس از مطالعه ی این سه جلد کتاب می تواند به بینش و درک جدیدی نسبت به غرب دست پیدا کند و متوجه می شود که علت پیشرفت جوامع غربی نه در قدرت و اسلحه بلکه در شیوه ی بدیع اندیشیدن آن ها است.

کتاب سیر حکمت در اروپا

محمدعلی فروغی
محمدعلی فروغی دردشتی (زادهٔ ۱۲۵۴ خورشیدی در تهران – درگذشتهٔ ۵ آذر ۱۳۲۱ در تهران) ملقب به ذُکاءالمُلک، ملی‌گرا، تجددخواه، روشن‌فکر، مترجم، ادیب و سخن‌شناس، فیلسوف، تاریخ‌دان، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی اصلاح طلب، دیپلمات، نمایندهٔ مجلس، وزیر و نخست‌وزیر ایران بود. نخستین کتاب دربارهٔ فلسفه غرب (سیر حکمت در اروپا) به دست او نوشته شد. فروغی همچنین کتاب کلیات سعدی را تصحیح کرد و فرهنگستان ایران را تأسیس نمود. وی در کنگرهٔ هزاره فردوسی نیز شرکت داشت. علاوه بر این...
دسته بندی های کتاب سیر حکمت در اروپا
قسمت هایی از کتاب سیر حکمت در اروپا (لذت متن)
کوشیده ام تا افکار اروپایی را به شیوه ی بیان ایرانی ارائه دهم و اصطلاحاتی را که در زبان و بیان ما سابقه نداشته است از نو بسازم... اگر قصوری رفته مار ا معذور دارند که در این راه پیش از ما کسی قدم نگذاشته و جاده کوبیده نشده بود.

بر سبیل تمثیل، علم و معرفت مانند کاخی است که علما مواد و مصالح آن را فراهم می کنند و حکما به منزله ی مهندس و معمارند که طرح کاخی را می ریزند.

سقراط؛ این شخص اگر در مشرق زمین بود او را امام و پیغمبر می خواندند و به سمت او می گرویدند، اما چون مردم یونان به امر بعثت و رسالت آشنا نبودند، او را حکیم و فیلسوف خوانده اند.