کتاب مکتب های ادبی جهان

World Literary Schools
(مسائل نظری ادبیات)
کد کتاب : 26036
شابک : 978-9643189822
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 304
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مکتب های ادبی جهان اثر مریم حسینی (1341)

"مکتب های ادبی جهان" به قلم "مریم حسینی" کتابی است که عنوان "برگزیده ی جایزه ی ادبی پروین اعتصامی" را به خود اختصاص داده و به "مسائل نظری ادبیات" می پردازد. این کتاب با ارائه ی یک مجموعه ی یک دست و منسجم از مکاتب ادبی، انواع مختلف آن را از جهت کاربرد و کارکرد در ادبیات جهان مورد بررسی قرار می دهد.
"مریم حسینی" در شروع این اثر، ابتدا یک تعریف از مکتب ادبی ارائه می کند و سپس "مکتب های ادبی جهان" را به شکل جدول دوره بندی شده و در یک نگاه، به خواننده معرفی می کند. آشنایی با "مکتب های ادبی جهان" از رنسانس و معرفی جنبش اومانیسم آغاز می شود و به دوره ی روشنگری می رسد؛ سپس مکاتب مختلفی نظیر کلاسیسیسم، رمانتیسم، رئالیسم، ناتورالیسم، سمبولیسم، مدرنیسم، سورئالیسم، اگزیستانسیالیسم، پسامدرنیسم، رئالیسم جادویی و مکتب پسااستعماری، معرفی و تشریح می شوند و برای هر کدام تعریفی از مکتب، زمینه های شکل گیری، پرچمداران برجسته، درون مایه و نمونه ی آثار ارائه می شود.
به اقتضای مکتب و دوره ای که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، هنر و نقاشی مربوط به آن دوره، کشورهایی که در مقیاس گسترده تحت تاثیر آموزه های آن مکتب بوده اند، فلاسفه و نمایندگان، اندیشمندان و منتقدان، اصول مکتب، انواع ادبی مکتب و نقد ادبی آن، مقایسه ی ویژگی های آن با دیگر مکاتب، داستان نویسی و عناصر مربوط به داستان های تحت تاثیر آن مکتب، در کنار بسیاری از موارد دیگر توسط "مریم حسینی" در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب "مکتب های ادبی جهان" در سیصد صفحه به همت انتشارات فاطمی به عرصه ی چاپ رسیده است.

کتاب مکتب های ادبی جهان

مریم حسینی (1341)
مریم حسینی (زادهٔ ۲ فروردین ۱۳۴۱)، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکدهٔ ادبیات، زبان‌ها و تاریخ دانشگاه الزهراء است. وی دبیر علمی همایش کارنامهٔ صد سال شعر زنان فارسی‌سرا و همچنین دبیر علمی همایش بین‌المللی حکیم سنایی بوده‌است.کتاب حدیقه الحقیقه به تصحیح و مقدمهٔ وی تشویقی دورهٔ بیست و دوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.
قسمت هایی از کتاب مکتب های ادبی جهان (لذت متن)
« مکتب ادبی، معادل اصطلاح انگلیسی Literary School و به معنای مجموعه سنت ها، هنجارها، اندیشه ها، نظریه ها و ویژگی هایی است که به دلایل اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی در دوره ای خاص در ادبیات یک یا چند کشور نمود می یابد. این مجموعه معمولا در آثار گروهی از صاحبان قلم رخ می نماید و باعث تمایز آن ها در سبک از شاعران و نویسندگان دیگر می شود... هر مکتب با پیروانی که برای خود می یابد دوره ای ویژه، کوتاه یا بلند، را می پیماید و سپس بازمی ایستد. معمولا پایه گذاران هر مکتب خودشان نیز از مشخصه های آثارشان آگاه نبوده و دیگران شیوه های هنری آنان را مشخص و معرفی می کنند. البته این اصل جنبه همگانی ندارد زیرا مکتب هایی هم بوده اند که بنیان گذاران آن ها دانسته و با تصمیمی آگاهانه بیانیه ای درباره آن صادر می کردند پیش از آن که شیوه ای تازه در نگارش آثار ادبی در پیش گیرند؛ مانند سوررئالیست ها و دادائیست ها. » ( انوشه، ۱۳۸۱: ج۲ /۱۲۶۵ ) ویژگی های هر مکتب ادبی در آثار ادبی مربوط به آن نمود می یابد. هر مکتب ادبی معمولا شکل دگرگون شده مکتب پیش از خود یا واکنش و طغیانی در برابر آن است؛ از این رو، می توان گفت که هیچ مکتبی بدون مقدمه پیدا نمی شود و ردّی از ویژگی های بیشتر مکتب های ادبی را در آثار ادبی پیش از آن می توان یافت. برای مثال در انگلستان ادبیات رمانتیک ( ۱۷۸۹-۱۸۳۲ ) واکنشی در برابر ادبیات کلاسیک ( ۱۶۶۰-۱۷۸۹ ) پیش ازآن بود. مهم ترین عامل پیدایی هر مکتب ادبی، نوع نگرشی است که ادیبان هر دوره به واقعیت زندگی، خویشتن و دنیای پیرامون شان دارند. در نتیجه همین نگرش است که بیان هنری، شکل های گوناگونی می یابد و تغییراتی در به کارگیری زبان و شیوه کاربرد واژگان، سرایش شعر و نگارش داستان پیش می آید.