کتاب تاریخ تصوف اسلامی

History of Islamic Sufism
(از ابتدا تا پایان قرن دوم هجری)
کد کتاب : 28408
مترجم :
شابک : 978-9642432639
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 344
سال انتشار شمسی : 1389
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ تصوف اسلامی اثر عبدالرحمن بدوی

"تاریخ تصوف اسلامی" اثری است از "عبدالرحمن بدوی" که آن را "از ابتدا تا پایان قرن دوم هجری" مورد بررسی قرار می‌دهد. عرفان و تصوف اسلامی دارای مراحل متعددی از رشد بود که ظهور زهد اولیه، توسعه عرفان سنتی در عشق الهی، و ظهور و تکثیر احکام برادرانه عارفان از جمله‌ی آن است. با وجود این مراحل کلی، تاریخ عرفان اسلامی عمدتا تاریخ تجربه عرفانی فردی است.
از جمله صوفیان برجسته‌ای که در کتاب "تاریخ تصوف اسلامی" به قلم "عبدالرحمن بدوی" به آنان پرداخته شده، می‌توان به حسن بصری، ابراهیم ادهم، شقیق بلخی، حاتم اصم و فضیل بن عیاض اشاره کرد. از میان این چهره‌های مهم، نقش "حسن بصری" در تصوف اسلامی "از ابتدا تا پایان قرن دوم هجری" چندان برجسته بود که یک فصل از کتاب "تاریخ تصوف اسلامی" به طور کامل به شخص وی، اندیشه و عقاید و شاگردانش اختصاص دارد.
اگرچه هیچ یک از نوشته‌های کامل خود حسن بصری در مورد عرفان باقی نمانده است، اما مشخص شده است که او چندین نسل از طلاب را در علوم دینی و آنچه که به زودی به عنوان تصوف شناخته می‌شد، آموزش داد. بیشتر تعالیم او به صورت شفاهی منتقل شده و از بخش‌هایی از خطبه‌های او که در آثار اسلامی متأخر در دسترس است، روشن می‌شود که یکی از جنبه‌های اولیه عرفان حسن بصری، حمایت قاطع او از زهد و جهان اخروی بود. این ویژگی در برخی از مشهورترین مصطلحات او برجسته شده است و از وی به عنوان جوهر صوفیانه در بصره‌ی آن زمان یاد می‌شود.
این مجلد از کتاب "تاریخ تصوف اسلامی" نوشته‌ی "عبدالرحمن بدوی"، صوفیه و عرفان را "از ابتدا تا پایان قرن دوم هجری" بررسی می‌کند و در چیزی نزدیک به سیصد و پنجاه صفحه، توسط انتشارات افراز منتشر شده است.

کتاب تاریخ تصوف اسلامی

عبدالرحمن بدوی
عبدالرحمن بدوی (زاده: ۱۷ فوریه ۱۹۱۷ - درگذشته: ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۲) یکی از بارزترین استادان فلسفه عرب در قرن بیستم بود. وی دارای کتابهای فراوانی است که شامل بیشتر از ۱۵۰ کتاب می‌باشد، بعضی از کتاب‌ها جنبه تحقیقی دارد و بعضی دیگر ترجمه و گردآوری و تألیف شده‌است، بعضی از فعالین در زمینه فلسفه او را اولین فیلسوف وجودی (هستی‌شناس) در مصر می‌دانند که اینهم بخاطر تأثیراتی است که وی از بعضی از هستی‌شناسان در اروپا و در راس آن‌ها فیلسوف آلمانی مارتین هایدگر پذیرفته‌است.
قسمت هایی از کتاب تاریخ تصوف اسلامی (لذت متن)
یکی از سرسبز ترین گستره های حیات معنوی در اسلام تصوف است چرا که تصوف یعنی ژرفا بخشیدن به معانی عقیدتی و پی بردن به معانی نهفته در ظاهر شریعت و تامل در حالات دنیوی انسان و تاویل و تفسیر راز و رمزها و رو کزدن ارزش های نهفته در اسرار و سرانجام پیروزی معنا بر لفظ است بدیهی است که معنا هماره میزید و این لفظ است که همواره میمیرد.