کتاب محمد بن سلمان

MBS: The Rise to Power of Mohammed bin Salman
قدرت سیاسی ولیعهد و رویای پادشاهی عربستان سعودی
کد کتاب : 29368
مترجم :
شابک : 978-6004613958
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 376
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

به قدرت رسیدن محمد بن سلمان
MBS: The Rise to Power of Mohammed bin Salman
  • 15 % تخفیف
    165,000 | 140,250 تومان
  • موجود
  • انتشارات: نگاه نگاه
    نویسنده:
کد کتاب : 51347
مترجم :
شابک : 978-6003767607
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 548
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب محمد بن سلمان اثر بن هوبارد

"محمد بن سلمان"، "قدرت سیاسی ولیعهد و رویای پادشاهی عربستان سعودی" داستانی ناگفته از شاهزاده ی جوان و مرموزی است که از خانواده ی سلطنتی عربستان صعودی برخاست و تغییراتی اساسی در اقتصاد و جامعه ی ثروتمندترین کشور خاورمیانه ایجاد کرد و هر چقدر که می توانست، قدرت به دست آورد. از زمان بر تخت نشستن پدرش، ملک سلمان در سال ۲۰۱۵، "محمد بن سلمان" از نفوذ خود برای بازسازی اقتصاد پادشاهی، سست کردن اصول سختگیرانه ی اسلام در جامعه ی عربستان و مقابله با دشمنان منطقه، علی الخصوص ایران، بهره برد. این عملکرد برای او طرفدارانی در سرزمینش، در وال استریت، هالیوود و حتی در کاخ سفید به دست آورد، به طوری که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، وی را مهره ای کلیدی در برنامه های خود برای خاورمیانه خواند. اما با گذشت زمان عملکرد اصلاح طلب جوان لکه دار شد و بسیاری را به فکر فرو برد که آیا او در حقیقت یک دیکتاتور در حال ظهور است که بی تجربگی و تصمیمات شتاب زده اش سبب بی ثباتی بیشتر در ناپایدارترین منطقه ی جهان شده است.
"بن هوبارد" بر اساس تجربه ی سال ها گزارش نویسی و صدها مصاحبه، حقایقی تکان دهنده را در کتاب "محمد بن سلمان" مورد بررسی قرار می دهد که از جمله ی آن ها می توان به فریب کاری و دخالت فاجعه بار نظامی عربستان در یمن، بازداشت های عجیب و غریب شاهزادگان و تجار در ریاض، تغییر روابط عربستان و اسرائیل و ایالات متحده ی آمریکا و نهایتا بزرگترین رسوایی مربوط به ظهور خودکامه ی جوان که مرگ وحشیانه ی روزنامه نگار مشهور، جمال خاشقچی بود را مورد بررسی قرار می دهد. مورد آخر، جنایتی بود که روابط ایالات متحده و عربستان را متزلزل کرد و جهان را با این سوال که آیا "محمد بن سلمان" می تواند از زیر بار این قتل شانه خالی کند، تنها گذاشت. "محمد بن سلمان" اثر "بن هوبارد" کتابی است میخکوب کننده و آگاهی بخش که نشان می دهد شاهزاده ی جوان چگونه از اختیارات گسترده اش برای شکل دادن مجدد به پادشاهی استفاده نمود.

کتاب محمد بن سلمان

بن هوبارد
بن هوبارد نویسنده و ویراستار است. او در نیوزلند بزرگ شده است. او رئیس دفتر بیروت تایمز است. به دلیل تسلط به زبان عربی ، بیش از یک دهه است که هوبارد گزارشهایی از خاورمیانه ، کودتاها ، جنگ های داخلی ، اعتراضات ، گروه های جهادی و... در بیش از ده کشور از جمله سوریه ، عراق ، لبنان ، عربستان سعودی ، ترکیه ، مصر و یمن پوشش داده است.
نکوداشت های کتاب محمد بن سلمان
Revelatory . . . a vivid portrait of how MBS has altered the kingdom during his half-decade of rule.
وحیانی...تصویری واضح از اینکه چگونه محمد بن سلمان، پادشاهی را در نیم دهه حکومت خود دگرگون ساخت.
Washington Post Washington Post

Brilliant  . . . clear and convincing  . . . a detailed and disturbing portrait of Saudi Arabia’s crown prince . . . The book’s strength is the thoroughness of its reporting
درخشان...شفاف و متقاعدکننده...یک تصویرسازی با جزییات و تشویش برانگیز از ولیعهد عربستان...قدرت تین کتاب در جامعیت گزارشات آن است.
New York Times Book Review New York Times Book Review

Riveting. . . . fascinating. . . . a fine example of talented and dogged reporting . . . an impressively well-sourced work . . . Ben Hubbard’s thoroughly researched study of the Saudi crown prince is full of chilling detail.
میخکوب کننده... شگفت انگیز و یک مثال عالی از گزارش گری با استعداد...اثری معتبر و تحسین برانگیز...مطالعه و تحقیق کامل بن هوبارد درباره ی ولیعهد عربستان، سرشار از جزییاتی است که لرزه بر تن می اندازد.
Guardian Guardian

قسمت هایی از کتاب محمد بن سلمان (لذت متن)
در این شکی نیست که بن سلمان به طریقی توانسته است ثروت چشمگیری جمع آوری کند. یک سیاست مدار بازنشسته در این زمینه می گوید یک بار حدود سال ۲۰۱۱ از یک فروشندهٔ خودروهای پرزرق وبرق درمورد وضعیت بازار سوال کردم. او گفت «شاهزادگان سطح پایین پورشه و ب ام و می خرند. شاهزادگان سطوح بالاتر مازراتی و فراری می خرند. شاهزادگانی که پول بیشتری دارند بوگاتی می خرند که هرکدام چند میلیون دلار قیمت دارد». فرد سیاست مدار پرسیده بود «مثلا چه کسی این خودرو را می خرد؟». دلال گفته بود «تاکنون فقط یک مورد به شخصی به نام محمدبن سلمان فروخته ام». سیاست مدار به دلال گفته بود که او را نمی شناسد. دلال گفته بود «پسر فرماندار است». ولی تا میانهٔ دههٔ دوم زندگی بن سلمان هیچ کس تصور نمی کرد که او به جای مهمی برسد. همه فکر می کردند او یکی از شاهزاده های متوسط است که به تازگی به کسب وکار روی آورده است و هرازچندگاهی برای گذراندن تعطیلات پرزرق وبرق خود به کشورهای خارجی سفر می کند. پس از مدتی اعضای دیگری نیز از خاندان سلطنت جان خود را از دست دادند و پدر بن سلمان یعنی ملک سلمان در پلکان قدرت ترقی کرد. او نیز به همراه پدر ترقی کرد. در سال ۲۰۱۱ همسر اول سلمان پس از مدت ها مبارزه با نارسایی کلیوی بالاخره تسلیم شد و از دنیا رفت. برادر تنی او شاهزاده سلطان که ولیعهد بود نیز مبتلا به سرطان شد و سلمان در نیویورک در کنار او ماند تا اینکه سال بعد از دنیا رفت. پس از او برادر دیگرش، شاهزاده نایف، ولیعهد شد ولی بیماری عروق کرونری قلب گرفت و در سال ۲۰۱۲ مرد. پس از او ملک عبدالله سلمان را ولیعهد خود کرد. به این ترتیب ملک سلمان در موقعیت ولیعهدی قرار گرفت و فرزند عزیزکردهٔ او نیز می توانست قدرت بیشتری داشته باشد. بن سلمان هیچ وقت نگفت از چه زمانی به فکر به قدرت رسیدن افتاد، اما بارها گفته بود که دوست دارد حاکم باشد و اگر به حکومت برسد، نوع جدیدی از حکومت را در پیش می گیرد. وی همیشه می گفت به جای اینکه مثل دیگران از روش های سنتی پیروی کند، ترجیح می دهد مثل بزرگان سیلیکون ولی۱۳، نظم قبلی را برچیند و نظم جدیدی را رقم بزند. او می گوید «آدم ها تفاوت های زیادی باهم دارند. عده ای پیشرو هستند و می توانند چیزی مثل شرکت اپل را تأسیس کنند، اما عده ای این طور نیستند و نهایتا می توانند کارمند موفقی بشوند. امکاناتی که در اختیار من بود خیلی بیشتر از استیو جابز، مارک زاکربرگ و بیل گیتس بود. من از دوران جوانی همیشه به این فکر می کردم که اگر به راه آنها بروم چه چیزهایی به دست می آورم»