کتاب اشطباحات لپی

Introductory Lectures on Psychoanalysis
کد کتاب : 30376
مترجم : حسین آرومندی
شابک : 978-6003380868
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 196
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1917
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اشطباحات لپی اثر زیگموند فروید

زیگموند فروید به عنوان پدر بنیانگذار روانکاوی ، یا روش بالینی برای درمان آسیب شناسی روانی از طریق گفتگو بین یک بیمار و یک روانکاو همچنان تا امروز در تاریخ تفکر بشر جایگاه ویژه و ممتازی دارد. تأثیر او در زمینه روانکاوی را نمی توان کم رنگ دانست.
این کتاب«اشطباحات لپی» بر اساس مجموعه سخنرانی های ارائه شده در دانشگاه وین در سال 1915 ، "سخنرانی های مقدماتی در مورد روانکاوی" بر اساس کارهای قبلی فروید "پنج سخنرانی در مورد تحلیل روان" بنا شده است تا مروری جامع بر فعالیت پیشگامان در زمینه روانکاوی داشته باشد. جی استنلی هال در پیشگفتار خود چنین توصیف می کند که "این بیست و هشت سخنرانی تقریبا مکالمه ای است". فروید صراحتا مشکلات و محدودیت های روانکاوی را نگران کننده میداند و همچنین روش ها و نتایج اصلی آن را قطعی نمی داند. این گفتمانها در عین حال ساده و تقریبا محرمانه هستند و نتایج سی سال تحقیق فداکارانه و پرزحمت را ردیابی و جمع بندی می کنند.

در این کتاب فروید اشتباهات لپی را به عنوان علائم هجوم ناخوداگاه معرفی می کند. یک اشتباه لپی در اصل جامه مبدل ناخوداگاه است که هر بار خودش را به ظاهر یک غریبه در می آورد و جریان خوداگاهی را دچار اختلال می کند.
زیگموند فروید در سال 1856 در موراویا متولد شد. در سال 1938 حمله هیتلر به اتریش او را مجبور به پناهندگی در لندن کرد ، جایی که در سال بعد در آن درگذشت.

کتاب اشطباحات لپی

زیگموند فروید
زیگموند فروید، زاده ی 6 می 1856 و درگذشته ی 23 سپتامبر 1939، متخصص مغز و اعصاب اتریشی و خالق روانکاوی بود. فروید در خانواده ای یهودی در شهر فرایبرگ واقع در امپراتوری اتریش چشم به جهان گشود. او در سال 1881 موفق به اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه وین شد و در سال 1902 به درجه ی استادی رسید. پس از فارغ التحصیلی، فروید در بیمارستان عمومی وین مشغول به کار شد و در درمان هیستری به وسیله ی یادآوری تجارب دردناک گذشته از طریق هیپنوتیزم، با دکتر جوزف بروئر همکاری داشت. او در سال 1885 با مارتا برنیز ازدواج کرد ...
قسمت هایی از کتاب اشطباحات لپی (لذت متن)
حقیقت امر این است که اشتباه لپی معنایی در بردارد که به نظر می رسد در موارد خاصی بدیهی و غیرقابل اشتباه است. هنگامی که رئیس مجلس نمایندگان با اولین کلام خود جلسه را، به جای گشایش و افتتاح، خاتمه یافته اعلام می کند، احساس می کنیم که تمایل داریم، نظر به دانش مان از وضعیت هایی که لغزش زبان در آنها رخ می دهد، اشتباهات لپی را واجد یک مفهوم، تشخیص دهیم. رئیس جلسه هیچ چیز خوبی از برقراری این نشست انتظار نداشت و خوشحال می شد اگر می توانست، فورا جلسه را خاتمه دهد. پس ما با مشکل اشاره به مفهوم این لغزش زبانی، یا به عبارت دیگر در تعبیر آن، مواجه نیستیم. اجازه بدهید تصور کنیم که بانویی با مایه ای آشکارا تحسین آمیز به دیگری می گوید: «اون کلاه قشنگ نو -تصور می کنم خودت اونو auf gepatzt (یک کلمه ای که وجود ندارد، به جای auf geputzt) درست کردی؟»

سپس هیچ میزانی از رعایت آداب علمی در ممانعت ما برای نگریستن به آنچه ورای لغزش زبانی با رائه این کلمات است، توفیق نخواهد یافت: «این کلاه، گندکاری شده است»، و این منظور واقعی شخص تحسین کننده است. یا موردی دیگر: بانویی به خاطر داشتن انرژی اش شهرت داشت، در فرصتی که پیش آمده بود، چنین اظهار داشت: «شوهر من از دکترش پرسید که چه رژیمی را باید دنبال کند؛ ولی دکتر به او گفت که نیاز به رژیم ندارد: او می تواند هرچه را که من می خواهم بخورد.» در اینجا مجددا دریافتیم که لغزش زبانی، آن روی دیگری که غیرقابل اشتباه است را واجد است. این اظهاراتی بود برای یک برنامه پیوسته طرح ریزی شده. خانم ها و آقایان -اگر ثابت شود که نه تنها تعدادی از نمونه های لغزش های زبان و اشتباهات لپی در کل دارای معنا هستند، بلکه تعداد قابل ملاحظه ای از آنها، یعنی معنای اشتباهات لپی، که تاکنون از آن چیزی نشنیده ایم، و به طور غیرقابل اجتنابی جالب ترین سیمای آن خواهند بود، باید که هر ملاحظه دیگری را به پس زمینه آن سوق دهد. آنگاه است که قادر خواهیم بود که همه عوامل فیزیولوژیکی (یا شناخت کارکرد اعضاء) یا پسیکو-فیزیولوژیکی را به یک سو نهیم و خودمان را به بررسی های محض روانشانسی معنایی -یعنی، مفهوم و نیت- اشتباهات لپی، وانهیم.