کتاب اخلاق

Ethics
کد کتاب : 67296
مترجم :
شابک : 978-6226683487
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 332
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1677
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

اخلاق
Ethics
کد کتاب : 50151
مترجم :
شابک : 978-6226310932
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 318
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1677
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

اخلاق
Ethics
کد کتاب : 31195
مترجم :
شابک : 978-9640181515
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1677
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : ---

اتیک
Ethics
علم اخلاق
کد کتاب : 34003
مترجم : منوچهر داوری
شابک : 978-9647843348
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1677
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اخلاق اثر باروخ اسپینوزا

هر انسانی متحیر می‌گردد به هنگامی که کتاب «اخلاق»، اثر اسپینوزا را باز می‌کند و به‌جای اخلاق، با متافیزیک روبه‌رو می‌شود. در قرون شانزدهم تا هجدهم، آنچه مسئله بود «روش» بود و پرسش اصلی این بود که با چه روشی می‌توان به دانش دست یافت؟ مطمئن‌ترین روش برای دانشمندان آن زمان، ریاضیات بود. ریاضی به‌عنوان علمی بی‌خطا مطرح بود که نتایجش ضروری، جهان شمول و تغییرناپذیر بود. اسپینوزا نیز محو این اتقان ریاضیات بود. او تحت تأثیر دکارت و فضای زمانه‌اش عنوان کتابش را اینگونه نوشت: «اخلاق، که با نظم هندسی نمایش داده شده است». اما چرا بیشتر کتاب به مباحث متافیزیکی، مانند جوهر، ماهیت خدا، ماهیت انسان، رابطۀ ذهن و واقعیت و از این دست مباحث می‌پردازد درحالی‌که نام کتاب «اخلاق» است؟ پاسخ همان «روش هندسی» است. در ایده‌آل روشی اسپنوزا باید پله‌پله اصول موضوعه را کشف کنیم و از آن‌ها اصول بعدی را استنتاج کنیم و این برای اخلاق به این معناست که ابتدا باید مبانی متافیزیکی را مشخص کنیم تا از آن‌ها بتوانیم اصول اخلاقی را استنتاج کنیم.
به‌طور کلی این کتاب دارای پنج بخش است. در بخش اول راجع‌به ماهیت خدا بحث می‌شود و شامل سه فصل است: تعاریف، که در این فصل مفاهیم بنیادی نظام فلسفی خود را تعریف می‌کند؛ آکسیوم‌ها یا اصول موضوعه، که اصول بنیادین نظام فلسفی خود را شرح می‌دهد؛ و فصل سوم قضایا است که گزاره‌های منتج از آکسیوم‌ها را استنتاج می‌کند. بخش دوم در باب ماهیت ذهن است که اسپینوزا دو موضوع اصلی را در آن جا مورد بحث می‌گذارد؛ یکی رابطۀ بین ذهن و بدن و دیگری عواطف و احساسات و نحوۀ تأثیر گذاشتن آن‌ها بر رفتارهای ما. در بخش بعدی در باب این بحث می‌شود که تأثیر این عواطف بر عمل ما تا چه حد است و چگونه آزادی ما ذیل سلطۀ عواطف و احساساتمان از بین می‌رود. اسپینوزا در همین بخش بعد از بیان دیدگاه جبرگرایانه‌اش از یک آزادی درونی صحبت می‌کند و راهی را طرح می‌کند که تا جایی که می‌توانیم از ذیل ظلم و سلطۀ عواطف خارج شویم. در بخش‌های چهارم و پنجم نیز اسپینوزا درباب نقش عقل در آزادی انسان، خوشبختی انسان و تصور خود از جامعۀ ایده‌آلش سخن گفته است. این کتاب در نهایت پس از مرگ اسپینوزا در سال 1677 منتشر شد و تاکنون نیز از مهم‌ترین آثار فلسفی است که تمامی فلاسفۀ بعد از آن تحت تأثیر آن بوده‌اند، چه در مقابل نظریات اسپینوزا، چه در توافق با آن.

کتاب اخلاق

باروخ اسپینوزا
باروخ اسپینوزا (Baruch Spinoza) و بعدها معروف با نام بندیکت دِ اسپینوزا (زاده ۲۴ نوامبر ۱۶۳۲ – درگذشته ۲۱ فوریه ۱۶۷۷) فیلسوف مشهور هلندی با اصالت یهودیِ سفاردیِ پرتغالی بود. وی یکی از بزرگ‌ترین خردگرایان و جبرگرایان فلسفه قرن هفدهم و زمینه‌ساز ظهور نقد مذهبی و همچنین عصر روشنگری در قرن هجدهم به‌شمار می‌رود. اسپینوزا به واسطهٔ نگارش مهم‌ترین اثرش، اخلاقیات، که پس از مرگ او به چاپ رسید و در آن دوگانه‌انگاری دکارتی را به چالش می‌کشد، یکی از مهم‌ترین ...