کتاب آشنایی با ساز و کار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن

The Thinker's Guide to the Human Mind
(تفکر، احساس، خواستن و معضل خردگریزی)
کد کتاب : 34777
مترجم :
شابک : 978-9642072507
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 60
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب آشنایی با ساز و کار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن اثر ریچارد پل

"آشنایی با ساز و کار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن" کتابی است به قلم "ریچارد پل" و "لیندا الدر"، که با محوریت "تفکر، احساس، خواستن و معضل خردگریزی" به رشته ی تحریر درآمده است.
از آنجا که همه ی افکار بشر توسط ذهن کنترل می شوند، درک افکار ما برای پیشرفت فردی و اجتماعی یک امر ضروری و حائز اهمیت تلقی می شود. این کتاب راهنمای متفکران برای ذهن انسان است و با عنوان "آشنایی با ساز و کار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن" به کارکردهای اصلی ذهن انسان می پردازد تا به خوانندگان اجازه دهد که عقل و احساسات خود را به طور موثرتری کنترل کنند.
"ریچارد پل" و "لیندا الدر"، انگیزه های اساسی را که بر افکار و اندیشه های ما تأثیر می گذارند و می توانند ما را از اقدامات منطقی یا اخلاقی منحرف کنند، کشف می کنند و در کتاب "آشنایی با ساز و کار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن" معرفی می کنند. این راهنما با بررسی خطرات اندیشه ی خودمحور و جامعه محور، راهکارهایی را برای تقویت هوش هیجانی و توسعه ی فضایل تفکر انتقادی ارائه می دهد که "تفکر، احساس، خواستن و معضل خردگریزی" را در محوریت قرار داده است.
این کتاب به عنوان بخشی از کتابخانه ی راهنمای متفکران، مأموریت بنیادی تفکر انتقادی را برای ارتقاء جوامع انتقادی خالی از غرض از طریق پرورش توانایی ها و فضایل اساسی فکری در تمام زمینه های تحصیلی در سراسر جهان پیش می برد. این اثر کم حجم، محتوای منحصر به فردی را در درک موانع تفکر انتقادی به اشتراک می گذارد و فرایندهای ذاتی اندیشه ی غیر منطقی را به روشنی مشخص می کند.

کتاب آشنایی با ساز و کار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن

ریچارد پل
دکتر ریچارد پل طرفدار برجسته تفکر انتقادی بود و با آثار خود،، متفکر برجسته در این زمینه است. وی در سال 1980 مرکز تفکر انتقادی را پس از تاسیس "بنیاد تفکر انتقادی" در دانشگاه ایالتی سونوما تأسیس کرد. او مفاهیم ، اصول و نظریه های اساسی را برای یک برداشت قوی و عادلانه از تفکر انتقادی تدوین و معرفی کرد. پاول بیش از دویست مقاله و هفت کتاب درباره تفکر انتقادی تألیف کرد. وی در طول 35 سال فعالیت خود به عنوان رهبر جنبش تفکر انتقادی کارگاه های آموزشی را به صدها هزار مربی ارائه داد.
دسته بندی های کتاب آشنایی با ساز و کار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن
قسمت هایی از کتاب آشنایی با ساز و کار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن (لذت متن)
ذهن خودْ خانه ای است از برای خویشتن، و در درونش می تواند دوزخی سازد از بهشت، یا بهشتی سازد از دوزخ. جان میلتون همه ی انسان ها فکر می کنند. این در ذات ماست. اما بخش اعظم تفکر ما به خودی خود سوگیرانه، مغشوش، بی پایه، یا پیش داورانه است. اغلب در زندگی مان مشکل ایجاد می کند. اغلب منجر می شود به ظلم و بی عدالتی. البته کار ذهن فقط تفکر نیست، احساس کردن و خواستن هم هست. ربط این ها چیست؟ اینکه هر احساسی که در ما برانگیخته می شود و هر خواستی که در ذهن مان شکل می گیرد ناشی از تفکر ماست. به این تعبیر، درست فکر کردن برانگیزاننده ی رفتارهای معقول است؛ برانگیزاننده ی اعمالی که به خیر و صلاح خودمان و دیگران باشد، نه مایه ی آزار و صدمه رساندن. درعین حال این احساسات و خواهش ها هم بر تفکر ما اثر می گذارند، و در موقعیت های مختلف ممکن است به خوب فکر کردن ما کمک کنند یا برعکس، مانع خوب فکر کردن ما شوند. در هر موقعیتی که فکرش را بکنید، ذهن ما ( که آمیزه ای است از فکرها، احساسات و خواهش ها ) یا تابع خردگریزی ذاتی ماست یا قابلیت مان برای خردورزی آن را هدایت می کند. و وقتی تابع گرایش های خردگریزانه مان هستیم، جهان را فقط از دریچه ی تنگ منافع خود می بینیم. به این فکر نیستیم که رفتارمان چه تاثیری بر دیگران می گذارد. دغدغه مان فقط رسیدن به چیزی است که می خواهیم و/ یا توجیه باورها و نگرش مان. بنابراین کلید درک تفکر انسان درک همین دوگانگی است: از یک سو گرایش ذهن به خردگریزی ( به دام افتادن در افکار خودمحورانه و/ یا جامعه محورانه، و خودفریبی و توجیه تراشی و توهم که ملازم آن است ) ، و از سوی دیگر قابلیتش برای خردورزی ( رهایی از بند خودفریبی و خرافات و موهومات ) . هرسه ی این ها، یعنی فکر کردن، احساس کردن و خواستن، به یک اندازه مهم اند اما تسلط بر ذهن تنها با تفکر ممکن است. تنها با فکر کردن می توانیم معلوم کنیم تفکرمان چه عیبی دارد. تنها با فکر کردن می توانیم بفهمیم با احساسات مخرب چه باید کرد. تنها با تفکر می توانیم هوس های بیهوده را به خواست های سازنده بدل کنیم.