کتاب معماری اسلامی ایران

The Architecture of Islamic Iran: The Il Khānid Period
در دوره ایلخانیان
کد کتاب : 35547
مترجم :
شابک : 978-6001215186
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 318
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 1969
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب معماری اسلامی ایران اثر دونالد نیوتن ویلبر

«معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانان» به شرح رابطه علت و معلولی تحولات تاریخی و در پی آن تغییرات هنر معماری در قرون سیزدهم و چهاردهم میلادی، یعنی دوران حاکمیت ایلخانان مغول بر سرزمین ایران میپردازد.
در ابتدای این دوره هجوم مغول ها به ایران بسیاری از بناهای ارزشمند تاریخی را دستخوش ویرانی میکند، اما به پشتوانه میراث فرهنگی غنی و مستحکم ایرانی و هم چنین با تکیه بر هنر معماران چیره دست ایران زمین، بناهای تاریخی جدیدی از دل خاکستر شهرهای ویران شده سر بلند میکند.
در قسمت اول کتاب، فراز و نشیب های تاریخی دوره حکمرانی ایلخانان مغول بر ایران مورد توجه قرار گرفته و مشتمل بر شرح حمله مغول به ایران و زمامداری هولاکو اولین پادشاه مغول و پنج جانشین او و نیز عصر طلایی غازان خان، اولجایتو، ابوسعید و نهایتا زوال قدرت مغول است.
اما در قسمت دوم، خواننده با سبک آثار معماری دورۀ ایلخانی، طبقات ابنیه، روش ومصالح ساختمانی، خصوصیات نقشه و شیوه ها و مصالح تزیین آشنا می شود. سپس در انتهای کتاب فهرستی از بناهای تاریخی و مهم آن دوران به همراه تصاویرشان آورده شده که این قسمت برای پژوهشگران و دانشجویان معماری بسیار قابل توجه، کاربردی و سودمند است.

کتاب معماری اسلامی ایران

دونالد نیوتن ویلبر
دونالد نیوتن ویلبر (Donald Newton Wilber) (زاده ۱۴ نوامبر ۱۹۰۷ ویسکانسین - درگذشته ۲ فوریه ۱۹۹۷ پرینستون نیوجرسی) پژوهشگر تاریخ معماری ایرانی و اسلامی و نیز جاسوس آمریکایی بود.شهرت او بیشتر به خاطر شرکت او در طراحی عملیات تی‌پی آژاکس است که به کودتای ۲۸ مرداد منجر شد. گفته می‌شود او نویسنده تاریخچه این عملیات است که ظاهراً از اسناد سری سازمان سیا بوده و در سال ۲۰۰۰ در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد.او کارشناس فرش ایرانی نیز بود.دانلد ویلبر در ۱۹۹۷ درگذشت.