کتاب شمس و طغرا

Shams va Toghra
کد کتاب : 35946
شابک : 978-9647100472
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 1114
سال انتشار شمسی : 1385
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب شمس و طغرا اثر محمدباقر میرزا (خسروی)


کتابی که در حال حاضر مطالعه می فرمایید با نام شمس و طغرا نوشته ی محمدباقر میرزا خسروی، به عنوان نخستین رمان پرطرفدار تاریخی ایرانی، در دوره ی مشروطیت مطرح و معروف گردید که در آن نویسنده زمینه هایی چون شکست انقلاب مشروطه، مخالفت با هجوم فرهنگ بیگانه، تأیید ضمنی دستگاه حاکم و... را نشانه گرفته است و پذیرش آن از سوی جریان های فرهنگی و ادبی باعث شد تا از زمان تألیف این داستان در سال ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۰ شمسی سبک و سیاق نوشتاری مولف به صورت یکی از گونه های رایج داستان نویسی ایران درآید.
محمد باقر میرزا کرمانشاهی، متخلص به خسروی، نویسنده ی رمان عاشقانه و پرجذبه ی شمس و طغرا، از نوادگان فتحعلی شاه قاجار و فردی دارای تمایلات غرب زدگی معتدل، مشروطه خواه و از طرفداران آزادی خواهی مدرن و ناسیونالیسم تقلیدی بوده است و به همین جهت این کتاب به عنوان اولین رمان فارسی با سبکی رمانتیک و دارای خصایص رمانسهای قرون وسطایی به شمار می آید که بر پس زمینه یی از تاریخ دوره ایلخانان مغول اشاره دارد.
موضوع کتاب مربوط به دوران بیست و چهار ساله ای از قرن هفتم و مصادف با دوران پرآشوب مغول و حکومت مهد علیا آبش خاتون است، و با این که زمینه ی اثر، تاریخی است، مولف آن را با روایت داستانی عاشقانه و گیرا، که سرشار از ماجراهای هیجان آفرین است همراه کرده است. قهرمان اصلی این رمان، شمس یا شمس الدین یکی از شاهزادگان خاندان اتابکان فارس است که دلدادگی شورانگیز او به دختر امیر مغول، التاجو بهادر، و مخالفتش با سلطهی مغول بر ایران باعث ایجاد صحنه های پرهیجان احساسی و اجتماعی گردیده است.

کتاب شمس و طغرا

محمدباقر میرزا (خسروی)
محمدباقر میرزا خسروی دولتداد یا محمد باقر میرزا دولتشاه، متخلص به خسروی (زاده: ۱۲۲۸ خورشیدی در کرمانشاه، درگذشت: ۱۲۹۸ خورشیدی در تهران)ادیب، نویسنده، شاعر ایرانی در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری بود. وی یکی از پیشوایان نثر نو ادبی و نویسندهٔ نخستین رمان تاریخی در تاریخ ادبیات ایران محسوب می‌شود.نخستین رمان تاریخی ایرانی در سال ۱۲۷۸ خورشیدی (۱۳۲۷ هجری قمری) در سه جلد تحت عناوین شمس و طغرا، طغرل و هما و ماری ونیسی توسط محمد باقر میرزا خسروی نوشته شد.محمد باقر میرزا در سال ۱۲۶۶ قمری در کرمانشاه...
قسمت هایی از کتاب شمس و طغرا (لذت متن)
در آن ساعت با خدا عهد کردم که اگر زنده ماند به علاج مشکل او بکوشم، نباید محض توهم بی ماخذ شما که مبادا من دلتنگ شوم، بگذارم او بسوزد و من خوش باشم. از این ساعت دیگر شما بر من حرام خواهید بود جز این که او هم بر شما حلال شود.