کتاب چه کسی به ذرات بنیادی می اندیشد

Who Cares about Particle Physics?
(فهم آسان بوزون هیگز، برخورد دهنده بزرگ هادرونی و سرن)
کد کتاب : 39856
مترجم :
شابک : 978-6229628546
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 412
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب چه کسی به ذرات بنیادی می اندیشد اثر پولین گنیو

سرن، آزمایشگاه اروپایی برای فیزیک ذرات ، به طور منظم خبرهایی را منتشر می کند. چه نوع تحقیقاتی در این آزمایشگاه بین المللی اتفاق می افتد و چگونه بر زندگی روزمره مردم تأثیر می گذارد؟ چرا کشف بوزون هیگز اینقدر مهم است؟ فیزیک ذرات تمام ماده موجود در زمین ، در ستارگان و کهکشان ها را توصیف می کند اما همچنین سعی دارد فراتر از آنچه برای توصیف ماده تاریک شناخته شده است برود، یعنی شکلی از ماده که پنج برابر از ماده ی شناخته شده رایج تر و منظم تر است. از کجا می دانیم این ماده تاریک مرموز وجود دارد و آیا احتمال کشف آن به زودی وجود دارد؟ حدود شصت کشور در ساخت برخورد دهنده ی بزرگ هادرونی (LHC) و CERN و ردیاب های عظیم آن همکاری کردند. برای کشف چگونگی همکاری تیم های بین المللی محققان برای سوق دادن دانش علمی به جلو ، شیرجه بزنید.
در اینجا کتابی که برای هر شخصی که می خواهد کمی بیشتر در مورد فیزیک ذرات بیاموزد ، بدون نیاز به دانش قبلی علمی ، نوشته شده است. این کتاب برای ایجاد درک جامعی از تحقیقات فعلی در فیزیک ذرات از اصول آن آغاز می شود. دوز خوبی از کنجکاوی تمام آن چیزی است که انسان برای کشف یک جهان کامل از بی نهایت کوچک و تا بی نهایت بزرگ نیاز دارد ، و نیز جایی که اکتشافات قریب الوقوع می تواند طلوع یک انقلاب عظیم در برداشت کنونی از جهان مادی باشد.

کتاب چه کسی به ذرات بنیادی می اندیشد

پولین گنیو
پولین گنیو (Pauline Gagnon) (متولد: 1955) دکترای خود را در رشته فیزیک ذرات در دانشگاه کالیفرنیا ، سانتا کروز ، در سال 1993 به پایان رساند. وی سپس شروع به تحقیق در CERN ، آزمایشگاه اروپایی فیزیک ذرات کرد ، و دانشمند ارشد تحقیقات در دانشگاه ایندیانا بود تا او در سال 2016 بازنشسته شد.
دسته بندی های کتاب چه کسی به ذرات بنیادی می اندیشد
قسمت هایی از کتاب چه کسی به ذرات بنیادی می اندیشد (لذت متن)
کوچک ترین اجزای سازنده ماده که وجود دارند، چه هستند و چطور آنها با یکدیگر ترکیب می شوند تا تمام ماده ای را که در اطراف مان می بینیم، تشکیل دهند؟ پاسخ به این پرسش دقیقا هدف فیزیک ذرات بنیادی است. هدف این شاخه از فیزیک جست و جوی کوچک ترین دانه های ماده موجود که به بخش های کوچک تر شکسته نمی شوند، است. همچنین چیستی آن، اینکه چطور با یکدیگر برهمکنش دارند. مکانی را تصور کنید که ماده هر چیزی از تکه های هم چین تشکیل شده است (شکل ۱-۱ را ببینید). حال اگر بپرسم کوچک ترین بخش های ماده در اینجا چیست؟» پاسخ بسیار ساده خواهد بود. جدا کردن قطعات متعدد برای دیدن کوچک ترین قطعه کار راحتی است. از آن به بعد ممکن است فردی در پی این باشد که بفهمد ذرات بنیادی که در جهان از تکه های هم چین درست شده اند، چه هستند.

با این حساب، ذرات بنیادی در دنیای واقعی چه هستند؟ با ماده واقعی، این موضوع از دنیایی فرضی که با هم چین ساخته شده سخت تر است؛ زیرا | نمی توانیم به راحتی کوچکترین اجزای آن را ببینیم؛ اما در آزمایشگاههای فیزیک، فیزیکدانان می توانند. ماده در واقع از اتم تشکیل شده است اما اتمها بنیادی نیستند. آنها اشیاء تشکیل یافته از چیزهایی هستند که می توانیم در شکل ۱-۲ ببینیم. اتمها دارای یک هسته اتمی مشتمل بر پروتونها و نوترونها هستند؛ و نیز الکترونهایی که در اطراف هسته تشکیل یک ابر را می دهند. بنابر این اتم ها بیشتر از فضای خالی تشکیل شده اند. برای تصور اندازه یک اتم، هسته را به اندازه بدن خود تصور کنید.