کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان

Children and Young Adult Literature
ویژگی ها و جنبه ها
کد کتاب : 40068
شابک : 978-9645512215
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان اثر بنفشه حجازی

"ادبیات کودکان و نوجوانان" به قلم "بنفشه حجازی"، کتابی است که ویژگی ها و جنبه های ادبیات این گروه های سنی را مورد بررسی قرار می دهد. این کتاب که در دوازده فصل تدوین شده، در هر فصل یکی از مبانی مهم "ادبیات کودکان و نوجوانان" را بررسی می کند. در فصل نخست این کتاب، تعاریف و اهداف ادبیات، علی الخصوص ادبیات کودکان ارائه شده و در فصل دوم آن، تاریخچه ی ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل سوم به صورت مشخص مفهوم کودک را تعریف می کند و ویژگی های رشد کودک و نوجوان را که با مطالعه ارتباط دارد، بررسی می کند. "بنفشه حجازی" در فصل چهارم این اثر معیارهای تاثیرگذاری را در انتخاب کتاب معرفی می کند و در فصل پنجم، از انواع "ادبیات کودکان و نوجوانان" نام می برد.
فصل ششم "ادبیات کودکان و نوجوانان" را در کنار وسایل ارتباط جمعی بررسی می کند و فصل هفتم به ابعاد مختلف تلخیص، بازنویسی و بازآفرینی، ترجمه و ویرایش در ادبیات کودک می پردازد. نویسنده در فصل هشتم شیوه های علاقه مند کردن کودک به مطالعه را معرفی می کند و در فصل نهم، ادبیات کودکان معلول را زیر ذره بین قرار می دهد. فصل دهم به مبحث نقد در ادبیات کودک می پردازد و ویژگی های منتقد ادبیات کودک را بیان می کند. موضوع فصل یازدهم، ادبیات کودکان و صلح می باشد و در فصل دوازدهم تلاش های صورت گرفته پیرامون "ادبیات کودکان و نوجوانان"، چه در سطح بین المللی و چه در سطح ملی مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان

بنفشه حجازی
بنفشه حجازی، (متولد ۱۳۳۳ بروجرد) شاعر، نویسنده و پژوهشگر تاریخ زنان است از آثار او می توان به رمان ایمپالا ی سرخ (۱۳۸۸) اشاره کرد. وی مدیر مسئول بخش ادبی سایت مشاهیر هنر ایران - ققنوس است.
قسمت هایی از کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان (لذت متن)
چرا درباره کتاب خواندن کودکان و شیوه های معرفی کتاب به آنان به خود زحمت فراوان می دهیم و چرا آشنا نمودن مربی ( بزرگسالان) با چگونگی ارضای نیروی کنجکاوی کودکان و جوانان مهم است ؟ پاسخ به این سوالها و سوالهایی نظیر اینها ، بایستی روشن شود وگرنه در تلاش خود برای آشنا ساختن کودکان با کتاب و ایجاد رابطه ای پایدار بین آن دو گرفتار اشتباهات بزرگی می شویم . در بخش کاربرد ادبیات در زندگی کودکان و نوجوانان از فواید تربیت ادبی، سخن گفته خواهد شد ولی قبل از تربیت ادبی کودکان ، باید دلایل این حقیقت را که چرا ادبیات برای خود ما بزرگسالان اهمیت دارد از نظر بگذرانیم . با این عمل ، طرز تفکر ما نسبت به کتاب مطالعه، و مقامی که در مورد کودکان به کار گرفته می شود موثر خواهد بود.