کتاب تقدیر ما تدبیر ما

Taghdir-e Ma
کد کتاب : 40160
شابک : 978-6005747058
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 96
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب تقدیر ما تدبیر ما اثر مصطفی ملکیان

"تقدیر ما تدبیر ما" کتابی است به قلم "مصطفی ملکیان" که در آن به موضوع اصلاحات و مبانی نظری اصلاحات می پردازد. او با تعریف اصلاح طلبی که عبارت است از حمایت از تغییرات اجتماعی با استفاده از روش‌های دموکراتیک، صلح‌آمیز و تدریجی، کار خود را آغاز می کند. "مصطفی ملکیان" در باب اصلاح‌طلبی معتقد است که شیوه‌های دگرگونی اجتماعی باید از طریق مردم‌سالاری یا دموکراتیک باشد؛ او می‌افزاید که این تحول اجتماعی باید به صورت مسالمت‌آمیز و بدون اعمال خشونت صورت پذیرد و همچنین پیوسته و تدریجی باشد نه فوری و دفعی.
وی در کتاب "تقدیر ما تدبیر ما" مخالفان اصلاحات را به دو گروه تقسیم می‌کند که شامل مخالفین تغییر و موافقان با آن هستند. این تقسیم‌بندی، افرادی را که خواهان پایداری وضعیت موجود هستند و کسانی را که می‌خواهند تغییرات حاصل شده را فسخ کنند و گذشته‌گرا نامیده می‌شوند‌، در دسته‌ی نخست قرار می‌دهد. وی همچنین تغییرات غیردموکراتیک یا از بالا، تغییراتی که مسالمت‌آمیز نیستند و از اعمال خشونت به دست می‎آیند و همچنین غیر تدریجی‌اند را در دومین دسته از مخالفان اصلاح‌طلبی معرفی می‌کند.
"مصطفی ملکیان" سپس سعی می‌کند یک مسأله کلیدی را که در ابتدای کتاب "تقدیر ما تدبیر ما" آمده است یعنی مبانی نظری اصلاح‌طلبان و پیش‌فرض‌های طرفداران اصلاحات را توضیح دهد. به زعم وی، فرض اولیه‌ی اصلاح طلبی این است که وضعیت موجود نامطلوب است و این دلیل اصلی است که اصلاح طلبان خواهان تغییر هستند. اما اینکه این تغییرات چگونه و با چه اصولی تعیین و اجرا شود که شرایط نامطلوب را به وضعیتی بدتر تبدیل نکند، از جمله دیگر مواردی است که "مصطفی ملکیان" در کتاب "تقدیر ما تدبیر ما" پیرامون آن بحث می‌کند.

کتاب تقدیر ما تدبیر ما

مصطفی ملکیان
مصطفی ملکیان (زادهٔ ۱۳۳۵) فیلسوف و روشنفکر ایرانی است. بخش عمدهٔ پژوهش‌های او در حوزهٔ اخلاق، دین، فلسفهٔ دین، اگزیستانسیالیسم، روان‌شناسی، علوم انسانی، روش تحقیق و روشنفکری است. نظریه عقلانیت و معنویت پروژهٔ مهم اوست. ملکیان از منتقدان روشنفکری دینی است. ملکیان از سال ۱۳۸۹ تا کنون مشغول تدریس در موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی "پرسش" است.او در شهرضا به دنیا آمد. پدرش، عبدالرحیم ملکیان، معروف به ناصح قمشه‌ای، از مشاهیر شهرضا بود. مصطفی ملکیان در سال ۱۳۵۲ تحصیل در رشته مهندسی مکانیک...
قسمت هایی از کتاب تقدیر ما تدبیر ما (لذت متن)
جهل وقتی است که من چیزی را ندانم و این ندانستن من ممکن است در کاری که می کنم و سامان اجتماعی ای که پدید می آورم موثر واقع شده باشد. سوء نیت وقتی است که نیت پاکی ندارم. به اجمال می گویم که ما فقط در دو حالت سوء نیت نداریم؛ یکی وقتی که نیت ما کشف حقیقت است؛ دیگری وقتی که نیت ما کاهش درد و رنج کلی انسان هاست. هر نیتی را که مصداق یکی از این دو نباشد، به درجات مختلف، می توان موردی از سوء نیت دانست. خطا وقتی است که نمی دانم، اما نمی دانم که نمی دانم. در خطا، چیزی را حق می دانم که حق نیست؛ چیزی را به مصلحت می دانم که به مصلحت نیست. وضع خطا از وضع جهل هم دشوارتر است. جهل درواقع یک جهل است، اما خطا دو جهل است و به همین لحاظ قدمای ما خطا را جهل مرکب یا جهل مضاعف می نامیدند. در جهل، آدمی می گوید، من نمی دانم که الف، ب است یا نیست. اما در خطا می گوید، می دانم که الف، ب است. درحالی که فی الواقع چنین نیست. یعنی هم نمی داند الف، ب نیست و هم نمی داند که نمی داند الف، ب نیست.