کتاب عقل در سیاست

Reason in politics
مجموعه دانش سیاسی کاری از نشر نگاه معاصر سی و پنج گفتار در فلسفه، جامعه شناسی و توسعه سیاسی
کد کتاب : 8046
شابک : 9789647763240
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 828
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب عقل در سیاست اثر حسین بشیریه

کتاب "عقل در سیاست"، مجموعه‌ای از سی و پنج گفتار در فلسفه، جامعه‌شناسی و توسعه سیاسی است که توسط حسین بشیریه نوشته شده و توسط انتشارات "نگاه معاصر" منتشر شده است. این مجموعه دانش سیاسی حاوی گفتارهایی با عناوین متنوع است، به عنوان مثال: "مسائل بنیادی در فلسفه سیاسی"، "تغییرات نوین در تفکر سیاسی و اقتصادی در غرب: رویکردهای لیبرال جدید"، "مکتب فرانکفورت: نقد آیین‌های اثباتی و نقد جامعه‌شناسی انتقادی"، "مکس وبر و نقش اسلام در جامعه‌شناسی مذهبی"، "تحولات در رابطه دولت و جامعه مدنی در خاورمیانه"، "تئوری وابستگی و نقد توسعه نیافتگی: درآمدی به رشد فکری آندره گوندر فرانک"، "از دیالکتیک تمدن‌ها تا دیالوگ متون"، "ایدئولوژی و فرهنگ سیاسی گروه‌های حاکم در دوران پهلوی"، "جامعه مدنی، قدرت و ایدئولوژی: موانع در راه تحقق جامعه مدنی در ایران"، "کاریزما، سنت و قانون: منابع مشروعیت سیاسی در ایران" و "ایدئولوژی سیاسی و هویت اجتماعی در ایران".

کتاب عقل در سیاست

حسین بشیریه
حسین بشیریه (زاده ۱۳۳۲ در همدان) جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم سیاسی است. وی یکی از اندیشمندان سیاسی مهم و تأثیرگذار ایران پس از انقلاب به‌شمار می‌آید. پژوهش‌های او بیشتر در حوزه تئوریهای انقلاب، جامعه‌شناسی سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی ایران، توسعه سیاسی و اندیشه سیاسی در غرب است. وی لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. در سال ۱۹۷۹ در رشته رفتارشناسی سیاسی از دانشگاه اسکس انگلستان فوق لیسانس دریافت کرد و در سال ۱...
قسمت هایی از کتاب عقل در سیاست (لذت متن)
از سی و پنج گفتاری که در این کتاب گردآوری شده انده ۲۲ مقاله پیشتر در دو مجموعه مقالات با عنوان دولت عقل ده گفتار در فلسفه و جامعه شناسی سیاسی و جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران هر دو از انتشارات موسسه نشر علوم نوین منتشر شده بودند. از ۱۳ مقاله دیگر دو گفتار درآمدی بر جامعه شناسی تجدد و گفتمانهای جامعه شناسی سیاسی به عنوان کتابهای ویژه مجله نقد و نظر انتشار یافته بودند، هفت گفتار دیگر به عنوان مقالات در مجلات مختلف منتشر شده بودند و چهار مقاله باقیمانده نیز انتشار نیافته بودند درونمایه اصلی همه این مقالات اندیشه توسعه و تکامل اجتماعی و سیاسی است که یا در پوشش گفتارهای فلسفی و یا در قالب مباحث جامعه شناسانه و تاریخی عرضه شده است. به سخن دیگر اندیشۀ مرکزی عقل ،جمعی ،تساهل آزادی و سلطه ستیزی رشته پیوند همه این گفتارهاست از مجموعه این مقالات چهارده گفتار در باب مسائل توسعه و جامعه شناسی سیاسی ایران هستند و مباحث مرتبطی درباره جامعه مدنی توسعه سیاسی، فرهنگ سیاسی رابطه دین و ،سیاست، تحزب، مشروعیت و مشارکت ،سیاسی ایدئولوژی و هویت اجتماعی را در بر میگیرند مقالات این مجموعه در فاصله سالهای ۱۳۶۲ تا ۱۳۸۲ نوشته شده اند.