کتاب درسهای دموکراسی برای همه

Democracy lessons for everyone
کاری از نشر نگاه معاصر
کد کتاب : 8033
شابک : 9789647763004
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب درسهای دموکراسی برای همه اثر حسین بشیریه

"درسهای دموکراسی برای همه" اثری است نوشته ی "حسین بشیریه" و "کاری از نشر نگاه معاصر" در زمینه ی دانش سیاسی که اصول و مبانی فکری آن، پیشتازان این عرصه، زمینه ی تاریخی و اجتماعی، کاربرد و انواع دموکراسی را با بیانی شیوا و قابل درک تشریح می کند.
نویسنده در راستای تشریح عناصر دموکراسی، لیبرالیسم، پراگماتیسم، نسبی گرایی، خودمختاری، قانون گرایی، شهروندی، حاکمیت مردم و حقوق بشر را توضیح می دهد و سپس پیشتازان عرصه ی دموکراسی را معرفی می کند که از معروف ترین آن ها می توان به ارسطو، جان لاک، ژان ژاک روسو، توماس جفرسون، کارل پوپر و رابرت دال اشاره کرد.
در بحث پیش زمینه های اجتماعی و فرهنگی دموکراسی، "حسین بشیریه" به تشریح زمینه های تاریخی، سرمایه داری، اجتماعی، مدنی، فرهنگی و سیاسی پرداخته و شخصیت دموکراتیک را برای خوانندگان توصیف می کند. در "درسهای دموکراسی برای همه"، مبانی و اصول حکومت دموکراتیک هم توضیح داده شده که از جمله ی این مبنای می توان حقوق مدنی، اصل نمایندگی، حکومت جمهوری، تفکیک قوا، پارلمان و ساختار و دموکراسی آن، پروسه ی شکل گیری دولت و کابینه ی آن، ائتلافات، اشکال تصمیم گیری در دموکراسی ها و مسئولیت ها را نام برد.
در بحث کاربرد و عملکرد دموکراسی، مشارکت های سیاسی، گروه های صاحب نفع و نفوذ، حزب های سیاسی، نظام های حزبی و انتخاباتی، مبارزات و نظارت و معرفی و گزینش در انتخابات و آرای عمومی مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش دیگری از کتاب، انواع دموکراسی از مستقیم، اجتماعی و صنعتی گرفته تا دموکراسی مسیحی، چند قومی و صنفی، معرفی شده است. در ادامه نیز به توجیهات و نقدها و همچنین گذار به دموکراسی و چشم انداز آتی آن پرداخته شده است.

کتاب درسهای دموکراسی برای همه

حسین بشیریه
حسین بشیریه (زاده ۱۳۳۲ در همدان) جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم سیاسی است. وی یکی از اندیشمندان سیاسی مهم و تأثیرگذار ایران پس از انقلاب به‌شمار می‌آید. پژوهش‌های او بیشتر در حوزه تئوریهای انقلاب، جامعه‌شناسی سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی ایران، توسعه سیاسی و اندیشه سیاسی در غرب است. وی لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. در سال ۱۹۷۹ در رشته رفتارشناسی سیاسی از دانشگاه اسکس انگلستان فوق لیسانس دریافت کرد و در سال ۱...
دسته بندی های کتاب درسهای دموکراسی برای همه
قسمت هایی از کتاب درسهای دموکراسی برای همه (لذت متن)
امروزه در آغاز سده بیست و یکم میلادی ، دموکراسی رایج ترین نظام سیاسی است . دموکراسی مدرن در آغاز پدیده ای اروپایی و غربی بود ، اما در طی چندین قرن گذشته به تدریج در سرزمین های دیگر نیز گسترش یافت . در قرن بیستم نظام های سیاسی تک حزبی ، توتالیتر و فاشیستی مدتی استقرار یافتند ولی به واسطه بحرانهای مختلف سرانجام جای خود را به اشکالی از حکومت دموکراتیک دادند . البته امروزه نیز دموکراسی با همه پیشرفت هایی که داشته ، نظامی عالمگیر نیست و رژیم های اقتدار طلب و یا شبه دموکراتیک در کشورهای گوناگون یافت می شوند . با این حال حتی در کشورهایی که شیوه زندگی دموکراتیک برقرار نیست باز هم نهادها و رویه های برخاسته از نظام دموکراسی رواج دارند . از این رو شناخت دموکراسی در وجوه مختلف فکری ، نهادی و سیاسی آن ، برای شناخت نظام های سیاسی اساسا غیر دموکراتیک نیز ضروری شده است .