کتاب روس ها در ایران

Russians in Iran
دیپلماسی و قدرت در عصر قاجار و پس از آن
  • 10 % تخفیف
    175,000 | 157,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: نگاه نگاه
    نویسنده:
کد کتاب : 41967
مترجم :
شابک : 978-6222671235
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 512
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

روس ها در ایران
Russians in Iran
دیپلماسی و قدرت در ایرن، از آغاز دوره ی قاجار تا پایان جنگ جهانی دوم
کد کتاب : 48187
مترجم :
شابک : 978-6002535948
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 496
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب روس ها در ایران اثر رودی متی


روس‌ها در ایران به دنبال به چالش کشیدن روایت سنتی در مورد دخالت روسیه در ایران هستند و نشان می‌دهند که در حالی که دخالت تاریخی روسیه در ایران دیرینه است، با این وجود سوء تفاهم زیادی وجود دارد. نفوذ روسیه در ایران بین سال‌های 1800 تا اواسط قرن بیستم صرفا داستانی از نفوذ و تسلط اجتناب‌ناپذیر نیست: بلکه فرآیندی پیچیده و تعاملی عمدتا کنترل غیرمستقیم و تعامل سازنده است. مشارکت کنندگان با تکیه بر مطالب آرشیوی تازه، دریچه ای به قدرت و نفوذی که در ایران نه تنها توسط دولت روسیه از طریق نمایندگان سنتی آن، بلکه توسط اتباع روسی فعال در ایران با ظرفیت های مختلف، از جمله افراد، بانکداران، و کارآفرینان در ایران اعمال می شود، ارائه می دهند. روس‌ها در ایران نقش چندجانبه‌ای را که روس‌ها در تاریخ ایران ایفا کرده‌اند آشکار می‌کند و سهمی اصیل و مهم در تاریخ و روابط بین‌المللی ایران، روسیه و خاورمیانه دارد.
کتاب روس ها در ایران توسط رودی متی و یلنا آندری یوا و دیگران نوشته شده است. این کتاب را محمد آقاجری ترجمه کرده و بنگاه کتاب و ترجمه ی نشر پارسه اقدام به چاپ آن نموده است. این کتاب به دیپلماسی و قدرت در ایران، از آغاز دورهٔ قاجار تا پایان جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

کتاب روس ها در ایران

رودی متی
رودی متی استاد تاریخ دانشگاه دانشگاه دلاور است. او نویسنده کتاب "سیاست تجارت در ایران صفوی: ابریشم برای نقره" ، 1600-1730 چاپMageاست. "پیگیری لذت": مواد مخدر و مواد محرک در تاریخ ایران ، 1500-1900.
قسمت هایی از کتاب روس ها در ایران (لذت متن)
درگیری دیرپای روسیه در امور ایران از پایان سدهٔ هجدهم و آغاز سدهٔ نوزدهم شروع شد، یعنی زمانی که برای پیشبرد نفوذ روسیه در این مسیر نوین نامناسب می نمود. روسیه در سیاست خارجی خود در آن زمان در کشورهای دیگر نگرانی های شدیدتری داشت که شامل نبردهای مکرر با دشمن همیشگی اش، امپراتوری عثمانی، تجزیهٔ لهستان، انقلاب فرانسه و جنگ های ناپلئونی بود. اگر بتوان بازآفرینی گرایش های اشراف (روسی) توسط لئو تولستوی در نیم سدهٔ بعد را باور کرد، ایران و قلمروهای مورد منازعه در قفقاز ذهن و اندیشهٔ افراد رده بالای جامعهٔ روسیه را پیش و در زمان نبرد حماسی بزرگ با ارتش بزرگ ناپلئون در ۱۸۱۲ تسخیر کرده بود. او افسری را توصیف می کند که در زمان زندگی در مسکو جامه های «ایرانی» می پوشید، گرچه این مرد هنگامی که راهی نبرد با فرانسه شد، رزم جامه های افسران محافظ را به تن کرد. جوان اشرافی دیگری نیز که شیفتهٔ شکوه نظامی شده بود اسب خود را «کاراباخ» (از روی نام قره باغ که مایهٔ ستیز ایران و روسیه شده بود) نامید، گرچه آن اسب در اصل از اوکراین بود.