کتاب درآمدی بر نورومیتولوژی

Neuromythology
کد کتاب : 47199
شابک : 978-6008284079
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 226
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی بر نورومیتولوژی اثر عبدالرضا ناصر مقدسی

در عصر کنونی بیشتر رشته ­های علوم انسانی به سمت میان رشته‌ای شدن پیش می‌­روند. یکی از حوزه­­‌های کاملا میان رشته ­ای که امتیاز و سودمندی خود را از همین ماهیت میان­ رشته­‌ای دریافت کرده، «انسان شناسی» است. انسان­شناسی خود به گرایش­ های متعددی تقسیم می‌شود و از دریچه ­های متنوعی به وضعیت انسان در جامعه نظر می‌افکند. یکی از این گرایش‌ها انسان شناسی پزشکی است.

این گرایش قدمتی ۵۰ ساله در جهان دارد. در واقع انسان­شناسی پزشکی در پی این نیاز بوجود آمد که رابطه پزشکی در عرصه‌­های انسانی و در برخورد با اصلی‌­ترین هدف خود که درمان بیماران بود دچار اشکالات و اختلالاتی بود. انسان شناسی پزشکی که در حال حاضر به عنوان یکی از گرایش‌های کاربردی انسان­شناسی نیز شناخته می­ شود، در مسیر خود وارد شاخه ­های دیگری همچون نورومیتولوژی شده است.

نورومیتولوژی درواقع پیوند علمی دو حوزه نورولوژی و اسطوره ­شناسی است. سرچشمه اتصال مغز با اسطوره می‌تواند برای انسان کنونی بسیار تفکربرانگیز باشد. این پرسشی اساسی برای مولف کتاب «درآمدی بر نورمیتولوژی» بوده که او را به نوشتن و پژوهش در این باره وا داشته است. نویسنده این کتاب که خود نورولوژیست است، سال­‌ها درباره بیماری­‌های مغز و اعصاب به ویژه بیماری ام. اس مطالعه داشته و به عنوان پزشک، بیماران بسیاری را روزانه از طریق نظام اقتدارگرایانه پزشکی درمان می­ کند. ناصرمقدسی معتقد است که اسطوره می‌تواند در دژ مستحکم پارادایم پزشکی روزنی باز کند.

کتاب درآمدی بر نورومیتولوژی

عبدالرضا ناصر مقدسی
عبدالرضا ناصر مقدسی متولد مهرماه ۱۳۵۷ در بندرانزلی می­ باشد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه ­ی خود را در بندر انزلی گذراند. پس از آن، برای گذراندن دوره­ ی پزشکی عمومی راهی شیراز شد. وی در سال ۱۳۸۹ موفق به اخذ درجه ­ی تخصصی در رشته­ ی بیماری­های مغز و اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. او از سال ۱۳۹۱ به طور اختصاصی به ویزیت و درمان بیماران مبتلا به ام اس مشغول است و علاوه بر انتشار مقاله­ های متعدد تخصصی، دغدغه­ های جدی در باب ارتقای بینش عمومی و فرهنگ جامعه در ...
قسمت هایی از کتاب درآمدی بر نورومیتولوژی (لذت متن)
بررسی دوباره حیات و چگونگی تکامل آن در طول میلیون ها سال می تواند حقایق بسیار جالبی را در مورد گونه انسان و چگونگی رشد و تکامل آگاهی در جهان و طبیعت به ما بیاموزد . شاید تکامل متفاوت مغز ، آگاهی متفاوتی را به وجود آورد و شاید ساختار مغزی ما یعنی گونه هوموساپینس برای ایجاد یک آگاهی که بتواند اعمال عالی شناختی را انجام دهد ، امری ضروری محسوب نگردد. این چیزی نیست که ما در حال حاضر بتوانیم نتیجه گیری کنیم و خود مستلزم مطالعات بسیار عمیق تری در طبیعت است ، فقط می توان گفت که نمونه های فوق نشان می دهند که آگاهی صرفا یک محصول جانبی در عرصه تکامل است و پیچیده تر شدن شکل حیات به صورت ناگزیر ما را به سوی ایجاد آگاهی پیش می برد. از این رو آگاهی نه در یک خط مستقیم ، بلکه در شاخه های مختلف در عرصه تکاملی به وجود آمده است.