کتاب روشنفکران جهان عرب

Intellectuals of the Arab world
معرفی آرا و آثار یکصد چهره فرهنگی-فکری معاصر جهان عرب
کد کتاب : 49145
شابک : 978-6008091219
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1328
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب روشنفکران جهان عرب اثر مسعود فکری

"روشنفکران جهان عرب" اثری است از "مسعود فکری" که در آن به "معرفی آرا و آثار یکصد چهره فرهنگی-فکری معاصر جهان عرب" می‌پردازد. کتاب پیش رو یک کار علمی ‌جامع است که واکنش‌های فکری به آشفتگی‌های فرهنگی و سیاسی جهان عرب را در عصر حاضر ترسیم می‌کند. "مسعود فکری" نظرات مختلفی را که توسط یکصد تن از روشنفکران عرب، با ایدئولوژی‌های متفاوت بیان شده است، بررسی می‌کند
جست‌وجوی هویت و اصالت اگرچه در بسیاری از موارد بسیار مهم است، اما همیشه امری غالب نیست. در واقع، برخی از "روشنفکران جهان عرب" به تنوع مرتبط با ارزش‌های جهانی متوسل شدند. بسیاری پذیرفتند که مدرنیزاسیون در جوامع عربی بدون مدرنیته اتفاق افتاده است، و خواستار گسست واقعی از شیوه‌های سنتی تفکر و عمل شدند، بنابراین پذیرش تفکر انتقادی را تشویق کردند. اکثر آنها بازنگری اساسی در امر سیاسی را پیشنهاد کردند، زیرا مشتاق سیاست‌های بازتر بودند که امنیت اساسی و آزادی از حکومت خودسرانه را تضمین می‌کرد و همچنین فرصت‌های اقتصادی را برای ارتقای منزلت مردم عادی تسهیل می‌کرد.
"روشنفکران جهان عرب" یک راهنمای روشنگر برای تحولات فکری چالش برانگیز اخیر در جهان عرب است. این متن با "معرفی آرا و آثار یکصد چهره فرهنگی-فکری معاصر جهان عرب"، خواننده را با بسیاری از آنها که تاکنون ناشناخته مانده‌اند، آشنا می‌کند. برخی از این افراد به دلیل رویارویی با باورهای رایج محافظه‌کارانه یا نگرش‌های استبدادی تحت تعقیب و یا ترور قرار گرفتند یا زندگی خود را در انزوا سپری کردند اما مشارکت کلی آنها در درک آشفتگی ایدئولوژیک مداوم در جهان عرب بسیار مهم است. به طور خلاصه، کتاب حاضر یک پژوهش علمی‌ خوش‌ساخت با نظرات انتقادی مرتبط است، که سزاوار قدردانی شایسته‌‌ی آکادمیک، توسط علاقمندان به مسائل فرهنگی است.

کتاب روشنفکران جهان عرب

مسعود فکری
مسعود فکری متولد سال 1346، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشدمعارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران ، دکتری فلسفه و کلام اسلامی با گرایش علم و دین دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، مطالعات و تحصیل علوم اسلامی حوزوی تا پایان سطح و دریافت گواهینامه ی مدرس معارف اسلامی ،تسلط برزبان عربی وآشنایی با زبان های انگلیسی وفرانسوی، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه، تالیف پروژه بزرگ آموزشی «صدي الحياة» و ده ها کتاب و نرم افزار آموزشی ...
قسمت هایی از کتاب روشنفکران جهان عرب (لذت متن)
«نوشته های من را باید با روش تاریخی بررسی کرد. فهم مدرن من از اسلام در زمان و شرایط معینی شکل گرفته و طبیعی است که برداشت من ابدی نخواهد بود. باب تفسیر و بازبینی های مجدد گشوده است، نه برداشتی است بسته و نه مطلق. اگر این طور ببینیم، جزم های دیگری ساخته ایم. امر الهی با متن مقدس ابزاری در اختیار ما گذاشته که می توان آن را بارها خواند و فهمید و درباره اش بحث کرد». دکتر ابوزید نص قرآن و آموزه های اسلامی را بر اساس شرایط و اقتضائات روز تفسیر می کرد، «اگر به ریشهٔ تاریخی و زمانی و مکانی لغات و جملات قرآن توجه نکنیم، با یک نص ساکن و صامت مواجهیم که فقط به کار مردم شبه جزیرهٔ عربستان قرن اول هجری می آید و هیچ کاربرد دیگری ندارد. تحول آیات قرآن مختص تاریخ پس از پیامبر نیست، در طول حیات حضرت رسول هم قرآن رشد کرده و متحول شده است». ابوزید در کتاب محمد و آیات الهی می نویسد «تصویری که از مراحل آغازین پیامبری محمد روایت می شود حس عمیق دینی او را نشان می دهد، اما در دوره های بعد مسئولیت اجتماعی در شخصیت او بارزتر است. همهٔ انسان ها رشد می کنند، به خصوص وقتی که مانند پیامبر شرایط زندگی و وظایفشان متحول شود. از طرفی میان حس عمیق دینی و مسئولیت اجتماعی پیامبر تناقضی وجود ندارد که اغراق آمیز باشد. محمد پیش از پیامبری تاجری با مهارت و تدبیر بود و عضو موفق جماعت مکی؛ تدبیر و تأمل خصوصیت ذاتی او بود و هرگز از او جدا نشد».