کتاب رساله ای درباره ی رواداری

A Letter Concerning Toleration
  • 10 % تخفیف
    120,000 | 108,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: پیله پیله
    نویسنده:
کد کتاب : 55103
مترجم : محمد میرشکاک
شابک : 978-6227620085
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1689
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب رساله ای درباره ی رواداری اثر جان لاک

جان لاک از فیلسوفان سده ۱۷ میلادی انگلستان بود که به‌طور گسترده به عنوان پدر لیبرالیسم کلاسیک شناخته می‌شود. لاک از مهم‌ترین شارحان نظریه قرارداد اجتماعی و پیروان مکتب تجربه‌گرایی است. نظرات او بر پیشرفت شناخت‌شناسی و فلسفه سیاسی موثر بود. او از تأثیرگذارترین اندیشمندان عصر روشنگری شمرده می‌شود. نوشته‌های او بر ولتر و ژان ژاک روسو، بسیاری از اندیشوران اسکاتلندی و انقلابیون آمریکائی اثرگذار بود. این تأثیر را می‌توان در اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا مشاهده کرد.
فرضیه لاک در مورد ذهن معمولا خاستگاه تصورات امروزی در مورد آگاهی و خود شمرده می‌شود. فرضیه‌ای که در آثار فیلسوفانی چون دیوید هیوم، ژان ژاک روسو و ایمانوئل کانت برجستگی می‌یابد. لاک نخستین فیلسوفی بود که «خود» را از طریق استمرار «هوشیاری» تعریف کرد. او معتقد بود که انسان‌ها چون لوح پاک و دست‌نخورده و تهی از دانش زاده می‌شوند و هیچ دانسته درونی و ذاتی ندارند بلکه هر آنچه می‌دانند از راه مشاهده (تجربه) به دست می‌آید.
کتاب رساله ای درباره ی رواداری توسط جان لاک در سال 1689 منتشر شد. انتشار اولیه ی آن به زبان لاتین بود و بلافاصله به زبان های دیگر ترجمه شد. کار لاک در میان ترس از اینکه کاتولیکیسم ممکن است بر انگلستان مسلط شود ظاهر شد و با پیشنهاد رواداری مذهبی به عنوان پاسخ به مشکل دین و حکومت پاسخ داد. این «رساله» خطاب به یک «آقای محترم» ناشناس است: این فرد در واقع دوست صمیمی لاک فیلیپ ون لیمبورخ بود که بدون اطلاع لاک آن را منتشر کرد. در این کتاب یکی از بنیانگذاران تجربه گرایی، یعنی لاک، فلسفه ای را توسعه می دهد که برخلاف فلسفه ای که توماس هابز در لویاتان بیان کرده است، در حمایت از تساهل برای فرقه های مختلف مسیحی است.

کتاب رساله ای درباره ی رواداری

جان لاک
جان لاک، زاده ی 29 آگوست 1632 و درگذشته ی 28 اکتبر 1704، فیلسوف برجسته ی انگلیسی بود که به شکلی گسترده به عنوان پدر لیبرالیسم کلاسیک شناخته می شود. لاک در سال 1656 مدرک کارشناسی و در سال 1658 مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد و در سال 1674 مدرک کارشناسی پزشکی گرفت. او در دانشگاه آکسفورد با دانش پزشکی آشنا شد و با دانشمندان و متفکران برجسته ای همچون رابرت بویل، توماس ویلیس، رابرت هوک و ریچارد لوور همکاری کرد. لاک از مهم ترین مفسرین نظریه ی «قرارداد اجتماعی» و از برجسته ترین پیروان مکتب تجرب...