کتاب دو رساله حکومت

Two Treatises of Government
کد کتاب : 1761
مترجم :
شابک : 978-964-7763-81-3
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 362
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1689
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

در فهرست کتاب های سیاسی برگزیده

معرفی کتاب دو رساله حکومت اثر جان لاک

کتاب دو رساله حکومت، اثری نوشته ی جان لاک است که اولین بار در سال 1689 منتشر شد. این کتاب که در ابتدا بدون نام نویسنده به چاپ رسید، اثری در حوزه ی فلسفه ی سیاسی است که مباحث خود را با انتقاد از ساختار سیاسی «پدرسالار» (نظام پادشاهی موروثی) آغاز می کند. جان لاک پس از نشان دادن نواقص و اشکالات این سیستم حکومتی، طرحی از یک نظریه ی سیاسی و اجتماعی را مطرح می کند که به نوعی، پاسخی است به نظریه ی سیاسی یکی از معاصرین خود یعنی توماس هابز. هم هابز و هم لاک بر سر این موضوع با یکدیگر هم عقیده اند که آشوب و رقابت برای بقا، وضعیت طبیعی حاکم بر جهان است اما لاک پا را فراتر می گذارد و طرحی را پیشنهاد می کند که در آن، از طریق وضع حقوقی مشخص و قراردادهایی اجتماعی می توان به این وضعیت طبیعی، نظم و چارچوب بخشید. کتاب دو رساله حکومت، اثری است که نام جان لاک را به عنوان یک نظریه پرداز سیاسی پیشگام و جریان ساز مطرح نمود.

کتاب دو رساله حکومت

جان لاک
جان لاک، زاده ی 29 آگوست 1632 و درگذشته ی 28 اکتبر 1704، فیلسوف برجسته ی انگلیسی بود که به شکلی گسترده به عنوان پدر لیبرالیسم کلاسیک شناخته می شود. لاک در سال 1656 مدرک کارشناسی و در سال 1658 مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد و در سال 1674 مدرک کارشناسی پزشکی گرفت. او در دانشگاه آکسفورد با دانش پزشکی آشنا شد و با دانشمندان و متفکران برجسته ای همچون رابرت بویل، توماس ویلیس، رابرت هوک و ریچارد لوور همکاری کرد. لاک از مهم ترین مفسرین نظریه ی «قرارداد اجتماعی» و از برجسته ترین پیروان مکتب تجرب...
نکوداشت های کتاب دو رساله حکومت
One of the most important political treatises ever written.
یکی از مهمترین رساله های سیاسی که تا به حال نوشته شده است.
Goodreads

Among the most influential writings in the history of Western political thought.
در زمره ی تأثیرگذارترین آثار در تاریخ اندیشه ی سیاسی غرب.
Yale Books

قسمت هایی از کتاب دو رساله حکومت (لذت متن)
انسان ها، همانطور که گفته شد، در ذات خود آزاد، برابر و مستقل هستند. هیچکس را نمی توان از این وضعیت خارج کرد و بدون رضایت شخصی اش، تحت قدرت سیاسی شخصی دیگر قرار داد.

در تخطی از قانون طبیعت، شخص خاطی اعلام می دارد که با قانونی به جز قانون منطق و برابری عام زندگی می کند.

قانون گذار نمی تواند قدرت وضع قوانین را بر عهده ی هیچ طرف دیگری قرار دهد. چرا که خودش، قدرتی وکالتی از طرف مردم است و آن ها که این قدرت را دارند، نمی توانند آن را به دیگران انتقال دهند.