کتاب دایره المعارف جنبش های دینی نوظهور

Encyclopedia of New Religious Movements
کد کتاب : 56735
مترجم : هادی وکیلی
شابک : 978-6227689136
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 1137
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دایره المعارف جنبش های دینی نوظهور اثر پیتر بی کلارک

جنبش‌های دینی جدید (NRMs) می‌توانند تعداد زیادی از پیروان را درگیر کنند و در بسیاری از موارد شیوه‌های درک و عمل مردم از دین و معنویت را به طور اساسی تغییر می‌دهند. علاوه بر این، بسیاری از آنها تأثیر عمیقی بر شکل و محتوای جریان اصلی دین دارند. دایره‌المعارف جنبش‌های مذهبی نوظهور پوشش جهانی منحصر به فردی از این پدیده را با مدخل‌هایی در بیش از سیصد جنبش از تقریبا هر کشور در جهان ارائه می‌کند. پوشش شامل جنبش‌هایی می‌شود که از ادیان اصلی جهان و جنبش‌های نو سنتی سرچشمه می‌گیرند، جنبش‌هایی که اغلب در مطالعه NRM نادیده گرفته می‌شوند.
علاوه بر پوشش جنبش‌های خاص، مدخل‌هایی درباره موضوعات، مضامین، متفکران کلیدی و ایده‌های کلیدی نیز وجود دارد، به‌عنوان مثال جنبش عصر جدید، نئوپگانیسم، دین و جنسیت جدید، NRMs و فضای مجازی، NRMs و قانون، ضد -جنبش فرقه، سوئدبورگ، یونگ، تیلارد د شاردن، لاولاک، گورجیف، البنا، قطب.
رویکرد جهانی مشخص و جامعیت دایره‌المعارف امکان درک انرژی نوآورانه جنبش های دینی نوظهور، تنوع فوق‌العاده آن‌ها، و روش‌های اغلب شگفت‌انگیز که در آن‌ها می‌توانند از طریق جغرافیایی منتشر شوند را ممکن می‌سازد. دایره‌المعارف جنبش‌های دینی نوظهور، که بیشترین جاه‌طلبی‌ها را در نوع خود منتشر می‌کند، کتابی مهم است که به ادبیات مرجع برای دانشجویان و پژوهشگران این رشته در مطالعات دینی و علوم اجتماعی افزوده است. مدخل ها برای مطالعه بیشتر با کتابشناسی های کوتاه ارجاع داده می شوند.

کتاب دایره المعارف جنبش های دینی نوظهور

پیتر بی کلارک
پیتر برنارد کلارک (25 اکتبر 1940 - 24 ژوئن 2011) پژوهشگر دین بریتانیایی و سردبیر بنیانگذار مجله دین معاصر بود.کلارک به عنوان پروفسور تاریخ و جامعه شناسی دین در کالج کینگ لندن خدمت می کرد و از 1994 تا 2003 در آنجا تدریس می کرد، مدیر مرکز ادیان جدید در کالج کینگ و عضو استادی دانشکده الهیات در دانشگاه آکسفورد (از سال 2003) ؛ در اوایل کار خود (1974-1978) او استاد تاریخ آفریقا در دانشگاه ایبادان ، نیجریه بود.
دسته بندی های کتاب دایره المعارف جنبش های دینی نوظهور
نکوداشت های کتاب دایره المعارف جنبش های دینی نوظهور
This Encyclopedia offers a truly fascinating, authoritative overview of new religious movements in a global context.
این دایره المعارف یک نمای کلی واقعا جذاب و معتبر از جنبش های مذهبی جدید در یک زمینه جهانی ارائه می دهد.
CHOICE

The Encyclopedia of New Religious Movements is an important handbook, both for those working in the field, and for those considering entering the field of New Religious Movements.
دایره المعارف جنبش های دینی نوظهور کتاب راهنمای مهمی است، هم برای کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند و هم برای کسانی که قصد ورود به حوزه جنبش های دینی جدید را دارند.
Alternative Spirituality and Religion Review

قسمت هایی از کتاب دایره المعارف جنبش های دینی نوظهور (لذت متن)
اما در ایران از نام هایی نظیر جنبش های نوپدید دینی/ معنوی، ادیان کاذب، ادیان انحرافی، شبه عرفان ها/ معنویت ها، عرفان های دروغین، و امثال این نام ها استفاده می شود که نشان دهندۀ بار بسیار منفی این پدیده در جامعۀ پژوهشی/ پژوهش گران ایران است. گفتنی است که شاید بتوان، با استفاده از مطالعات تجربی موجود، دایرۀ معنایی برخی از این نام ها را دقیق یا دقیق تر کرد و هرکدام را به یک گونه از واقعیت پیچیدۀ یادشده اختصاص داد، اما به نظر می رسد، بااین که بعضی از این اصطلاحات در فضای آکادمیک دایرۀ مشخصی دارد، در فضای ژورنالیستی کشور بادقت از این اصطلاحات استفاده نمی شود.

اصطلاح «جنبش های دینی نوظهور (جدن ها)» وقتی در اشاره به این گروه های نوپدید دینی به کار می رود خنثی تر از اصطلاح «گروهک ها» است. آن ها را نوظهور می نامند نه فقط به این دلیل که آن ها خود را پس از جنگ جهانی دوم در قالبی جدید نشان می دهند، بلکه هم چنین به این دلیل که آن ها خود را به عنوان جای گزین هایی برای ادیان رسمی رایج و فرهنگ غالب شناسانده اند. آن ها را به این دلیل دینی می نامند که به طور رسمی به ارائۀ چشم اندازی از جهان مذهبی یا مقدس می پردازند یا ابزاری برای رسیدن به اهدافی دیگر مانند معرفت متعالی، اشراق معنوی، یا خودپروری به شمار می روند یا به این دلیل که برای پرسش های اساسی اعضای خود پاسخ هایی را فراهم می آورند.