کتاب رسوایی آرمانشهر

Debunking Utopia
کد کتاب : 64379
مترجم : محمدامین عامری
شابک : 978-6004971294
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 194
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب رسوایی آرمانشهر اثر نیما سنندجی

دانشگاهیان چپ‌گرا، ستاره‌های پاپ لیبرال مانند بروس اسپرینگستین، و سیاستمداران دموکرات از برنی سندرز گرفته تا بیل و هیلاری کلینتون تا باراک اوباما، همگی یک چیز مشترک دارند: آنها از طرفداران پرشور سوسیال دموکراسی سبک نوردیک هستند. دلیلش هم ساده است. در نگاه اول، به نظر می‌رسد کشورهای شمال اروپا همه آن چیزی را دارند که لیبرال‌ها می‌خواهند در آمریکا ببینند: توزیع درآمد برابر، سلامت خوب، سطح پایین فقر، و اقتصادهای پر رونق که همگی با دولت‌های رفاهی بزرگ همزیستی دارند. با کپی برداری از سیاست های شمال اروپا، بسیاری از چپ های آمریکا امیدوارند که آمریکا را به یک "آرمانشهر" سوسیالیستی مشابه تبدیل کنند.
نیما سنندجی، نویسنده سوئدی، در کتاب کتاب " رسوایی آرمانشهر " توضیح می‌دهد که چرا همه اینها خیال بافی است. مطمئنا برخی از جنبه‌های دولت‌های رفاه شمال اروپا، مانند ارائه مراقبت از کودکان، شایسته تحسین لیبرال‌ها است. اما به طور کلی، این فرهنگ منحصر به فرد مبتنی بر سخت کوشی، رژیم غذایی سالم، انسجام اجتماعی و سطح بالای اعتماد است که باعث موفقیت کشورهای شمال اروپا شده است. سنندجی توضیح می دهد که چگونه مردم نوردیک این فرهنگ موفقیت را برای بقا در آب و هوای اسکاندیناوی اتخاذ کردند. او به طور سیستماتیک ثابت می کند که سطوح بالای برابری درآمد، طول عمر بالا و سایر نشانه های موفقیت اجتماعی در شمال اروپا، همگی قبل از گسترش دولت رفاه هستند. در هر صورت، کشورهای شمال اروپا در اواسط قرن بیستم به اوج خود رسیدند، زمانی که مالیات‌های پایین و دولت‌های رفاهی کوچک داشتند. شاید شگفت‌انگیزترین یافته‌های او باشد مبنی بر اینکه آمریکایی‌های اسکاندیناوی به طور مداوم از پسرعموهای خود که در آن سوی اقیانوس زندگی می‌کنند بهتر عمل می‌کنند. افراد نوردیک تبار که تحت سیستم سرمایه داری آمریکا زندگی می کنند، نه تنها از سطح درآمد بالاتری برخوردارند، بلکه از سطح فقر پایین تری نسبت به خود شهروندان کشورهای شمال اروپا برخوردارند.

نوشته‌های قبلی سنندجی درباره ریشه‌های موفقیت شمال اروپا توجه رسانه‌ها را در سراسر جهان به خود جلب کرده و به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده است. آرمان‌شهر زدایی که این اثر را بسط می‌دهد، باید توسط همه - لیبرال‌ها و محافظه‌کاران - که بحث بر سر آینده رفاه آمریکا را دنبال می‌کنند خوانده شود. همانطور که سنندجی نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها می‌توانند از موفقیت‌ها و شکست‌های سوسیال دموکراسی به سبک نوردیک بیاموزند.

کتاب رسوایی آرمانشهر

نیما سنندجی
نیما سنندجی (زاده ۹ خرداد ۱۳۶۰) پژوهشگر اجتماعی و طبیعی ایرانی-سوئدی است. تا سال 2021، او 150 ذکر علمی مرتبط با اقتصاد، علوم اجتماعی، تاریخ، بیوتکنولوژی، فناوری پلیمر و شیمی فیزیک دارد. او بیش از 25 کتاب در زمینه نوآوری، کارآفرینی، فرصت های شغلی زنان، تاریخ کسب و کار و آینده دولت های رفاه شمال اروپا منتشر کرده است.سنندجی رئیس اتاق فکر مرکز اروپایی کارآفرینی و اصلاح سیاست است. او یکی از بنیانگذاران اندیشکده کپتوس مستقر در استکهلم است که تا سال 2011 چندین سال به عنوان مدیرعامل آن را مدیریت کرد....