کتاب واقع بینی یا اسلام هراسی

Islamophobia
بیم از سیطره اسلام گرایان بر جهان
کد کتاب : 71588
شابک : 978-6006799636
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 337
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب واقع بینی یا اسلام هراسی اثر نوژن اعتضاد السلطنه

مجموعه مصاحبه های انجام شده با بوعلام صنصال روشنفکر و نویسنده الجزایری به همراه ترجمه کتاب "برای مسلمانان؛ اسلام هراسی در فرانسه".

طیف قابل توجهی از چپ های غربی (اروپایی و امریکایی) نسبت به رشد «اسلام هراسی» در کشورهای غربی هشدار می دهند. برای مثال، «میک آرمسترانگ» در مقاله ای تحت عنوان «اسلام هراسی، سکولاریسم و چپ » در نشریه «مارکسیست لفت ریویو» می نویسد:«در دو دهه اخیر، اسلام هراسی بهانه ای ایدئولوژیک برای جنگ امپریالیستی در خاورمیانه بوده است. در قرن نوزدهم مرد سفید پوست امپریالیست به بهانه به ارمغان آوردن روشنگری و مسیحیت در قالب یک ناجی به آسیا و آفریقا رفت و اکنون امریکا و متحدان اش در عراق، افغانستان و پاکستان جنایت می کنند و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در فلسطین نسل زدایی می کند و به وحشت پراکنی درباره بنیادگرایی اسلامی می پردازد. شرم آور است که در این میان، برخی از لیبرال ها و چپ ها از حمایت از مقاومت حزب الله و حماس به دلیل ماهیت اسلامی آن گروه ها خودداری می ورزند. امروز مسلمانان نقشی را در تبلیغات راست گرایان ایفا می کنند که در دهه 30 میلادی ایفای این نقش بر دوش یهودیان بود. در نتیجه، چپ ها باید از حق پوشش روسری و یا برقع توسط زنان مسلمان در عرصه عمومی دفاع کنند. قانون ممنوعیت پوشش برقع در سال 2010 میلادی دفاع از حقوق زنان نیست بلکه محدود کردن آنان است. همانند قانون ممنوعیت حجاب سال 2004 میلادی در مدارس فرانسه. تضادی میان دفاع از پوشش برقع زنان مسلمان در فرانسه و دفاع از حق زنان افغان در اعتراض علیه حجاب اجباری برقع در افغانستان وجود ندارد. هر دو مبارزه علیه ستم تحمیل شده دولتی و دفاع از حق تعیین سرنوشت زنان توسط خود آنان است. حجاب علت جایگاه پایین تر زنان نیست. آنان نیازمند استقلال اقتصادی و امکان داشتن حق انتخاب های گوناگون برای کسب برابری در جامعه هستند».

تلاش نگارنده کتاب آن بوده تا هر دو دیدگاه (نفی و نقد اسلام هراسی) بدون پیشداوری بیان شود و داوری نهایی برعهده خوانندگان ارجمند باشد. امید است که چنین رویکردی در متن کتاب تحقق یافته باشد

کتاب واقع بینی یا اسلام هراسی

قسمت هایی از کتاب واقع بینی یا اسلام هراسی (لذت متن)
«خوان والاش اسکات » مورخ امریکایی متمرکز بر تاریخ جنسیت در مطلبی تحت عنوان «مارکسیست ها و مذهب » درباره ممنوعیت حجاب در اماکن دولتی فرانسه می نویسد:«ملی گرایی افراطی و نژادپرستی انگیزه این ممنوعیت بوده و راهی برای منحرف کردن افکار عمومی از مسائل اساسی است. این دلیل پشت پرده چنین تصمیمی است. سارکوزی و راستگرایان انگشت اتهام را به سوی مسلمانان به عنوان تهدیدی علیه فرهنگ فرانسوی می گیرند با این هدف که افکار عمومی را از دشمن واقعی یعنی طبقه سرمایه دار منحرف سازند طبقه ای که سبب یورش نولیبرالیسم علیه طبقه کارگر شده است».

با چنین رویکرد طبقاتی ای «جلبیر الاشقر » آکادمیسین چپگرا معتقد است که دلیل دیگر اسلام هراسی در غرب آن است که اسلام در اروپا به خصوص در فرانسه مذهب فقرا قلمداد می شود در حالی که مذهب مسیحی - یهودی در میان اعضای تمام طبقات از جمله طبقات بالای جامعه حضور دارد. منتقدان چنین رویکردی از سوی این طیف از چپگرایان معتقدند که آنان از ترس آن که مبادا با انگ و برچسب اسلام هراس بودن مواجه شوند نه تنها در برابر حق پوشش برقع زنان در اروپا سکوت نکرده اند بلکه در موارد قابل توجهی با آن همراهی نیز کرده اند. از دید منتقدان این موضع گیری دست مردان را برای برگزاری دادگاه های شریعت به منظور تصمیم گیری درباره مواردی چون ازدواج و طلاق، اجبار زنان به پوشش برقع، ازدواج با دختران زیر سن قانونی، ختنه زنان و تفکیک جنسیتی باز می گذارد.

با توضیحات داده شده با هدف ایجاد توازن در آرای مطرح شده پیرامون «اسلام هراسی» علاوه بر بخش نخست کتاب که به افکار «بوعلام صنصال» اختصاص دارد که اساسا نافی وجود پدیده ای تحت عنوان اسلام هراسی است و نسبت به قدرت گیری اسلام گرایی و اسلام گرایان هشدار می دهد در بخش دوم کتاب «برای مسلمانان؛ اسلام هراسی در فرانسه» نوشته «ادوی پلنل» روزنامه نگار فرانسوی ترجمه شده که در آن استدلال های عمده طیف مهمی از اردوگاه چپ فرانسه در نقد آن چه اسلام هراسی می خواند و مسبب آن را روش و عملکرد راستگرایان اروپایی و پیش از آن استعمارگری قدرت های اروپایی در دهه های پیشین می داند گنجانده و تشریح شده است.