کتاب نقد تساهل محض

A Critique of Pure Tolerance
کد کتاب : 8208
مترجم :
شابک : 9786007683835
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 106
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 1965
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نقد تساهل محض اثر هربرت مارکوزه

نقد تساهل محض کتابی بحث انگیز در حوزه ی فلسفه ی سیاسی است. سه نویسنده ی متفاوت (یک فیلسوف آنارشیست، یک جامعه شناس تاریخی و یک فیلسوف چپ نو) در این کتاب به موضوع تساهل در جامعه ی معاصر پرداخته اند. رابطه ی تساهل با تحولات تاریخی غرب، خصوصا با تحولات تاریخی ایالات متحده و نیز نسبت این مفهوم با مفاهیم آزادی و سرکوب به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. گفتار سوم کتاب (تساهل سر کوبگر) از زمان انتشار تاکنون مورد بحث متفکران لیبرال و منتقدان مارکوزه، از جمله السدیر مک اینتایر، قرار گرفته و جنجالی ترین نوشته ی مارکوزه محسوب می شود. از سوی دیگر، این کتاب علاوه بر حوزه ی فلسفه ی سیاسی در حوزه ی کنش سیاسی نیز حائز اهمیت است. آیا تساهل در قبال گروه هایی که اعتقادی به آزادی ندارند و به صورت علنی برای انقیاد بشر می کوشند، جایز است؟ آیا تساهل به شکل کنونی آن که با سیاست های چند فرهنگ گرایی و دموکراسی لیبرال گره خورده است در خدمت آزادی است یا علیه آن؟ نویسندگان این کتاب از دیدگاه خود به این سوالات می پردازند و سوالات بدیع دیگری را مطرح می سازند؛ سوالاتی که تساهل موجود در نظام های دموکراتیک کنونی را به چالش می کشند.

کتاب نقد تساهل محض

هربرت مارکوزه
هربرت مارکوزه (به آلمانی: Herbert Marcuse) (زاده ۱۹ ژوئیه ۱۸۹۸ - درگذشته ۲۹ ژوئیه ۱۹۷۹) فیلسوف و جامعه شناس آلمانی و از اعضای اصلی مکتب فرانکفورت بود.
قسمت هایی از کتاب نقد تساهل محض (لذت متن)
اگر دیدگاه سکولار و علمی به درستی فهم و به کار گرفته شود، به پذیرش آسان جهان آن گونه که هست و تساهل رقیق هر آموزه ای منجر می شود، چون از هر جایی ممکن است مشارکتی در بحث وجود داشته باشد؛ علاوه بر این به تعصب کوکورانه ی مکتبی هم منجر نمی شود که خواهان نابودی هزاران نفر به منظور نجات یکی است. دیدگاه عقلانی و سکولار به جای فلج کردن اراده و عقل می تواند به انسان ها نیرو ببخشد که وقتی وضعیتی اقتضای جنگ را دارد بجنگد و وقتی وضعیت اقتضای بحث عقلانی یا رفتار دیگری را دارد، آن ها را از جنگیدن یا حماقت صرف بازدارد. دیدگاه سکولار و عقلانی می تواند به ما بگوید که چه زمانی باید متساهل بود و چه زمانی تساهل به جبن و تجاهل فکری تبدیل می شود.