کتاب مرگ در آغوش واژگان

Helping Verbs of the Heart
کد کتاب : 83383
مترجم :
شابک : 978-6227543537
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 164
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1985
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

«پیتر استرهازی» از نویسندگان برجسته در ادبیات مجارستان

معرفی کتاب مرگ در آغوش واژگان اثر پیتر استرهازی

مادر با رفتنش، آن روز، درست وسط آن بیمارستان با دکترها و پرستارهای عجیبش، در میان انبوهی جمعیتی که تماشاچی احتضارش بودند، سعی داشت حافظه را به فرزندانش دهد تا فراموش نکنند؛ خودش را و بیشتر خودشان را. مادر، آغازین و بزرگ‌ترین معلم بود، علیه فراموشی. «پیتر استرهازی» در کتاب «مرگ در آغوش واژگان» پسری را به همراه پدر و دیگر اعضای خانواده‌اش به بالین مادری محتضر فرستاده که مرگش نزدیک است و ازآن‌پس هم همراهش خواهیم بود، آن‌گاه که راوی و روایت، شقه شده و مادر، خاطره‌ها را بازروایت می‌کند، این بار از آغاز و پیش‌‍‌از‌آن‌که پدران و پسرانی در کار باشند. مادر گویی از همان لحظه‌ی رفتنش و شکل‌گیری داغداری داغداران، سربرآورده و می‌گوید که هیچ‌چیز نباید فراموش شود، باید پاسدار حافظه بود، باید برای حافظه ایستاد و به پایش ماند. مرگ در آغوش واژگان خلسه‌ی جانکاه یادآوری‌های دردآلود است که با سادگی و شورانگیزی بی‌نظیری بر سر زندگی و یادآوری زیستن می‌ایستد؛ حافظه‌ای که نمی‌تواند زنده کند، زندگی کند، مرگ را به یاد می‌آورد، رفتگان و کشتگان را.

کتاب مرگ در آغوش واژگان

پیتر استرهازی
پیتر استرهازی نویسنده‌ی مجاری یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگان کشورش و اروپای مرکزی است. استرهازی در 14 آوریل 1950 در بوداپست و خانواده‌ای که با تاریخ مجارستان گره خورده بود به دنیا آمد. او در رشته‌ی ریاضیات تحصیل کرد و در دهه‌ی 1970 نوشتن را از آغاز کرد. استرهازی در خارج از مجارستان با کتاب هارمونی‌های آسمانی شناخته شده است که داستان روند ظهور حماسی پدرانش در طول امپراتوری اتریش‌-‌‌مجارستان تا کوتاه شدن دست آن‌ها در کمونیسم است. پس از تغییر رژیم...
نکوداشت های کتاب مرگ در آغوش واژگان
By one of Hungary's best-known writers.
اثر یکی از شناخته شده ترین نویسندگان مجارستان.
Publishers Weekly Publishers Weekly

Stimulating and provocative.
احساس برانگیز و تأثیرگذار.
Kirkus Reviews Kirkus Reviews

A story with wide implications, both political and metaphysical.
داستانی با معانی تلویحی گسترده، هم سیاسی و هم متافیزیکی.
Fantastic Fiction

قسمت هایی از کتاب مرگ در آغوش واژگان (لذت متن)
بدترین کار در این لحظه، ابراز همدردی است؛ نگاهی، حتی کلمه ای. صورتم را از کسی که حرف می زند، برمی گردانم یا ساکتش می کنم. چون فقط یک چیز می خواهم. می خواهم احساس کنم وضعیت فعلی ام را نه کسی می تواند درک کند و نه من می توانم با کسی در میان بگذارمش.

فقط در این صورت باورم می شود وحشت نهفته در تمام این ها، معنا و حقیقتی دارد. وقتی به قالب کلمات درمی آیند، ملال همه وجودم را فرا می گیرد و همه چیز دوباره به نظرم بی معنا می شود. گهگاه جلوی این وان از مرگ مادرم حرف می زنم، اما کار پوچی است. هیچ معنایی ندارد.

فقط کافی است آدم های مقابلم، جرئت اظهار نظر به خود بدهند؛ آن وقت دیگر بدجور از کوره در می روم. اگر به جای نظر دادن، حواسم را از موضوع پرت کنند و سر به سرم بگذارند، حالم خیلی بهتر است.