کتاب نیچه درآمدی به فهم فلسفه

Nietzsche. Einführung in das Verständnis seines Philosophierens.
کد کتاب : 8429
مترجم :
شابک : 9789643114497
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 752
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1936
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب نیچه درآمدی به فهم فلسفه اثر کارل یاسپرس

"نیچه درآمدی به فهم فلسفه" اثری است به قلم "کارل یاسپرس" که خواندن آن یک قدم جدی در درک فلسفه ی نیچه به حساب می آید. این کتاب تحلیل فلسفه ی یک فیلسوف (نیچه) توسط فیلسوفی دیگر( "کارل یاسپرس" ، یکی از بنیانگذاران فلسفه ی اگزیستانسیالیسم) است.
"نیچه درآمدی به فهم فلسفه" مطالب منتشر شده از نیچه ، قطعات منتشر نشده و نامه ها را پوشش می دهد. در این اثر ، "کارل یاسپرس" پیوند نیچه به عنوان یک انسان را با نیچه به عنوان یک فیلسوف آشکار می کند. "کارل یاسپرس" از مکاتبات نیچه با پیتر گاست موسیقیدان ، فرانتس اوربک متخصص الهیات ، اروین رود کلاسیسیست ، مادرش ، خواهرش و دیگران ، پرتره ای ارائه می کند از یک فرد تنها ، تا حدودی کمرو ، وصله ی ناجور جامعه و در عین حال فوق العاده مودب و بیش از همه فردی که جانش بسته ی ایده ی گیرای وظیفه ی خود یعنی ارزیابی مجدد همه ارزش ها می باشد.
از نظر "کارل یاسپرس"، خلوص نیچه، تابعی از اهمیتی بود که نیچه به وظیفه خود در ارزیابی مجدد ارزش ها قائل بود و همچنین نتیجه ی اینکه معاصرانش نمی توانستند با او همراه شوند. چرا که آن ها برای موفقیت در دنیا باید همچنین به اخلاق ، مسیحیت و ایده ی آلمان ، ازدواج ، صحت سیاسی ، داشتن دوستان مناسب و داشتن دیدگاه های درست، حتی اگر همه این عقاید بر اساس ارزش های نادرست باشد، پایبند می بودند. برخی می توانستند ایستادگی نیچه را در برابر این ارزشهای غلط تماشا کنند. اما به تماشا نشستن او برای از بین بردن حرفه اش، نمایشی دردناک بود. حتی اگر برخی می توانستند تماشا کنند ، هیچ کس نمی توانست با او همراه شود. او مجبور شد آن راه را به تنهایی برود. شاید دوستانی که از دور نظاره می کردند حق داشتند. وقتی نیچه در سال 1889 فروپاشید ، او اصلا فرد مهمی نبود و بسیاری از دوستانش شخص مهمی به حساب می آمدند. همانطور که "کارل یاسپرس" بازگو می کند ، نیچه خودش کتاب های خود را منتشر می کرد و هیچ خواننده ای هم در کار نبود. وی در میان پناهندگان بازل پذیرفته شد و از دسترسی به هرگونه خدمات خاص یا درمانی محروم شد. اکنون ورق ها برگشته است، زیرا بسیاری از افرادی که در زمان نیچه فرد مهمی بودند اکنون فقط به واسطه ی ارتباط با او شناخته می شوند.

کتاب نیچه درآمدی به فهم فلسفه

کارل یاسپرس
کارل تئودور یاسپرس (۲۳ فوریه ۱۸۸۳–۲۶ فوریه ۱۹۶۹)، روان‌پزشک و فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی بود.کارل یاسپرس در ۲۲ فوریه ۱۸۸۳ در شهر اولدنبورگ آلمان به دنیا آمد و پسر مدیر یک بانک بود. بعد از پایان دوره دبیرستان، سه نیمسال در دانشگاه هایدلبرگ و مونیخ حقوق خواند و سپس به تحصیل در رشته پزشکی در برلین، گوتینگن و هایدلبرگ مدت پنج سال پرداخت. در سال ۱۹۰۹ دکترای خود را در پزشکی گرفت و در سال ۱۹۱۳ قبل از آغاز جنگ جهانی اول استادیار روانپزشکی دانشگاه هایدلبرگ و در سال ۱۹۲۱ استاد رسمی دانشگا...
قسمت هایی از کتاب نیچه درآمدی به فهم فلسفه (لذت متن)
در میان توده وسیع اجزا و پاره ها رمز ژرفناهای تاریک هستی و اندیشه نیچه نهان است. تو گویی نیرویی ناشناخته عنصر گوهرین را منفجر ساخته و همزمان کوشیده است تا خرسنگ های تکه تکه را، هر چند بدون چشم انداز موفقیت، وا دارد تا به صورت ساختمانی درآیند، پس اینک تکه های صخره و قطعات ساختمان در همه سو پراکنده افتاده اند، یا، به بیانی دیگر، گویی گوهری که دیگر قادر به پرده پوشی نیست از پرده برون افتاده؛ انگار که نیروی حیاتی در جان سرشته ای پیوسته و بی وقفه به سوی تمامیتی زور می توزد که در آن هیچ چیز فراموش یا گم نخواهد گشت مگر آن که خود نیز پیوسته همان تمامیت باشد یا همان تمامیت بشود. برای آن که مسائل ساده شود، مردم به امید و چشمداشت فهم آماده و آسان نیچه به دنبال شاهکار او هستند و در مورد اهمیت و شان مقایسه ای نوشته های نیچه پرسش هایی مطرح می کنند. یکی زایش تراژدی ( ۸۱) را گیراترین آفریده او می داند، دیگری عمدتا بر کتب درخشان، واضح، نو به نو و موزون گزین گفتارها، از انسانی، بسیارهم انسانی ( ۸۲) گرفته تا دانش شادمانه ( ۸۳) تاکید می گذارد، سه دیگر جانمایه گوهرین و اوج تفکر نیچه را در فلسفه نهایی او می بیند. در این صورت، نیز یکی چنین گفت زرتشت ( ۸۴) را کمال کار نیچه می انگارد و دیگری این کمال را در اراده به سوی قدرت، ( ۸۵) که شرح و بیان آن را در آثار پس از مرگ نیچه می توان یافت، می جوید. بعضی در رجحان نوشته هایی که نیچه خود در زمان حیاتش منتشر کرده ثابت قدمند، حال آن که کسان دیگری، بر عکس، به طرح های پس از مرگ نیچه به چشم خاکی می نگرند که قوت آثار ویژه ای را فراهم می آورد که هیچ یک از آن ها به خودی خود چندان که بسنده باشد خوانا و قابل فهم نیست.