کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران

In the service and betrayal of intellectuals
کد کتاب : 8667
شابک : 978-9643200205
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 697
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1979
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

در خدمت و خیانت روشنفکران
In the service and betrayal of intellectuals
کد کتاب : 25824
شابک : 978-9644530869
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 424
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1979
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

در خدمت و خیانت روشنفکران (2)
In the service and betrayal of intellectuals
کد کتاب : 120933
شابک : 978-6225244863
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 227
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

در خدمت و خیانت روشنفکران (1)
In the service and betrayal of intellectuals
  • 122,500 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: ارس ارس
    نویسنده:
کد کتاب : 120934
شابک : 978-6225244856
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 195
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران اثر جلال آل احمد

"در خدمت و خیانت روشنفکران" اثر شناخته‎ شده‎ای است از "جلال آل احمد" که در آن به تعبیر روشنفکر و منشا و تعریف آن می‌پردازد. "آل احمد" پیرامون پدیده روشنفکری در جامعه بحث ‌‌می‌کند. او احساس می‌کند که اصطلاح یا عنوان «روشنفکر» که از ابتدای مشروطیت تا زمان ما در ایران به کار رفته است، به درستی توصیف نمی‌کند که به چه کسی اشاره دارد، به چه معناست و در کدام حوزه قرار ‌‌می‌گیرد. او همچنین این مساله را بررسی می‌کند که آیا سطح سواد نشان دهند‎ه‌ روشنفکری است؟ آیا این یک صلاحیت اجتماعی است؟ یا روشنفکری به یک طبقه یا گروه خاص اطلاق می‎شود.
نویسنده در مقدمه‌ی کتاب "در خدمت و خیانت روشنفکران"، مشکلات و ابهامات متعددی را که در مورد واژه روشنفکر ممکن است به ذهن یک مخاطب تیزبین خطور کند، مطرح می‌نماید. "جلال آل احمد" مدعی است که تنها زمانی می‌توان روشنفکری را تعریف کرد که پاسخ به تمام سوالات مطرح شده در اختیار ما قرار بگیرد و همچنین بسیاری از سوالات اضافی که ممکن است از این پاسخ‌ها به ذهن خطور کند نیز با دقت بررسی شود.
پرسش‌هایی که او در کتاب "در خدمت و خیانت روشنفکران" مطرح می‌کند و به آن‌ها پاسخ می‌دهد، زمینه‌های مختلف را مورد توجه قرار می‌دهد؛ برای مثال نقش روشنفکر در شکل دادن به آینده یک کشور چقدر است؟ در روزگار بی‌اعتباری مالکین، دولت و سلطنت، چرا روشنفکر نیز در عصر ما همانقدر بی‌اعتبار شده است؟ چه چیز سبب شده تا روشنفکران آرمان‌های خود را بخاطر آب و نان رها کنند؟
آنچه "جلال آل احمد" در کتاب "در خدمت و خیانت روشنفکران" به آن پرداخته، پاسخ پرسش‌های این چنینی است که گاه به صورت طرح و گاه به شکل پیشنهاد، به جامعه ارائه شده است.

کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران


ویژگی های کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران

فهرست کتاب های پرفروش ایران

جلال آل احمد
جلال آل احمد (۲ آذر ۱۳۰۲ و براساس برخی روایت ها ۱۱ آذر، ۱۳۰۲، تهران - ۱۸ شهریور ۱۳۴۸، اسالم، گیلان) روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی و همسر سیمین دانشور بود. آل احمد در دههٔ ۱۳۴۰ به شهرت رسید و تأثیر بزرگی در جریان روشنفکری و نویسندگی ایران داشت. نویسندگانی چون نادر ابراهیمی و غلامحسین ساعدی از او تأثیر گرفتند.جلال آل احمد در ۱۱ آذر ۱۳۰۲ در خانواده ای مذهبی در محلهٔ سیدنصرالدین شهر تهران به دنیا آمد. وی پسر عموی آیت الله طالقانی بود. خانوادهٔ او اصالتا اهل شهرستان طالقان و روستای ا...
قسمت هایی از کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران (لذت متن)
فرق اصلی روشنفکر ایرانی و روشنفکر غربی - به فرض اینکه هردو از یک سرچشمه سیراب بشوند یا بایست سیراب شده باشند - در این است که روشنفکر غربی در حوزۀ متروپل (=پایتخت) با دستی باز در تجربه به تمام موسسات آموزشی و آزمایشگاهی و موزه ها - که همه از راه غارت مستعمرات غنی شده اند - قدرت این را یافته است که به جای ماوراء طبیعت باستانی ادیان، ماوراء طبیعت جدیدی را بجوید که جهان بینی علمی دارد و بر بنای آزاداندیشی نهاده است؛ اما روشنفکر ایرانی که در یک حوزۀ نیمه مستعمراتی به سر می برد، بی دسترسی به آن موسسات که از او به غارت رفته و بی هیچ سهمی در دنیای برخورد آزادانۀ عقاید و آراء (به علت بی سوادی اکثریت و …) در قدم اول با هجوم روزافزون استعمار طرف است که به همراه تکنولوژی و محصولات ساختۀ خود، آراء و معتقدات و آداب خود را نیز می آورد و همچنانکه ابزارهای سنتی و بومی را از معرکۀ حیات خارج می کند، اندیشه ها و اعتقادات سنتی را نیز بی اعتبار می کند. مهم نیست که آسیابهای دزفول موتوری بشوند. مهمتر این است که ملاک ارزش اخلاقی دزفولیها به چه چیز، جای خواهد پرداخت؟ هجوم استعمار نه تنها به قصد غارت مواد خام معدنی و مواد پختۀ آدمی (فرار مغزها) از مستعمرات صورت می گیرد؛ بلکه این هجوم، زبان و آداب و موسیقی و اخلاق و مذهب محیطهای مستعمراتی را نیز ویران می کند و آیا صحیح است که روشنفکر ایرانی به جای ایستادگی در مقابل این هجوم همه جانبه، شریک جرم استعمار بشود؟