کتاب داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع

Literature story and community story
کد کتاب : 8709
شابک : 978-9643214081
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 242
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع اثر شاهرخ مسکوب

تحولی که در ادبیات فارسی عصر ما به چشم می خورد، قطعا مساله ای است که نمی توان از آن عبور کرد و این محتوا و فرم جدید را بدون تحلیل کنار گذاشت. "داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع" اثری است به قلم درخشان و به یادماندنی "شاهرخ مسکوب"، اندیشمند، نویسنده و منتقد ایرانی، که دگرگونی های ذکر شده را طی پنج فصل اساسی، به دقت زیر ذره بین خواهد برد. اندیشه ی نوگرایی و امید به تحولات اجتماعی، که انقلاب مشروطه، هم نتیجه و هم عامل ایجادکننده ی انگیزه ی بیشتر برای آن بود، سبب شد تا فرهنگ کشور نیز همچون سیاست آن دچار دگرگونی عمیق شود. نقش اجتماعی ادبیات، شاعر و نویسنده نیز در این میان تغییر کرد و محتوا و شکل آثار نیز دچار دگرگونی شد. این تحول، سبب ایجاد آثاری خلاقانه شد که نقش جدیدی بر دیوار ادبیات ایران زد و دریافتی تازه از آن را نوید داد.
این تحولات ادبی و آثار خلاقانه، آنطور که باید و شاید از نظرگاه جامعه شناسی تاریخی مورد سنجش اهل ادب و سخن قرار نگرفت تا اینکه "شاهرخ مسکوب" در کتاب "داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع"، آن را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. البته این اثر به طور خاص چند تن از اهالی ادب ایران را در دوره ی زمانی مشخص مورد بررسی قرار می دهد و پیوستگی آثار خلق شده به دست آنان را با دورانی که در آن می زیسته اند، تحلیل می نماید. به این ترتیب می توان گفت شیوه ی "شاهرخ مسکوب" در کتاب "داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع"، شیوه ای تاریخی و اجتماعی است و با ارائه ی مطالبی پیرامون خاستگاه اجتماعی ادبیات، مباحث خود را آغاز می کند.

کتاب داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع

شاهرخ مسکوب
شاهرخ مسکوب، روشنفکر، نویسنده، مترجم و شاهنامه شناس، در سال ۱۳۰۴ در بابل به دنیا آمد. دوره ی ابتدایی را در مدرسه ی علمیه ی تهران گذراند و ادامه ی تحصیلاتش را در اصفهان پی گرفت. در سال ۱۳۲۴ به تهران بازگشت و در سال ۱۳۲۷ از دانشگاه تهران در رشته ی حقوق فارغ التحصیل شد. نخستین نوشته هایش را در ۱۳۲۶ با عنوان تفسیر اخبار خارجی در روزنامه« قیام ایران» به چاپ رساند. از ۱۳۳۶ به مطالعه و تحقیق در حوزه ی فرهنگ، ادبیات و ترجمه روی آورد. او پس از انقلاب به پاریس مهاجرت کرد و تا آخرین روز حیات...
دسته بندی های کتاب داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع
قسمت هایی از کتاب داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع (لذت متن)
بیش از صد سالی وطن ما مردم غافل ، چون پیکر بی توش و توانی بر سر راه روندگان افتاده بود ، چونکه از شاه و گدا ، دولت و ملت ، همه نادان و ستمکار ، در سراشیب انحطاط ، روزگاری به غفلت سپری می کردیم ، مردمی وازده ، و گرفتار رنجهای حقیر و شادیهای مسکن چه سرنوشتی بهتر از این می توانستند داشته باشند ؟ خودمان را در آئینه خاطر خطیر مان میدیدیم و خودمان از خودمان خوشمان می آمد ، تا آن روز که خودمان را در آئینه همان همسایه های حریص نگاه کردیم ، ترسیده و شگفت زده به خود آمدیم ، اندیشه آزادی و حکومت قانون در آگاهی کسانی از ما جایگزین شد مشروطیت را از روی نمونه های اروپایی به وام گرفتیم ، و در طلب پیامدهای گسترده و سلامت بخش فرهنگی و اجتماعی آن بر آمدیم . استعمارگران اگرچه ما را خانه خراب کردند ، در تماس با هم آنها دانستیم که در کار "خانه خدایی" ، جز آیین "خاقان گیتی ستان" ، راه های دیگری هم برای سیاست و کشور داری هست.