کتاب آفتاب گرفتگی

solar eclipse
جستارهایی درباره ی رودررویی مذهب و رمان در ایران معاصر
کد کتاب : 94704
شابک : 978-6227280685
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 136
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب آفتاب گرفتگی اثر امیر خداوردی

آفتاب‌گرفتگی جستارهای نویسنده‌ای است که سال‌ها در قم درس خوانده و تجربه‌ی دست‌اولی از این کش‌وقوس‌ها دارد. امیر خداوردی با تکیه بر تجربه‌های فردی خود، سعی کرده رودررویی رمان و مذهب را در موقعیت‌های مختلف روایت کند، در آن‌ها تأمل کند و با نگاهی موشکافانه نقدشان کند.
در بخشی از کتاب آمده است:
" ملا احمد معتقد است در مورد تعزیه مردم متوجهاند که مقصود شاعر این نیست که تمام مکالمات عینا در واقعه ی کربلا به زبان شخصیتها جاری شده است بلکه شاعر بیان حال میکند جملاتی را بر زبان شخصیتها میگذارد که از حالشان پیدا بوده هر چند واقعا به زبانشان جاری نشده باشد علاقه دارم مقصود ملا احمد از این تقسیم بندیها را به همان «باطن متن برگردانم وقتی روایت تصنعی در کلیت خود به واقعهای تاریخی یا اندیشه ای برگردانم، وقت بازگردد و کمر به تحریف آن بسته باشد دروغ به حساب می آید. وقتی از واقعه ی کربلا بگوید و بداند آنچه میگوید تحریف تاریخ ،است مثل آن است که بکوشد چنگیز یا هیتلر را تطهیر کند باطن چنین روایتی در حال دروغ گفتن است و این ربطی به دروغ ادبی که مجاز بود ندارد."

کتاب آفتاب گرفتگی

امیر خداوردی
امیر خداوردی، متولد ۱۵ مرداد ۱۳۵۹، تهران.داستان‌نویس و دین‌پژوه. دانش آموخته‌ی دکتری فقه و اصول، و کارشناس ارشد ادبیات فارسی در رشته‌ی نگارش و ویرایش.او در اوایل دهه‌ی ۹۰ با انتشار رمانِ آمین می‌آورم حرفه‌ی نویسندگی را شروع کرد و با رمان آلوت توانست توجه منتقدان ادبی را به دنیای داستان‌نویسیِ خود جلب کند. نامزد دریافت چندین جایزه ادبی پرسروصدا شد و مورد تحسین قرار گرفت.خداوردی با صبغه‌ی تحصیلات حوزوی خود سعی کرده‌است از چشم‌انداز دیگری به...