کتاب سینما به روایت اسلاوی ژیژک

The cinema
کد کتاب : 9671
مترجم :
شابک : 9789648175905
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 118
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب سینما به روایت اسلاوی ژیژک اثر اسلاوی ژیژک

: برای پیش گیری از مواجهه با قفل بی کلید زندگی واقعی به رویا پناه می بریم. اما در رویا به چیزهایی برمی خوریم که حتی از زندگی واقعی وحشتناک ترند. پس نهایتا، ذره ذره از رویا به زندگی واقعی می گریزیم. فیلم با این دیدگاه آغاز می شود که رویاها متعلق به کسانی هستند که نمی توانند یا این قدر قوی نیستند که واقعیت را تحمل کنند و با این دیدگاه به پایان می رسد که واقعیت، متعلق به کسانی است که این قدر قوی نیستند که بتوانند با رویاهایشان مواجه شوند.

نگارنده در این کتاب به وسیله ی نمونه های متنوع سینمایی، این آثار را به گونة روانکاوانه نقد می کند. این مثال ها با تصاویری همراه شده که روشن گر متن هستند. همچنین برخورد تحلیلی که بر روی قسمت هایی از فیلم ها بازمی گردد بعضا مضمون مرکزی فیلم نیستند، بلکه خوانش منتقد و روانکاو از این صحنه ها هستند که این نوع بررسی روانکاوانه به شناسایی نوعی از کشف مضامین پنهان موجود در فیلم ها منجر می شود که ممکن است حتی خود فیلم ساز از آن مطلع نباشد. نام برخی از فیلم ها عبارت اند از: مفتون، ماتریکس، روانی، پرندگان، بیگانه، مکالمه، مخمل آبی، مالمعالند درایو، سرگیجه، پرسونا، چشمان باز بسته، سولاریس، سه رنگ: آبی، ده فرمان، قلبا وحشی، روز محاکمة پلوتو، و روشنایی های شهر.

کتاب سینما به روایت اسلاوی ژیژک

اسلاوی ژیژک
اِسلاوُی ژیژِک (Slavoj Žižek) (زادهٔ ۲۱ مارس ۱۹۴۹) فیلسوف، روان‌کاو، نظریه‌پرداز، جامعه‌شناس، منتقد فرهنگی و سیاست‌مدار اسلوونیایی است.او در لیوبلیانا به دنیا آمد و دکترای فلسفه‌اش را از دانشگاه لیوبلیانا دریافت کرد. در سال ۱۹۹۰ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از سوی حزب لیبرال دموکرات اسلوونی معرفی شد. ژیژک فیلسوف و نظریه‌پرداز انتقادی است که بخش عمدهٔ کارش در سنت فلسفی هگلی، مارکسیسم و نیز روانکاوی لاکانی است. او فعالیتهای چشمگیری در زمینهٔ نظریهٔ سیاسی، نظریه ف...
دسته بندی های کتاب سینما به روایت اسلاوی ژیژک