کتاب خاطرات ریمون آرون (2جلدی)

Memoires: 50 ans de reflexion politique
50 سال اندیشه سیاسی
  • 15 % تخفیف
    720,000 | 612,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: هرمس هرمس
    نویسنده:
کد کتاب : 109963
مترجم :
شابک : 978-6004563338
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 999
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب خاطرات ریمون آرون (2جلدی) اثر رمون آرون

در آستانه پیش از هفتاد و دو سالگی، ریمون آرون، استاد کلژ دو فرانس و مفسّر سیاسی که تجربیات در رسانه‌هایی چون فیگارو، اکسپرس و کمانتر داشت، تصمیم به نگارش دو جلد کتاب درباره مارکسیسم مارکس گرفت. این کتاب‌ها قرار بود حلقهٔ کاملی از آثارش را که از سال 1935 با نگارش درآمدی دربارهٔ فلسفهٔ تاریخ آغاز شده بود، بپیچاند. اما پیش‌ناگهانی سکته در ماه آوریل سال 1977 او را از تحقق این هدف منع می‌کند.

بهبودی تقریبی، در اوایل سال تدریس بعدی، در تابستان 1979، زمانی که او نهایتا از وظایف تدریس خود فراغت یافت، به نگارش سه فصل از کتاب‌هایش که در برنامهٔ کاری اش وجود داشت، می‌پردازد. او در این باره می‌گوید: «درک کردم که اگر نخواهم خودم را از پا بیندازم، در زمان محدودی که باقی مانده، تنها می‌توانم "خاطرات" را که به تلاش کم‌تری نیاز دارد، بنویسم.»

از منظر آرون، "خاطرات ریمون آرون" تنها یک زندگینامه خودنویس به معنای متداول کلمه نیست، بلکه به عنوان خلاصه‌ای از یک زندگی پر‌فراز و نشیب علمی یک فیلسوف و جامعه‌شناس، در طول نیم قرنی از حضور فعال در صحنه‌ی بین‌المللی در دوران پر از ایدئولوژی‌ها، می‌تواند در نظر گرفته شود. بیشتر انتقادهایی که در طول چهل سال اخیر به نسبت خاطرات ریمون آرون ارائه شده‌اند، می‌توانند در یک جمله خلاصه شوند: آنچه که دیگران مانند سارتر و سایر اندیشمندان نسبت به آن ناظر بودند و نمی‌دیدند یا می‌دیدند و ساکت می‌ماندند، آرون می‌دید و با صدای بلند و با کلامی رسا آن را افشا می‌کرد.

کتاب خاطرات ریمون آرون (2جلدی)

رمون آرون
رمون آرون (به فرانسوی: Raymond Aron)؛ (زاده ۱۹۰۵ – درگذشته۱۹۸۳) جامعه‌شناس، فیلسوف، مورخ و مفسر سیاسی فرانسوی بود.آرون با مخالفت سرسختانه علیه مارکسیسم در تقابل با روشنفکران جناح چپ فرانسه، به‌ویژه ژان-پل سارتر قرار گرفت، آن هم با انتشار کتاب انشعاب بزرگ (۱۹۴۸) که گسست ایدئولوژیک و دیپلماتیک را در سطح جهانی بررسی می‌کرد. کتاب مهمش افیون روشنفکران (۱۹۵۵) سازشگری چپگرایان و گرایش‌های استبدادی حکومت‌های مارکسیست را به نقد کشید. در اثر دیگرش با عنوان تراژدی الجزایر ...