کتاب پژوهش های منطقی فلسفی زبانی گوتلوب فرگه

Logisch-philosophisch-sprachlische Untersuchungen Gottlob Frege‭.
کد کتاب : 111251
مترجم :
شابک : 978-622-06-0501-0
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پژوهش های منطقی فلسفی زبانی گوتلوب فرگه اثر گوتلوب فرگه

مطالعه نوشته‌های گوتلوب فرگه واقعا یک تجربه بسیار لذت‌بخش است. اگرچه نوشته‌های او خالی از پیرایه‌های ادبی و روایت‌های تاریخی به حساب می‌آیند، اما از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های عمیقی برخوردارند که آنها را به شکل بسیار زیبایی ارائه می‌دهد. فرگه خوانندگان را به خود جذب می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که چه پرسش‌هایی در ذهن آنها می‌پروراند و سپس تلاش می‌کند تا به آنها پاسخ دهد. او خواننده را در تفکر فلسفی به آرامی همراهی می‌کند و جنبه‌های متنوع موضوع را برای آنان آشکار می‌سازد.

رساله‌هایی که در این کتاب به ترتیب تاریخی جمع‌آوری و به فارسی ترجمه شده‌اند، از مهم‌ترین آثار فرگه محسوب می‌شوند و واقعا جزو متون کلاسیک فلسفه تحلیلی به حساب می‌آیند. برخی از این رساله‌ها پیش‌تر توسط ترجمه‌گران مختلف به فارسی ترجمه و در مکان‌های مختلف منتشر شده‌اند. ترجمه رساله‌ها در این مجموعه از متون آلمانی صورت گرفته و سپس با تطابق به ترجمه‌های انگلیسی موجود تصحیح شده است. امیدواریم که این کتاب منبعی ارزشمند برای تحقیق و مطالعه در زمینه مبانی و مسائل اساسی فلسفه تحلیلی باشد.

سبک نگارش فرگه بسیار شفاف و روان است و در این موضوع به ندرت فیلسوفان زبان آلمانی مانند او پیدا می‌شوند. در ترجمه به فارسی نیز، ترجمه‌گر به دنبال حفظ این شفافیت در سبک نگارش نویسنده بوده و در برخی موارد بهره‌برداری از پرانتزها [ ] به منظور حفظ تنوع در جملات و گاهی تسهیل در فهم عبارت‌های پیچیده صورت گرفته است.

کتاب پژوهش های منطقی فلسفی زبانی گوتلوب فرگه

گوتلوب فرگه
فریدریش لودویگ گوتلوب فرگه زادهٔ ۱۸۴۸ و درگذشتهٔ ۱۹۲۵، ریاضی‌دان، منطق‌دان و فیلسوف برجستهٔ آلمانی در اواخر سدهٔ نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی است. دستگاه صوری او، در واقع، عبارت بود از حساب محمولات برای نمایش منطق تفکّر و استنباط (Inference)، و فرگه با ایجاد این نظام صوری سهم به‌سزایی در بنیان‌گذاری منطق نوین دارد.فرگه در ۲۱ سالگی وارد دانشگاه ینا شد. دو سال بعد به دانشگاه گوتینگن رفت، جایی که وی دکترایش در هندسه را گرفت. وی بلافاصله برای گرفت پستی به دانشگاه ینا بازگشت...
دسته بندی های کتاب پژوهش های منطقی فلسفی زبانی گوتلوب فرگه