کتاب مهیای رقصی در برف

Dressed for a Dance in the Snow
روایت زنان از دل زندان های گولاگ
کد کتاب : 121033
مترجم :
شابک : 978-6007289792
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 264
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب مهیای رقصی در برف اثر مانیکا زگوستووا

کتاب "مهیای رقص در برف" اثر مانیکا زگوستووا، بازتابی دردناک اما الهام‌بخش از زندگی زنان در اردوگاه‌های کار اجباری استالین است. این مصاحبه‌ها که در فضاهای خصوصی تهیه شده‌اند، نه تنها به رنج‌ها و سختی‌های اردوگاه‌ها پرداخته است، بلکه به توانمندی‌ها و زیبایی‌هایی که حتی در چنین شرایطی پدید آمده، نیز توجه می‌کند.جایی که فکر می‌کنیم فقط داستان‌های سیاهی وجود دارد، زگوستووا تصویرهایی از عشق، هنر و دوستی در میان این سختی‌ها را به تصویر می‌کشد. زنانی که حتی در شرایط سخت هم شعر می‌سرایند، قصه می‌خوانند و به یاد هم می‌آورند. هنر در این شرایط وحشتناک به آن‌ها امید و انسانیت بخشیده است.
از نظر سبک، این مجموعه مصاحبه‌ها را می‌توان به تاریخ‌های شفاهی «سوتلانا الکسیویچ» ، برنده‌ی جایزه نوبل سال 2015 ، نزدیک دانست. هر دو نویسنده به نحوی از گذشته‌ی تاریک شوروی برای روایت قصه‌هایی انسانی و پر از امید استفاده می‌کنند.

در مجموع، «مهیای رقص در برف» یک اثر هنری است که با ویژگی‌های خاص خود، به تاریخ سیاه شوروی نگاه می‌کند ولی در همان زمان، به قدرت بی‌نهایت انسان در مواجهه با سختی‌ها اشاره دارد.

کتاب مهیای رقصی در برف

مانیکا زگوستووا
مانیکا زگوستووا(Monika Zgustová)(۲۲ مارس ۱۹۵۷، پراگ)نویسنده و مترجم اهل چک است. او یکی از چهره های کلیدی در معرفی ادبیات چک در اسپانیا است، ترجمه به اسپانیایی و کاتالان.
قسمت هایی از کتاب مهیای رقصی در برف (لذت متن)
گفت: “آماده ای؟ پس خداحافظی هایت را بکن.” طوری لباس پوشیده بودم که انگار می خواستم بروم مجلس رقص دامن صاف سیاهی که تا سر زانوهایم بود، با بلوز زیبای قرمزی که کلی دکمه ی کوچک داشت و کفش پاشنه بلند. دو پلیس همراهی ام کردند و سایرین، طبق دستورات فرمانده، در آپارتمان ماندند تا آنجا را بگردند. هنگام پایین آمدن از پله ها دستم را به نرده گرفتم و یکی از پلیس ها جوری به من نزدیک شد که خودم را چسباندم به دیوار. احساس کردم یکی از جاسوسان فیلم های کارآگاهی هستم که دارند می برندش؛ موقعیت خیلی دراماتیکی بود.