کتاب نظریه و نقد ادبی (2)

Critical theory
درسنامه ای میان رشته ای
کد کتاب : 122709
شابک : 978-6223240263
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1019
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

نظریه و نقد ادبی (1)
Critical theory
درسنامه ای میان رشته ای
کد کتاب : 122881
شابک : 978-6223240256
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 504
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب نظریه و نقد ادبی (2) اثر حسین پاینده

کتاب «نظریه و نقد ادبی 2» نوشته‌ی حسین پاینده، درسنامه‌ای میان‌رشته‌ای است که در دو جلد به رشته‌ی تحریر درآمده است. در جلد دوم این کتاب، به نظریات مختلف در نقد ادبی و مزیت‍‌ها و محدودیت‌های هر نظریه پرداخته می‌شود. هدف نویسنده در کتاب «‌نظریه و نقد ادبی 2» شناساندن نظریه‌های علمی نقد ادبی و شیوه‌ی کاربرد عملی آن‌ها است؛ زیرا شناخت علمی نقد ادبی، باعث تمایز بین اظهارنظر درباره پیرامون یک اثر و تحلیل آن است.
کتاب «نظریه و نقد ادبی 2» مجموعه‌ای از پرکاربردترین نظریه‌های نقادانه را به پژوهشگران این حوزه می‌شناساند. این نظریه‌ها عبارت‌اند از: فرمالیسم (نقد نو)، روانکاوی، ساختارگرایی، روایت‌شناسی، نقد اسطوره‌ای‌-کهن‌الگویی، تاریخ‌گرایی نوین، نقد لاکانی، مطالعات زنان، نشانه‌شناسی شعر (رویکرد ریفاتر)، پسامدرنیسم، مطالعات فرهنگی، نشانه‌شناسی (رویکرد سوسور، پرْس و بارت)، نظریه‌ی دریافت و نقد واکنش خواننده.
نقد ادبی در این کتاب با رویکردی میان‌رشته‌ای به مخاطب معرفی‌شده است، بنابراین نویسنده کوشیده تا هم در شیوه‌ی طرح مباحث و هم در نمونه‌های نقد عملی، کتاب «نظریه و نقد ادبی 2» بتواند نیازهای دانشجویان در رشته‌های مختلف ادبیات و علوم انسانی را پاسخ دهد. به همین دلیل، در این کتاب علاوه‌بر کاربرد نقد در حوزه‌ی مطالعات ادبی، مباحثی درباره‌ی معماری، تحلیل عکس، تحلیل تصاویر فضای مجازی، نقاشی، فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و غیره مطرح شده‌اند.

کتاب نظریه و نقد ادبی (2)

حسین پاینده
حسین پاینده (متولد ۲۸ شهریور ۱۳۴۱، تهران) نویسنده، منتقد ادبی، منتقد فیلم و استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول پروژهٔ «مجموعهٔ نظریه و نقد ادبی» است که به کوشش نشر روزگار، انتشارات نیلوفر، انتشارات نگاه امروز و انتشارات حکایت قلم نوین منتشر شده‌است. از وی در کتاب باغ در باغ هوشنگ گلشیری در ضمن منتقدانی یاد شده‌است که به پیشبرد نقد ادبی در ایران یاری رسانده‌اند.