کتاب کوانتوم

The Strange Story of the Quantum
حکایت تولد و حکایتی شگفت
کد کتاب : 22341
مترجم :
شابک : 978-9645676863
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 328
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1959
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کوانتوم اثر بنش هوفمان

"کوانتوم" یا "حکایت تولد و حکایتی شگفت" اثری است از "بنش هوفمان" که به زبانی غیر ریاضی و در عین حال کاملا وفادار به مفاهیم اساسی مکانیک کوانتوم ، داستان جذاب کاملترین انقلاب فیزیک از زمان نیوتن را بیان می کند.
در سال های نخست قرن بیستم ، یک استاد فیزیک نظری در برلین به نام "ماکس پلانک" ، اظهار داشت که نور به آرامی جذب نمی شود ، بلکه در بسته های کوچک یا "کوانتوم" جذب می شود. پنج سال بعد ، یک مدیر ثبت اختراع سوئیسی به نام "آلبرت انیشتین" ، پیشنهاد کرد که تابش باید به عنوان "کوانتوم" وجود داشته باشد. بدین ترتیب عصر جدیدی در فیزیک متولد شد - عصر "کوانتوم" - که در آن برخی از اساسی ترین فرضیات فیزیک کلاسیک از بین رفته و ساختار نظری جدید و باشکوهی ایجاد شد.
این فیزیک جدید غرق در ریاضیات عالی بود. مفاهیم آن اغلب در تضاد با عقل سلیم بود. به سرعت و به طور فزاینده ای انتزاعی و پیچیده شد ، تا حدی که حتی کسانی که در فیزیک کلاسیک تبحر داشتند اغلب قادر به پیروی از پیچ و خم های آن نبودند. پس چگونه یک فرد غیرمتخصص می تواند آن را درک کند؟
"بنش هوفمان" به این سوال پاسخ می دهد. او با تشبیه و مثال ، دوست داران غیرمتخصص را با پیشرفت تاریخی و معنای اساسی نظریه ها و اکتشافات مهمی آشنا می کند که مفاهیمی مانند سطح انرژی اتم بور ، اصل طرد پائولی ، نظریه موج دوبروی و اصل هم خوانی بور، معادله موج شرودینگر ، اصل عدم اطمینان هایزنبرگ ، قوانین اساسی دیراک در زمینه مکانیک "کوانتوم" ، ثابت ساختار ریز زومرفلد ، چرخش الکترون ، عدم تغییر ، عدد "کوانتوم" و بسیاری از مفاهیم دیگر که تصور ما از جهان را به شدت تغییر داد، در بردارد.

کتاب کوانتوم

بنش هوفمان
بنش هوفمان (6 سپتامبر 1906 - 5 اوت 1986) یک ریاضیدان و فیزیکدان انگلیسی بود که به دلیل ارتباط با آلبرت انیشتین مشهور بود.او در دانشگاه آکسفورد در رشته ریاضیات و فیزیک نظری تحصیل کرد و مدرک لیسانس دریافت کرد و در ادامه مدرک دکترای خود در دانشگاه پرینستون دریافت کرد .زمانی که در انستیتوی مطالعات پیشرفته در پرینستون بود ، هوفمان با اینشتین و لئوپولد اینفلد روی مقاله معادلات گرانشی و مسئله حرکت همکاری کرد.
نکوداشت های کتاب کوانتوم
The informal and pleasant style of writing facilitates concentration on the subject matter, of which the discussions are regularly accurate, illuminating and provocative.
سبک غیررسمی و دلنشین نوشتن ، تمرکز در موضوع را تسهیل می کند ، که بحث در مورد آن منظم ، روشن و تحریک کننده است.
Paul Bender, Chemistry and Engineering News

Of the books attempting an account of the history and contents of modern atomic physics which have come to my attention, this is the best. The captivating beauty of its prose, the ingenuity of its organization and the peculiar adequacy of its analogies entitle a reviewer of this book to such luxurious praise.
از میان کتابهایی که شرح حال و مطالب فیزیک اتمی مدرن را مورد توجه قرار داده است ، این بهترین است. زیبایی فریبنده نثر آن ، نبوغ سازمان یافته اش و کفایت خاص تشبیهاتش ، منتقد این کتاب را به چنین ستایش مجللی وا می دارد.
Henry Margenau, Professor of Physics, Yale University.

قسمت هایی از کتاب کوانتوم (لذت متن)
واژه ی کوانتوم ، لاتینی و به معنای 《چقدر و زیاد》 است . منظور از این اصطلاح یا واژه در حوزه ی مکانیک کوانتومی عبارت است از واحد گسسته ای که در نظریه کوانتومی به برخی کمیت های فیزیکی ، مانند انرژی یک اتم ساکن نسبت می دهند . این کشف و یافته که ذرات عبارت اند از بسته های گسسته ی انرژی با خواص موج گونه ، به پا گرفتن شاخه ای از فیزیک انجامید که به سیستم های اتمی و زیر اتمی می پردازد که امروزه به آن مکانیک کوانتومی می گویند . چارچوب ریاضیاتی زیربنایی بسیاری از حوزه های فیزیک ، از جمله فیزیک ماده ی چگال ، فیزیک حالت جامد ، فیزیک اتمی ، فیزیک مولکولی ، شیمی ترکیباتی ، شیمی کوانتومی ، فیزیک ذرات ، و فیزیک هسته ای را مکانیک کوانتومی تشکیل می دهد . بنیادهای مکانیک کوانتومی در خلال نیمه ی نخست قرن بیستم به دست ورنر هایزنبرگ ، ماکس پلانک ، لویی دوبروی ، آلبرت اینشتین ، نیلز بور ، اروین شرودینگر ، ماکس بورن ، جان فون نویمان ، پل دیراک ، ولفانگ پائولی ، دیوید هیلبرت ، و دیگران نهاده شد. برخی جنبه های بنیادی این نظریه هنوز هم تحت مطالعه و بررسی اند.