کتاب در جست و جوی فضاهای گم شده

Dar Jostojoo-Ye Faza-haye Gom Shodeh
کد کتاب : 23431
شابک : 978-6001051203‏
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 220
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب در جست و جوی فضاهای گم شده اثر داریوش شایگان

"در جست و جوی فضاهای گم شده" اثری است ارزشمند که در آن مجموعه ای از مقالات و خطابه های "داریوش شایگان"، اندیشمند و نظریه پرداز فرهنگی ایرانی، به صورت یکجا گردآوری شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. عمده ی این مقالات پیش از این در نشریات داخل کشور و مجلات خارجی به چاپ رسیده اند اما به جهت مضمون مشترکی که در همه ی آن ها به چشم می خورد و آن هم کنکاش پیرامون هنر شرقی و غربی است، "داریوش شایگان"، تصمیم گرفت تا آن ها را در کنار هم در مجموعه ی "در جست و جوی فضاهای گم شده" به انتشار برساند.
آنچه زمینه را برای تفکر پیرامون این موضوعات و نوشتن مقالات مدنظر فراهم کرد، سفرهایی بوده که "داریوش شایگان" از دوران نوجوانی آغاز کرده بود. سفری که از اروپا و کشور ایتالیا آغاز گرفت، از پاریس فرانسه که سمبل شکوفایی هنر، از نقاشی و موسیقی گرفته تا معماری و تئاتر بود، عبور کرد و به هندوستان و سپس ایران رسید. وی "در جست و جوی فضاهای گم شده" به شرق دور، یعنی چین و ژاپن نیز سفر کرد و این چنین یک دید کلی از جهان بینی های متنوع فرهنگی، در نقاط مختلف دنیا به دست آورد.
"در جست و جوی فضاهای گم شده" به دو بخش کلی تقسیم شده که در بخش نخست آن، هنر، خاصه ی آن هنرهای بصری نظیر معماری و شهرسازی مورد توجه قرار گرفته و "داریوش شایگان" با مقایسه ی ابعاد مختلف هنری در شرق و غرب، شاخصه های اصلی آن ها را به خواننده معرفی می کند. بخش دوم به طور ویژه به هنر معاصر ایران اختصاص دارد و ارزنده ترین آثار چند تن از هنرمندان معاصر را مورد بررسی قرار می دهد.

کتاب در جست و جوی فضاهای گم شده

داریوش شایگان
هندشناس و نویسنده و شاعر ایرانی قرن چهاردهم بود؛ که به دو زبان فارسی و فرانسوی آثاری از او باقی است. بیشتر نوشته های شایگان به زبان فرانسوی و در حوزه فلسفه تطبیقی است. نوشته های فرانسوی وی در کتاب های درسی فرانسه چاپ می شود
دسته بندی های کتاب در جست و جوی فضاهای گم شده
قسمت هایی از کتاب در جست و جوی فضاهای گم شده (لذت متن)
بعدها به خاور دور سفر کردم و به هنر چین و ژاپن علاقمند شدم . اندک اندک مساله شناخت و مقایسه جهان بینیهایی که بنیان و منشا این آثار هنری اند، در ذهنم تبلور یافت، و همچنان که در عالم تفکر به مقایسه افکار مضمر در این تمدنها می پرداختم ، هنرشان را هم از نظر دور نداشتم ، زیرا شناخت راستین یک فرهنگ ، صرفا با درک آثار مکتوب و فلسفی و ادبی حاصل نمی شود ، بلکه هنر نیز جزئی لاینفک از همان فرهنگ است و چه بسا هنرمندان با بصیرتی به مراتب عمیق تر و رساتر ، از اسرار و رموز آن فرهنگ پرده برمی دارند و انسان را به سرشت راستین و کنه روح آن رهنمون می شوند . بدین ترتیب تا آن جا که ممکن بود و از عهده ام بر می آمد ، به موازات مطالعات فلسفی و عرفانی ، از سیر تطور هنر فرهنگهای مختلف نیز غافل نماندم. البته باید فرونتانه تأکید کنم که هرگز خود را در مقام متخصصی در این رشته نپنداشته ام و مرتبه ای فراتر از آماتوری علاقمند به هنر برای خود قائل نبوده ام. مقالات پیش رو محصول همین شیفتگی و علاقه ی مفرطم به هنرهای مستظرفه است.