کتاب نه تنبیه نه تشویق

Punished by Rewards
چگونه انگیزه های درونی را پرورش دهیم؟
کد کتاب : 2348
مترجم :
شابک : 978-9642785421
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1993
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب نه تنبیه نه تشویق اثر الفی کوهن

استراتژی اساسی که ما برای پرورش فرزندان، آموزش دانش آموزان و مدیریت کارگران استفاده می کنیم را می توان در چند کلمه خلاصه کرد: این کار را انجام دهید و به نتیجه برسید. ما با همان روشی که حیوان خانگی را آموزش می دهیم، از چیزهای مختلف (از آب نبات گرفته تا کمیسیون های فروش) برای آموزش انسان ها نیز استفاده می کنیم. با استفاده از تحقیقات روانشناسی فراوان، آلفی کوهن در "نه تنبیه نه تشویق" یک استراتژی موفق تر را که مبتنی بر همکاری با افراد، به جای دستور انجام کارها به آنها است، معرفی کرد. کوهن می پرسد. "آیا جوایز باعث ایجاد انگیزه در مردم می شوند؟" و در "نه تنبیه نه تشویق" به این پاسخ می رسد که: "بله. آنها به افراد برای دریافت پاداش انگیزه می دهند. "نه تنبیه نه تشویق" با مجموعه ای از طنزها و مثالهای آشنا، استدلالی را ارائه می کند که شنیدن آن ناراحت کننده است، و رد آن نیز غیرممکن است.

کتاب نه تنبیه نه تشویق

الفی کوهن
آلفی کوهن نویسنده و مدرس آمریکایی در زمینه آموزش، والدین و رفتار انسان است.او طرفدار آموزش مترقی است و انتقادات بسیاری از جنبه های سنتی مدیریت، والدین، و بطور کلی جامعه آمریکایی ارائه داده است.
نکوداشت های کتاب نه تنبیه نه تشویق
a clear, convincing demonstration of the shortcomings of pop-behaviorism, written with style, humor, and authority
نمایشی روشن و قانع کننده از کاستی های رفتارگرایی به سبک پاپ، با سبک نوشتاری طنز و اقتدار
Kirkus Reviews Kirkus Reviews

Every parent, teacher, and manager should read this book
هر پدر و مادر، معلم و مدیر باید این کتاب را بخواند
Thomas Gordon

قسمت هایی از کتاب نه تنبیه نه تشویق (لذت متن)
به طورکلی پاداش در تکالیف گوناگون بسیاری نه تنها موجب بهبود عملکرد نمی شود بلکه کیفیت کار را خدشه دار می سازد، به ویژه تکالیفی که نیاز به خلاقیت دارند. البته برنامه تشویقی یا پرداخت برمبنای شایستگی، به استفاده از پاداش بستگی دارد. اما به چه دلیل باید باور کنیم چنین کاربردی از عواملی که سایر انگیزه های بیرونی را عقیم می گذارند تأثیر نخواهد پذیرفت؟ خیر. انگیزه بیرونی در محیط های کاری به هیچ وجه موثرتر از محیط های دیگر نیست. در سال ۱۹۶۰ مک گرگور با توجه به اینکه برنامه های تشویقی می توانند به پیامدهای زیر منجر شوند آنها را مورد انتقاد قرار داده است: محدود ساختن عمدی بازدهی، مخفی کاری، تولید پنهانی، گزارشهای دروغین ...، خصومت نسبت به مجریان برنامه، بدبینی و تردید درباره صداقت و انصاف مدیران، بی تفاوتی نسبت به اهمیت همکاری با دیگر بخش های سازمان (جز در مواردی که شامل همکاری دسیسه آمیز برای شکست نظام پاداش دهی صورت می گیرد).

معلمی از صحبت کردن دانش آموزان در کلاس عصبانی می شود. بی گمان وی باید شهامت داشته باشد که از خود بپرسد آیا عاقلانه است انتظار داشته باشم دانش آموزان مدتی طولانی کاملا ساکت و بی سروصدا بنشینند، یا شاید اصلا اشکال از من است که حوصله سروصدای بچه ها را ندارم. مسلّم است که توجیه محترمانه کودکان شش ساله برای آرام نشستن، مستلزم صبر و تلاش است. اما اعلام این مطلب که "اگر ساکت بنشینید فلان جایزه را خواهید گرفت..." مستلزم به خرج دادن هیچ شهامتی، هیچ فکر و تلاشی، هیچ صبر و حوصله ای، هیچ استعدادی و هیچ صرف وقتی از سوی معلم نیست.

هر چیزی که به عنوان شرط یا پیش نیاز چیز دیگری مطرح گردد، یا به عبارتی وسیله ای شود برای رسیدن به هدفی دیگر، از مطلوبیت و ارزش کمتری برخوردار است. شرط «این کار را بکن تا آن را بگیری» بلافاصله ارزش «این» را در مرتبه بعد قرار می دهد. پاداش گیرنده با خود می گوید که «اگر آنها باید برای این کار به من رشوه بدهند حتمآ کاری است که من دوست ندارم بکنم

حتمآ باید این را هم یاد بگیریم؟ یا «آیا این مطلب در امتحان می آید؟» هر آموزگاری باید معنی این سوالها را بداند. این سوالها زنگ خطر را به صدا درمی آورند. زبان حال دانش آموزی که چنین سوالی را مطرح می کند این است: افراد خوش نیتی که با رشوه یا تهدید مرا وادار به انجام تکالیف کرده اند عشق به یادگیری را در من کشته اند. حالا همه آنچه من می خواهم بدانم این است که آیا باید آن تکالیف را انجام بدهم یا نه، و اگر انجام بدهم در قبال آن چه چیزی نصیبم می شود.