کتاب بریتانیکوس ،برنیس

Complete Theater 1.Thebaid or the enemy Brothers
کد کتاب : 27396
مترجم :
شابک : 978-6226654258
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1664
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

اصحاب دعوا
Complete theater. 1 Thebaïde or the enemy brothers
کد کتاب : 10866
مترجم : سیروس احمدیه
شابک : 9782000563037
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 80
سال انتشار شمسی : 1390
سال انتشار میلادی : 1962
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اصحاب دعوا اثر ژان راسین

"اصحاب دعوا" اثر ژان راسین، نخستین جلد از مجموعه دوازده نمایشنامه ژان راسین است. محتوای این نمایشنامه ها در زوج های "قهرمانانه" قافیه دار ارائه شده است. عنوان کامل اولین تراژدی راسین، حماسه تیب، یا برادران دشمن است. اما راسین به بازگو کردن مبارزات تیب، در مقایسه با بررسی احساسات غیرقابل تحمل - در این مورد نفرت -، که برای تداوم تمرکز مادام العمر او بود، توجه کمتری داشت. برای پسران ادیپ، اتوکلس و پولی نیکس (برادران تیتولار)، رقابت برای تاج و تخت بیش از اینکه دلیل نفرت غیرقابل انکار آنها باشد، نشانه ای از بیماری است - تا پایان نمایش نه تنها برادران دوقلو را نابود کرده است، بلکه خواستار نابودی مادر، خواهر، عمو و دو پسر عموی آنها را به عنوان خسارت دارد. در واقع، همانطور که راسین در مقدمه خود اذعان می کند، "شخصیت های اندکی در آن وجود دارند که تا انتها زنده می مانند."

بازی ریشخند بر سرتاسر اثر حاکم است: ریشخند دستگاه قضا، فن شعر تقلیدی، تکلف و ابتذال زبانی، مع الوصف، مقایسه این اثر با کمدی های مولیر وجهی ندارد. چون نیت راستین دیگر سبب موفقیت او دیگر بوده است. کمدی “اصحاب دعوا” که در زبان اصلی به صورت منظوم نوشته شده، نخستین بار در نوامبر ۱۶۶۸ در پاریس به روی صحنه آمد. این نمایشنامه در اولین اجرا به عللی موفقیتی کسب نکرد، ولی کمی بعد در اجرای دوم، که در “ورسای” و در حضور لویی چهاردهم برگزار شد موجب انفجار خنده تماشاچیان گردید.

کتاب اصحاب دعوا

ژان راسین
ژان راسین، زاده ی 22 دسامبر 1639 و درگذشته ی 21 آپریل 1699، نمایشنامه نویس برجسته ی فرانسوی بود.راسین در پیکاردی در خانواده ای از طبقه ی متوسط به دنیا آمد و در دو سالگی مادر و در چهار سالگی پدر خود را از دست داد. او پس از این نزد مادربزرگ و پدربزرگش بزرگ شد و تحصیلات کلاسیک را فرا گرفت. پس از مرگ پدربزرگش در سال 1649، راسین به همراه مادربزرگ خود به صومعه ی پورت رویال رفت. او در مدارس کوچک پورت رویال، آیین ژانسنیوس را که توسط حکومت کاتولیک فرانسه باطل شناخته شده بود، فرا گرفت و به مطالعه ی گست...
نکوداشت های کتاب اصحاب دعوا
The Bard, who was unknown in seventeenth-century France, now challenges Racine as the consummate tragedian even within France.
اکنون راسین به عنوان یک نویسنده تراژدی تمام عیار، دیگر نویسندگان در این زمینه را به چالش می کشد.
Ronald W. Tobin

قسمت هایی از کتاب اصحاب دعوا (لذت متن)